Vad är bästa sätt att ta bort färgen innan lackering?
Kan man blästra?

Lackering lämna in eller spraya själv?

Trä som skall bytas ut, ädelträd?
 
Ingen med tips om hur?
 
Bilder?
 
BirgitS
Blästra kan ofta fungera för att ta bort färg från metall.

Det är nog bara du själv som vet om du kan spreja på ett sätt som du blir nöjd med.

Svårt att veta vad det är för träslag i din soffa.
 
Gjutjärnssoffa? Jag hade kollat blästerfirmor i närheten som kan blästra och pulverlacka den. Trät kan du ju ta vad som helst och måla.
 
  • Gilla
shutuplegs
  • Laddar…
Sliten vit gjutjärnsbänk med dekorativa bladmotiv, i behov av renovering, står på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vitmålad gjutjärnsräcke med bladmönster och avflagning, vilket visar åldern och behovet av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Bilder?
Sliten vit gjutjärnsbänk med dekorativa bladmotiv, i behov av renovering, står på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Vilken vacker soffa! Ser fram emot efter-bilderna!
 
  • Gilla
shutuplegs
  • Laddar…
Hej! Vi har en likadan. Vi lämnade den till en firma som blästrade den helt ren från färg. De tog 500kr för jobbet. Den visade sig vara gjord i aluminium så vi grundmålade med primer innan vi målade den i en grön färg. Det blev väldigt bra.
Dock var träet helt slut och jag ska nu försöka få till nya ribbor. Väldigt osäker på träslag och behandling. Lycka till!
 
De flesta, om inte alla, ormbunkssoffor är i aluminium så det kan vara värt att vara lite försiktig vid blästring och slipning.

Själv drog jag av min med det roterande munstycket till högtryckstvätten. Tänkte eventuellt ta en vända med roterande borste till skruvdragaren också. Har köpt sådana röda i plast, annars borde mässing funkar också (stålborste borde vara för hårt för det stackars aluminiumet).

Men lyckades få bort det allra mesta med högtryckstvätten (den var grön innan):
Äldre aluminium ormbunkssoffa med delvis bortblästrad färg, en högtryckstvätt till höger på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns kanske dåligt på bilden men det som blir kvar är egentligen vit grundfärg och sen naken aluminium på sina ställen. Tänker att man kanske inte måste göra den helt metallren så länge det som sitter tillräckligt löst för att lossna med högtryckstvätten försvinner.

Planen sen är att måla den med linoljefärg.

Jag behöver också byta brädorna men en träsats från Byarum går på 2500 spänn typ, så man blir ju sugen på att slöjda själv. Notera att det inte bara är raka, enkla ribbor, de är lite tunnare precis vid infästningen (åtminstone mina) och sen även snedsågade på lite olika vis. Mina ribbor är 6 till antalet, ca 20 mm tjocka och sen lite tunnare på kanterna vid infästningen då, cirka 43 mm breda och den längsta är 1295 mm lång. Mina är dock bytta en gång tidigare av föregående ägare som slöjdade dem själv från originalförlaga. Nån kanske har nytta av den måttinformationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marpan77 och 1 till
  • Laddar…
Så glad att jag hittade den här posten! Tror jag har en exakt likadan ormbunkssoffa (vindruvsklasar). Har slipat och målat om min nu, men saknar helt sits så inte haft något att ha som mall. Vad använde du för trä i sitsen?
 
  • Vitmålad ormbunkssoffa med dekorativa vindruvsklasar, renoverad utan sits, mot grön buskig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad närbild av en nymålad vit ormbunkssoffa med vindruvsklase-mönster, utan sits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vit järnsoffa med ormbunks- och vindruvsklasarmotiv, placerad på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.