B
Hej,

Tänkte gräva ner lite trädgårdsslang i trädgården, för att få fram vatten till en slangvinda som ofta används sommartid.

Slangen blir bara trycksatt sommartid när slangvindan är i bruk, så ingen direkt risk för vattenskador om något börjar läcka/far isär.

Vintertid tänkte jag låta den frysa, bara dra isär anslutningarna på bägge sidorna. Det är ju för trädgårdsbevattning, så det är väl en 10cm från ytan jag tänkte gräva.

Bör man lägga trädgårdsslangen i t.ex. ett kabelskyddsrör eller liknande, eller kan man bara gräva ner den som den är. Eller ska man till och med gräva ner pem-slang istället? Det kan hända att man kör över slangen med bil nån gång ibland, och jag antar att det är enkelt att byta ut om slangen ligger i rör.

Vet inte om jag övertänker problemet, det kanske bara är att gräva ner den som den är, men man vill ju helst inte gräva sönder gräsmattan mer än nödvändigt.
 
Jag hade kört på en hård slang typ pem, en vanlig slang lär bli ihopknökad omgående...
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Vanlig trädgårdsslang riskerar att bli platt av marktrycket.
En stump PEM 25 mm håller däremot väldigt bra.

Protte
 
  • Gilla
noemiferrando och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Röstar på PEM, billigare än vattenslang av god kvalitet.
 
  • Gilla
pokasd och 3 till
  • Laddar…
B
Låter som det får bli pem då helt enkelt. Såg att det fanns i 16mm, så radien på röret blir lite mindre.

Tack för svar alla.
 
Visst kommer det rinna vatten genom en 16 mm PEM men kom inte senare i sommar och klaga att flödet är dåligt.

Protte
 
  • Gilla
gladpack1
  • Laddar…
Är det lite längd och du ska koppla in en eller flera vattenspridare hade jag kört på minst 25mm PEM helst 32mm.
 
B BSOD skrev:
så radien på röret blir lite mindre.
Spelar det någon roll bortsett från priset på slangen? Jobbet med att gräva ner är väl näst intill identiskt oavsett radie?
 
B BSOD skrev:
Låter som det får bli pem då helt enkelt. Såg att det fanns i 16mm, så radien på röret blir lite mindre.

Tack för svar alla.
Är inte de första vattenslangar 1/2 tum? Då blir 16 mm bättre. PEM slang tål frost mycket bättre.
 
Släpp tanken på något annat äm pemslang så har du sparat mycket jobb i framtiden.
Sätt även en tryckluftsventil som du kan blåsa med inför vintern så är du på säkra sidan men när du ändå är igång... Så fundera om du kan behöva el i samma grop med...
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Det är så kul att desa trådar eskalerar till ett större projekt alltid :cool:

Du kanske ska förbereda med en cat6 och fiber när du ändå gräver? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Jodåsatteh och 5 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Det är så kul att desa trådar eskalerar till ett större projekt alltid :cool:

Du kanske ska förbereda med en cat6 och fiber när du ändå gräver? :p
Visst är det så :) men har man ändå tomten uppgrävd är det aldrig fel att lägga ner ett dubbelväggigt kabelskyddsrör med slät insida ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gul-50m/

När röret sedan är på plats är det lätt att dra i den kabeltypen man vill ha. Jag har själv gjort så, lagt ner ett eller flera tomrör under bland annat plattsättningar inför framtiden. Kostnaden/arbetet för att göra det är relativt liten i förhållande till jobbet som krävs för att gräva upp det igen.

Men se till att göra en skiss/ritning över hur rören ligger! Även om man tänker: det kommer jag ihåg...
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Är inte de första vattenslangar 1/2 tum? Då blir 16 mm bättre. PEM slang tål frost mycket bättre.
Slang 1/2 tum (12,7mm) mäts invändigt, PEM 16 mm är utvändigt så är det 2 mm godstjocklek så blir PEM 12 mm invändigt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.