Fairlane
N Nerre skrev:
Dra släp är inte det stora problemet, det stora problemet är en kombi i rimlig prisklass. Annars måste jag hyra bil till i princip 25% av mitt resande och det är inte så vettigt i längden.

Övriga saker är såklart bara smådetaljer, men självklart är det mer praktiskt med en bil som funkar i 99% av fallen än en som bara funkar i 90% av fallen. Särskilt om den senare är nästan dubbelt så dyr i inköp.
Måste man ha en kombi så är det ett problem nu ja. Jag vet att du måste ha kombi, så då är det självklart att inte elbil är rätt bil för dig. På samma sätt är elbil inte rätt bil för den som har svårt att ladda, åker ofta på platser med dåliga laddmöjligheter eller för den som kör tunga släp längre sträckor eller för den som inte har råd (eller lust) att betala för bilen eller kan ta privatleasing.
Det är ju avhandlat massor med gånger. Lättare släp för att åka med ris till återvinningen fungerar med fler och fler elbilar.
För de se inte uppfyller de uppräknade sakerna ovan så tror jag inte det är 90% bilen fungerar för utan siffran är klart högre
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är en sorts trivialproblem som alla utom ett handlingsförlamat barn borde kunna lösa själva.
Jag brukar inte ta hjälp av min mamma så hängde inte riktigt med där men helt ok för dom som behöver. Jag tycker i alla fall det låter riktigt opraktiskt att först leta upp en plats för släpet vilket är nog så krångligt koppla loss och sen koppla tillbaka när laddningen är klar. I bland när jag har släp vill man in i stan till nån butik där det inte går parkera med släp då är det rätt svårt att hitta en plats att parkera släpet och så ser det nog ut på många platser så även om mamma är med och hjälper till som vissa verkar ha blir det ett extra bök som naturligtvis går att lösa men krångel är det i alla fall.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Måste man ha en kombi så är det ett problem nu ja. Jag vet att du måste ha kombi, så då är det självklart att inte elbil är rätt bil för dig. På samma sätt är elbil inte rätt bil för den som har svårt att ladda, åker ofta på platser med dåliga laddmöjligheter eller för den som kör tunga släp längre sträckor eller för den som inte har råd (eller lust) att betala för bilen eller kan ta privatleasing.
Det är ju avhandlat massor med gånger. Lättare släp för att åka med ris till återvinningen fungerar med fler och fler elbilar.
För de se inte uppfyller de uppräknade sakerna ovan så tror jag inte det är 90% bilen fungerar för utan siffran är klart högre
Ja, då semsterresor och körning med släp är just det som jag inte får in i en elbil är det klart att om det är huvudsyftet med att ha bil som det verkar vara för Nerre, ja, då förstår jag att det inte alls passar. Jag har ju övervägt att räkna in att hyra bil de gånger man ska på sportlov alt ha en gammal junkig fossilsläde för släp och dylika långresor (det trista är att ha en opålitlig bil på semesterresan, det är just då man INTE vill bilen ska gå sönder med förstörd semester som resultat).
Kanske är de här "sharing" tjänsterna som börjar komma ett rätt smart val. Fast troligen kommer både alla fossila hyrbilar vara bokade och alla laddstationer på vägen mot fjällen vara upptagna. Jag tror faktiskt den årliga skidresan och långresor kring tex jul och midsommar kommer vara det som sätter laddnätet på prov. Det är inte rimligt att dimensionera vare sig räckvidd eller laddnät för något som händer max 3-4 av årets 52 veckor.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Jag brukar inte ta hjälp av min mamma så hängde inte riktigt med där men helt ok för dom som behöver. Jag tycker i alla fall det låter riktigt opraktiskt att först leta upp en plats för släpet vilket är nog så krångligt koppla loss och sen koppla tillbaka när laddningen är klar. I bland när jag har släp vill man in i stan till nån butik där det inte går parkera med släp då är det rätt svårt att hitta en plats att parkera släpet och så ser det nog ut på många platser så även om mamma är med och hjälper till som vissa verkar ha blir det ett extra bök som naturligtvis går att lösa men krångel är det i alla fall.
Jo, men det är väl snarare ett släp- än elbilsrelaterat problem? Att parkera med släp är rätt knepigt i städer rent generellt, skulle jag säga. T ex på Östermalm i Stockholm eller Lilla Torg i Malmö.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden är väl att med fossildriven bil kan man låta bli med eldriven måste man parkera släpet nånstans om man ska ladda sen ska man naturligtvis undvika att parkera i stan men även utanför där ladd platserna finns är det ont om plats att ställa ett släp eller husvagn.
 
