Hej!

Inte helt övertygad om att el-delen på forumet är rätt, men jag gör ett försök.
Har en laddbox på gång hemma (Garo GLB).
Bakgrunden till problemställningen är att bilen står en bra bit från huset och det inte finns någon tillgänglig vägg eller liknande att montera boxen på.

Elektrikern som offererar jobbet tyckte själv att Garos egna stolpe för boxarna är orimligt dyra och dessutom skrymmande och jag är beredd att hålla med.

Min tanke är att sätta en varmförzinkad skyltstolpe (60mm) i backen (gjuts fast). Så långt är allt väl inom min "comfort zone", men jag skulle väldigt gärna ta emot tips på stolpfästen som kan användas för att fästa laddboxen. Elektrikerns idé var att svetsa en plåt på röret, men det undviker jag helst dels med hänsyn till korrosionsskyddet på stolpen. Dels med hänsyn till mina begränsade svetskunskaper.
Någon med liknande erfarenheter?
 
tommib
Använd u-bult eller rörklammer. Skruva fast lämplig plåt. Det finns också färdiga fästen för trafikskyltar som kan anpassas.
 
  • Gilla
Fall
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Använd u-bult eller rörklammer. Skruva fast lämplig plåt. Det finns också färdiga fästen för trafikskyltar som kan anpassas.
Yes, det låter klokt. Ungefär så långt jag kommit i planeringen.
Tänker mer om någon har förslag på "lämplig plåt". Vill gärna ha fästet på plats innan elektrikern kommer, men saknar innan dess detaljerad information om skåpets upphängning...
 
tommib
Valfri 2 mm stålplåt tänker jag.

Hålbild för boxen borde framgå från manualen, har du tittat där?
 
  • Gilla
Fall
  • Laddar…
Och skulle hålbilden inte passa kan jag nästan garantera att en elektriker klarar av att borra nya hål i plåten ;)
 
  • Gilla
Fall och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Sitter borrmall i kartongen till Garo GLB. Assymetrisk hålbild, tre hål.
Håller för övrigt med om att en 2mm stålplåt som målas med lämplig färg blir bra, alternativt be en plåtslagare bocks till en rostfri plåt så att du även får ett tak över boxen.
 
  • Gilla
Fall och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och skulle hålbilden inte passa kan jag nästan garantera att en elektriker klarar av att borra nya hål i plåten ;)

Det ska man kanske inte ta gift på! ;)
Givetvis är det så. Jag är på gränsen till sjukligt besatt av att det ska gå smidigt för hanterverkare när de kommer på besök. Snällhet parat med snålhet. :D
 
Totte_S Totte_S skrev:
Sitter borrmall i kartongen till Garo GLB. Assymetrisk hålbild, tre hål.
Håller för övrigt med om att en 2mm stålplåt som målas med lämplig färg blir bra, alternativt be en plåtslagare bocks till en rostfri plåt så att du även får ett tak över boxen.
Det är ingen dum idé...
 
F Fall skrev:
Det ska man kanske inte ta gift på! ;)
Givetvis är det så. Jag är på gränsen till sjukligt besatt av att det ska gå smidigt för hanterverkare när de kommer på besök. Snällhet parat med snålhet. :D
Jag kan tro att det med snällhet kan du nog stryka, i alla fall jag skulle inte se det som snällhet utan bara snålhet ;). Skulle man se det som snällhet, vore ju toppen av snällhet att allt var färdigt då man kom så att man direkt kunde vända på klacken och åka hem.
Så arbetsskygga tror jag ingen hantverkare är :thinking:
 
E elmont skrev:
Jag kan tro att det med snällhet kan du nog stryka, i alla fall jag skulle inte se det som snällhet utan bara snålhet ;). Skulle man se det som snällhet, vore ju toppen av snällhet att allt var färdigt då man kom så att man direkt kunde vända på klacken och åka hem.
Så arbetsskygga tror jag ingen hantverkare är :thinking:
Nej, det är nog sant. Småländskt ursprung här...
Den aktuella elektrikern verkar kanon, men var inte sen på att uppmuntra mig att både gräva för markslang och fixa fundamenteringen och stolpe själv. Speciellt markarbetena var de inte alls sugna på.

Med det vill man inte att de ska komma och det inte fungerar... Kanske finns ett mått av stolthet här också... Lite off-topic spår, men alltid intressant att analysera sig själv. :D
 
Lite off-topic men jag skulle satsa på nåt annat än Garo. Dom är duktiga på att sälja prylarna men har en totalt värdelös service och eftermarknad.
Satsa på nåt fabrikat som bara säljer laddboxar och inte lever på namnet och "gnosjö-andan"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.