Vi har en väldigt liten baksida. Mellan oss och grannen finns ett plank på 180 cm. Vi skulle vilja bygga en mindre bod mot planket för förvaring av trädgårdsredskap. Eftersom det är nära tomtgränsen så krävs grannens godkännande. Boden är inte synlig från grannens tomt men hon vill ändå inte godkänna att vi bygger den, eftersom hon alltid bestrider allt. Boden hamnar mitt i rabatten om vi ska hålla ett avstånd på 4,5 meter. Jag funderar därför på hitta nåt förråd med väldigt låg höjd, och som därför inte omfattas av kravet på godkännande av grannen. Jag ville bara höra om det finns någon maxhöjd för att det inte ska räknas som en byggnad? Jag har bifogat ett exempel på hur det skulle kunna se ut.
 
  • Låg trädgårdsbod med skjutdörrar för förvaring, vid ett plank, exempel på icke-bygglovskrävande lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låg höjd trädgårdsförråd med öppet tak och förvarade trädgårdsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ det på hjul. När hon klagar flyttar ni på det och sen ställer ni tillbakasatta det. Folk som är motvalls utan anledning har jag personligen väldigt lite respekt för.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ställ det på hjul. När hon klagar flyttar ni på det och sen ställer ni tillbakasatta det. Folk som är motvalls utan anledning har jag personligen väldigt lite respekt för.
Helst av allt vill jag inte bli osams, då tar det aldrig slut. Men ett lägre förråd (som på bilden) har jag svårt att se skulle göra henne upprörd.
 
Ingen skulle ju få för sig att räkna en dynbox som friggebod, eller begära medgivande för en sådan. Det är en avvägning var gränsen går för när grannen ska klaga men rimligen borde du kunna ställa en förvaringsbox likt den du visar på bild utan att det ska besvära grannen.
 
Tror att reglerna är rätt luddiga. I diskussionen om Max höjd för en antan/trädäck. Så finns det något rättsfall om att 120 cm höjd var ok. För då går det inte att använda utrymmet under. Därmed är det inte en byggnad. Höjden 120cm var aktuell i just det fallet. Det rättsfallet tolkades sedan lite olika i kommunerna. Men det drog mot att allt under 120 cm var ok OM MAN INTE UTNYTTJAR UTRYMMET UNDER. Ingen vet vad som händer ifall någon skulle driva rättsligt att grannen har en byggnad som är 120cm, som faktiskt används som byggnad.
Senare har vi fått en lagändring som gäller just altaner, på den punkten är det tydligare idag.
 
  • Gilla
Ida U
  • Laddar…
  • Gilla
Ida U
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror att reglerna är rätt luddiga. I diskussionen om Max höjd för en antan/trädäck. Så finns det något rättsfall om att 120 cm höjd var ok. För då går det inte att använda utrymmet under. Därmed är det inte en byggnad. Höjden 120cm var aktuell i just det fallet. Det rättsfallet tolkades sedan lite olika i kommunerna. Men det drog mot att allt under 120 cm var ok OM MAN INTE UTNYTTJAR UTRYMMET UNDER. Ingen vet vad som händer ifall någon skulle driva rättsligt att grannen har en byggnad som är 120cm, som faktiskt används som byggnad.
Senare har vi fått en lagändring som gäller just altaner, på den punkten är det tydligare idag.
Tack för bra svar!
 
M MetteKson skrev:
Detta är definitionen av byggnad enl. PBL;
[bild]
Här kan du läsa mer och det finns även exempel på vad som räknas som byggnad;

[länk]

Jag skulle likställa den bild med förråd du visar med det rullstolsförråd som finns exempel på i texten. Visa bilden för byggavdelningen så får de göra deras bedömning. Anses det inte vara en byggnad kan du placera det nära planket.
Bra länk, tack för svar!
 
Jag ser möjligheter...

:)
 
  • Haha
Ewerhof och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.