Är snart nybliven ägare av en Husqvarna Automower 305 (den har endast 1 guidekabel).

Jag har en smal passage som jag vill att robotklipparen ska kunna ta sig in i. Husqvarna säger att om passagen är mindre än 2 meter så är det bra att lägga guidekabeln där. Men lägger jag guiden där blir större delen av min trädgård utan guidekabel. Vilket alternativ är bäst: Guide1 eller Guide2 nedan?

Guide1
Schematisk skiss av en trädgård med guidekabel för robotgräsklippare som visar alternativ rutt genom en smal passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Guide2
Schema över trädgård med Husqvarna Automower guidekabel, visar alternativen Guide1 och Guide2 för gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Går det inte att flytta laddstationen till någon av ändarna av ditt "C" så du får guidekabel hela vägen? Jag har en liknande tomt och har valt att göra så.

Om det är omöjligt hade jag valt alternativ 2.
 
Alt. 2 blir bäst.
Vid start från laddaren lär klipparen hitta in in den nedre delen. Hur ofta det sker är osäkert.
Kanske undanta området helt från klippning genom någon rabatt eller stensättning?
 
R RoAd skrev:
Går det inte att flytta laddstationen till någon av ändarna av ditt "C" så du får guidekabel hela vägen? Jag har en liknande tomt och har valt att göra så.

Om det är omöjligt hade jag valt alternativ 2.
Tack. Har tänkt den tanken men el är framdraget till min nuvarande placering av laddstationen. Bäst hade absolut varit att dra kabeln från nedre vänstra hörnet men där har jag svårt att få in de två meter som den ska ha rakt ut från laddstationen (min ritning är inte helt skalenlig). Övre vänstra hörnet vetter mot gatan så där vill jag inte ha den ståendes.
 
Alternativ 2 blir bäst. För att nå den smala delen nära laddstationen kan du även ställa in att den ska följa begränsningskabeln x antal meter vid start en viss amdel av gångerna.
 
E etompau skrev:
Alt. 2 blir bäst.
Vid start från laddaren lär klipparen hitta in in den nedre delen. Hur ofta det sker är osäkert.
Kanske undanta området helt från klippning genom någon rabatt eller stensättning?
Jag håller med, alt. 2 känns bäst :) Är nog bara att prova så och se hur och om den lyckas klippa den smala passagen.
 
Z Zachtionman skrev:
Alternativ 2 blir bäst. För att nå den smala delen nära laddstationen kan du även ställa in att den ska följa begränsningskabeln x antal meter vid start en viss amdel av gångerna.
Ah, det finns sådana inställningar. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.