J JohanLun skrev:
Ja, då semsterresor och körning med släp är just det som jag inte får in i en elbil är det klart att om det är huvudsyftet med att ha bil som det verkar vara för Nerre, ja, då förstår jag att det inte alls passar. Jag har ju övervägt att räkna in att hyra bil de gånger man ska på sportlov alt ha en gammal junkig fossilsläde för släp och dylika långresor (det trista är att ha en opålitlig bil på semesterresan, det är just då man INTE vill bilen ska gå sönder med förstörd semester som resultat).
Kanske är de här "sharing" tjänsterna som börjar komma ett rätt smart val. Fast troligen kommer både alla fossila hyrbilar vara bokade och alla laddstationer på vägen mot fjällen vara upptagna. Jag tror faktiskt den årliga skidresan och långresor kring tex jul och midsommar kommer vara det som sätter laddnätet på prov. Det är inte rimligt att dimensionera vare sig räckvidd eller laddnät för något som händer max 3-4 av årets 52 veckor.
Det är just semester med släp vilket jag gör runt 4-5 gånger per år som ställer till det då behöver jag ha en fossildriven 4wd bil de gångerna och jag vill inte ha en gammal bil så för mig går el bil bort men frugan skulle kunna ha elbil då kan vi ta min bil på lång resor så slipper man laddnings problemet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte hyra en bil dom gångerna?
 
Jo det går men blir ju rätt kostsamt hyra bil en vecka + kanske 3-4 gånger fredag till söndag och behöver ju en bil med hyffsad dragvikt ändå för kortare resor runt hemmet med släp där inte batteriet skulle behöva laddas.
 
J JohanLun skrev:
Ja, då semsterresor och körning med släp är just det som jag inte får in i en elbil är det klart att om det är huvudsyftet med att ha bil som det verkar vara för Nerre, ja, då förstår jag att det inte alls passar.
Det är kanske inte huvudsyftet, men av mina 800 mil om året så är 200 mil campingsemester när jag behöver kombi. 25% av körsträckan behöver jag alltså kombi till.
 
S smurfen72 skrev:
Skillnaden är väl att med fossildriven bil kan man låta bli med eldriven måste man parkera släpet nånstans om man ska ladda sen ska man naturligtvis undvika att parkera i stan men även utanför där ladd platserna finns är det ont om plats att ställa ett släp eller husvagn.
Även om man kanske behöver tanka med en bränsledriven bil går det ju på 5 minuter (men visst, det är risk att man blockerar pumpen bakom under de 5 minuterna).
 
S smurfen72 skrev:
Jo det går men blir ju rätt kostsamt hyra bil en vecka + kanske 3-4 gånger fredag till söndag och behöver ju en bil med hyffsad dragvikt ändå för kortare resor runt hemmet med släp där inte batteriet skulle behöva laddas.
Ja, för att inte tala om problemet att ta sig biluthyrningsfirman om det bara är en person i familjen som har körkort. För oss har det inneburit att vi behövt lägga på 1-2 dagar på hyran bara för att jag var tvungen att hämta hyrbilen dagen innan vi skulle åka och inte kunde lämna tillbaka förrän dagen efter vi kom hem.

Har man två körkort och två bilar i familjen förstår jag att man inte ser nåt som helst problem med att byta ut den ena bilen mot en elbil. Man har ju kvar den andra bilen för att täcka upp de tillfällen när elbilen inte räcker till. Men alla hushåll ser inte ut så. 2 miljoner hushåll i Sverige är ensamstående (med eller utan barn). Men det är klart, folk som bor ensamma i villa kanske tycker det är värt att betala för två bilar.
 
N Nerre skrev:
Även om man kanske behöver tanka med en bränsledriven bil går det ju på 5 minuter (men visst, det är risk att man blockerar pumpen bakom under de 5 minuterna).
Det är nog väldigt liten risk att blockera pumpen bakom även om det säkert kan hända har faktiskt aldrig varit med om det problemet och då har min vagn 3800 lastlängd. När jag tex åker till fjälls så behöver jag alltid tanka men det brukar inte vara nått problem.
 
Fairlane
Jag tror ändå att problemet med att ladda elbilen med släp är försvinnande litet. Först och främst så är det rent allmänt en liten del av trafiken som är med släp, många kör aldrig någonsin släp. De som faktiskt kör släp gör det oftast i form av relativt korta resor där man inte behöver ladda (då man kör hemifrån med fullt batteri). Kvar blir de få som åker längre sträckor med släp. Då finns det två lägen 1) Jag kommer in ensam på laddplatsen och 2) Det är många som vill ladda.
I fall 1) så gör det inte så mycket om man blockerar flera laddstationer, om man är beredd att flytta sig om det behövs.
I fall 2) så får man helt enkelt haka av sitt släp temporärt. Så rackarns svårt är det inte och rimligtvis bör det inte vara helt omöjligt att göra det nära laddstationen.

Men kombinationen elbil och långa resor med släp är ju avhandlad många gånger innan att det troligen inte är den bästa kombinationen, alldeles oavsett om man måste backa in till laddstolpen eller inte. Gör man långresor med släp ofta så ska man nog inte springa och köpa elbil idag. Jag som kör släp ofta, men sällan mer än 10 mil (någon/några gånger per år blir det kanske 20-25 mil) skulle nog klara mig med elbil. De gångerna jag når upp till 25, så vet jag hur man hakar av släpet och min värld går inte under för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Drömtroll och 6 till
  • Laddar…
Sommartid verkar det vara husvagn efter en hel del bilar och när det är stugbytardag i fjällvärlden är det kåpvagn efter varanan bil men det kanske är en liten del.ändå ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.