Vi önskar sätta en häck i en större odlingslåda av corten med öppen botten. Häcken ska stå mot grannen som ska göra en markhöjning med stödmur utmed del av vår tomtgräns.

Häcken behöver kunna bli rätt hög (3 m) inkl höjden från lådan och vara rätt smal då vårt utrymme är begränsat. Vi har därför tänkt oss Avenbok (bor i Stockholmsområdet).

Kan denna överleva i en odlingslåda? Den ena kommer att vara 80 cm hög, 80 cm bred och 7 meter lång. Den andra 40 cm hög, 40 cm bred och 4 meter lång.

Bör man isolera lådorna på något sätt?
 
Ett tyckande kommer här - jag har inte erfarenhet av just kall corten: det bör kunna gå. Jag har haft bok och avenbok i vanliga plastkrukor under flera vintrar utan problem - men i skåneland. Hade TS valt kraftiga plank istället hade det varit mindre problematiskt. Det är ju självklart att man kan isolera men hur blir det då på sommaren?

Blir det en osedvanligt lång kall vinter kan man ju täcka fötterna.

Annars är det en utmärkt ide och avenbok/bok kan hållas mycket smala. Tänk på att införskaffa rejäla bambupinnar redan från början - de ska vara lika höga som häckens sluthöjd exkl delen i marken. En käpp för varje planta och bindes nogsamt med bastband. Ganska stor kostnad om häcken är lång.
 
  • Gilla
Supermaggan
  • Laddar…
BirgitS
Supermaggan Supermaggan skrev:
Den ena kommer att vara 80 cm hög, 80 cm bred och 7 meter lång. Den andra 40 cm hög, 40 cm bred och 4 meter lång.
40 cm bredd och djup låter för lite för 2,5 m hög häck.
 
  • Gilla
Supermaggan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror att det går men det gäller att det finns något under lådorna rör rötterna att växa ned i. Avenbok har djupgående rötter och klarar torka bra. Vattningsbehovet lär vara stort de första tre åren.

Jag skulle cellplastisolera sidorna så att man vinner lite tid mot den värsta nattkylan. Markkontakten ger ju värme.
 
  • Gilla
Supermaggan
  • Laddar…
I Småland har jag avenboken som ogräs, den växer överallt i små skrevor med minimalt med jord så det är helt klart värt ett försök. Den större lådan är som tidigare nämnts inget problem, den lägre kan bli lite problematisk men med vattning och näring samt vintertäckning hade jag nog vågat. Speciellt om rötterna kan komma ner i marken under lådan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vi har bestämt oss för att sätta spaljé med murgröna i den smalare/grundare och så kör vi häck i den större. Och vi isolerar den enligt tips här ovan. Ska bli spännande det här! Tusen tack igen för ert engagemang!
 
Hur har det gått med planteringslådorna?
 
Supermaggan Supermaggan skrev:
Tack för alla svar! Vi har bestämt oss för att sätta spaljé med murgröna i den smalare/grundare och så kör vi häck i den större. Och vi isolerar den enligt tips här ovan. Ska bli spännande det här! Tusen tack igen för ert engagemang!
Hej,har du möjligtvis några bilder att dela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.