Har problem med fukt i mitt hus. Bor i radhus. Nu har grannen lagt stenplattor på sin innergård direkt mot min husgrund (platta på mark) utan att dränera med singel, vilket min fuktutredare meddelat behövs vid platta på mark. Dessutom är markhöjden för nära min panel, vilket gör att den riskerar ruttna. Finns det några regler att luta dig mot eller får grannen? De kommunicerar inte trots att vi försökt. Det är lönlöst. Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
Åsasåsa
  • Laddar…
Om det lutar FRÅN din fasad så är det snarare bra med ett tätt material istället för t.ex. makadam, så leds inte lika mycket vatten ner till din grundmur.
 
  • Gilla
StellaMaris och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om det lutar FRÅN din fasad så är det snarare bra med ett tätt material istället för t.ex. makadam, så leds inte lika mycket vatten ner till din grundmur.
Det är väl träpaneler som mår mest dåligt när den ligger så nära plattorna som jag förstår det.
 
Nja, finns det bara en spalt är det inget problem egentligen. Med jord blir det ju känsligare.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, finns det bara en spalt är det inget problem egentligen. Med jord blir det ju känsligare.
Tror den är fuskbyggd utan luftspalt. Vi har bytt annan panel på huset som inte haft luftspalt.
 
Jag syftade på spalten mellan sten och panel.
 
Har de höjt marken när de har lagt plattorna? Hur långt är det mellan paneloch plattor? Nu för tiden är det mer modernt med panel som går långt ner mot marken jämfört med förr i tiden. Jag skulle säga att man ska eftersträva minst 20cm mellan panel och mark egentligen, men så kommer de där arkitekterna som sätter utseende före funktion.

Med ett större takutsprång så är det dock inte så farligt om panelen går ända ner till mark, hur ser det ut när det regnar? Är det blött upp på fasaden eller skyddar takutsprånget hela panelen?
 
N NoOne2k skrev:
Har de höjt marken när de har lagt plattorna? Hur långt är det mellan paneloch plattor? Nu för tiden är det mer modernt med panel som går långt ner mot marken jämfört med förr i tiden. Jag skulle säga att man ska eftersträva minst 20cm mellan panel och mark egentligen, men så kommer de där arkitekterna som sätter utseende före funktion.

Med ett större takutsprång så är det dock inte så farligt om panelen går ända ner till mark, hur ser det ut när det regnar? Är det blött upp på fasaden eller skyddar takutsprånget hela panelen?
tror de har höjt upp marken. Är Max 15cm tror jag. Vi har platta tak och väldigt litet takutsprång. Panelen är mycket utsatt tyvärr. Därav min fråga om det finns något som reglerar hur nära de får sätta plattorna? De har hållit på att bygga 1år snart nu. De meddelar aldrig så jag är mest uppgiven. Nu detta. Toppen på isberget.
 
15cm är inget att bråka om.
 
  • Gilla
StellaMaris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.