AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enligt Google blev margarin vanligare än smör 1955 i Sverige, det var faktiskt tidigare än jag trott, jag gissade på 70 talet. Men ändå långt senare än 1869. Jag tror ni förstår min poäng, produkter som ketchup och margarin har ingen plats i det moderna köket.

Edit: inte heller pulversås, torkade örter på burk eller fördrigmalen krydda på burk, osv, osv. Se kanalen länkad ovan rolig nostalgitripp!
Så, ett modernt kök har inte torkade örter på burk eller färdigmalna kryddor.
Ett modernt kök har en egen balkongodling med allt där?
 
L larka742 skrev:
Så, ett modernt kök har inte torkade örter på burk eller färdigmalna kryddor.
Ett modernt kök har en egen balkongodling med allt där?
Japp. Det tar inte mycket plats. Inte för de man använder i vardagen iaf.
 
Lite översittarfasoner, @AndersMalmgren ? Förmodar att du inte köper ditt smör heller, för det stånkar du väl fram till varje frukost?
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Förmodar att du inte köper ditt smör heller, för det stånkar du väl fram till varje frukost?
Tok där. Smör kärnar man en gång i veckan, lämpligen på torsdagar. Vem har tid med det varje dag?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp. Det tar inte mycket plats. Inte för de man använder i vardagen iaf.
Men det du egentligen beskriver är ju ett gammaldags kök, där man håller sig till svensk husmanskost och är glad med det. Man odlar det mesta och håller sig till det man har lokalt.


Numera i ett modernt kök... kan det vara engelskt till frukost, svenskt till lunch, indiskt till middag och sedan nåt annat lite mer valfritt inom familjen till kvällsfikat.


Finns inget "modernt kök" som undviker kryddblandningar, eller torkade örter - du missade för övrigt frysta örter ;)

Vi odlar för övrigt, örter för husmanskost hemmavid, en extra touch på vissa måltider. Men det räcker inte långt.
 
L larka742 skrev:
Men det du egentligen beskriver är ju ett gammaldags kök, där man håller sig till svensk husmanskost och är glad med det. Man odlar det mesta och håller sig till det man har lokalt.


Numera i ett modernt kök... kan det vara engelskt till frukost, svenskt till lunch, indiskt till middag och sedan nåt annat lite mer valfritt inom familjen till kvällsfikat.


Finns inget "modernt kök" som undviker kryddblandningar, eller torkade örter - du missade för övrigt frysta örter ;)

Vi odlar för övrigt, örter för husmanskost hemmavid, en extra touch på vissa måltider. Men det räcker inte långt.
Man kan ju köpa de flesta örter man inte använder dagligen i kruka. Eller dylikt. Vi äter iof mest ute på krogen så behöver inte ha så mycket hemma. Vi har basilika, persilja, koriander typ.
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
…koriander typ.
Du menar tvål? ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L
S segv skrev:
Felix ekologisk är det korrekta svaret. Tillverkad i Sverige, utan att alla insekter sprutas ihjäl.
Så man kan säga att den ketchupen är proteinberikad?
 
Unikt namn
L Lärospånet skrev:
Så man kan säga att den ketchupen är proteinberikad?
Japo. Och då proteinet kommer med ketchupen kan man skippa köttbullarna till snabbmakaronerna.
Mycket tidseffektivt. ;)

Själv gillar jag Felix osötade ketchup. Men används med måtta.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp salt och peppar. Och massor av smöööööör, vitlök och persilja. Inget margarin, äkta smör. Margarin är en 80-talsprodukt precis som ketchup.
Förstöra vitlöken med ohyra från trädgården?! Mycket märkligt... :thinking:
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan ju köpa de flesta örter man inte använder dagligen i kruka. Eller dylikt. Vi äter iof mest ute på krogen så behöver inte ha så mycket hemma. Vi har basilika, persilja, koriander typ.

Så du predikar om vad man ska ha i ett modernt kök. Men....
"Vi äter iof mest ute på krogen så behöver inte ha så mycket hemma"

Ridå. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
K
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du menar tvål? ;)
Sjukt gott juh!

01598949.jpg
 
  • Ledsen
erik_qwerty
  • Laddar…
Hävdar fortfarande att det inte finns någon maträtt som blir bättre med Ketchup.
En bra korvmoj, tex Gunters har ju egen sås på körven. osv
 
Smaken är ju som baken, delad och tur är väl det för hur skulle annars ketchup tillverkarna överleva?
 
S Stefan1972 skrev:
tur är väl det för hur skulle annars ketchup tillverkarna överleva?
Tur och tur. Jag tror att en del skulle se deras död som en välsignelse. :rofl::p Eller vad säger du @AndersMalmgren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.