A
Hej,

ska riva ner isoleringen i källarväggarna och putsa väggarna. Jag har några innerväggar som går ansluter mitt köllarvägarn. Misstänker att det är träreglar bakom.

är det bästa att riva ca 1 meter av innerväggen och sätta en plåtregel mot källarvägen och gipsa igen innerväggen igen? Och hur gör man mellan innerväggen (gips) och källarväggen (puts), i innerhörnet?

tack
 
Du kan ju överväga att bara ha putsade väggar målade med silikatfärg, om du har viss fuktvandring i väggen och oisolerade ytterväggar/grundmur. Bygger du in det igen så kommer ev fuktvandringsproblematik och kall grundmur att ge kondensering och kanske samma bekymmer igen som du försöker åtgärda nu. Mot hjärtväggar har du ofta liknande problematik av att de suger fukt nerifrån, bästa är om det kan vädras bort naturligt via diffusionsöppna lösningar typ puts och silikatfärg.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Du kan ju överväga att bara ha putsade väggar målade med silikatfärg, om du har viss fuktvandring i väggen och oisolerade ytterväggar/grundmur. Bygger du in det igen så kommer ev fuktvandringsproblematik och kall grundmur att ge kondensering och kanske samma bekymmer igen som du försöker åtgärda nu. Mot hjärtväggar har du ofta liknande problematik av att de suger fukt nerifrån, bästa är om det kan vädras bort naturligt via diffusionsöppna lösningar typ puts och silikatfärg.
ja, men jag ska ju putsa alla källarväggar så att de andas. Men sen har jag vissa innerväggar som delar upp källaren i rum, och det är dessa väggar jag undrar hur jag ska göra där de ansluter mot själva källarväggarna
 
På vilket sätt är det problem med nuvarande konstruktion? Dvs utreglad trävägg?
 
A
O Olf Oggler skrev:
På vilket sätt är det problem med nuvarande konstruktion? Dvs utreglad trävägg?
Vet ej. Men jag tänker sälja huset om två år och vill ha så lite saker i besiktningsprotokollet som möjligt. Därför vill jag putsa och lägga klinker i källaren. Det är en plastmatta på golvet och tror det bara ligger en träfiberskiva under
 
A
Själva innerväggen som jag pratar om. Det är väl rätt tänkt av mig att riva en bit och sen sätta tillbaka den med plåtregel i källarväggen?
 
Ok förstår hur du menar nu. Vi har byggt innerväggar i källaren med plåtreglar, OSB och lämpligt skivmaterial med luftspalt runt om kanter. Vi och vi... snickarna fixade detta jag vet inte exakt vad det var för skivmaterial som användes men det var någon typ av inert mineralbaserat för våtrumsbruk.
 
Ja, det
Johan1975z skrev:
Vet ej. Men jag tänker sälja huset om två år och vill ha så lite saker i besiktningsprotokollet som möjligt. Därför vill jag putsa och lägga klinker i källaren. Det är en plastmatta på golvet och tror det bara ligger en träfiberskiva under
OK. Jag bara undrade. Jag har själv både uppreglade golv och utreglade väggar i källare från 1972. Överallt där jag rivit så har det varit kruttorrt. På vissa ställen har jag faktiskt byggt tillbaka med trä igen, fast en mer öppen konstruktion. Ångbroms istället för ångspärr osv.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ok förstår hur du menar nu. Vi har byggt innerväggar i källaren med plåtreglar, OSB och lämpligt skivmaterial med luftspalt runt om kanter. Vi och vi... snickarna fixade detta jag vet inte exakt vad det var för skivmaterial som användes men det var någon typ av inert mineralbaserat för våtrumsbruk.
låter extremt för en innervägg? Tänker där den är i kontakt med källarväggen... men det kanske är nått sånt man ska göra.
När jag river golvet så låter jag plastmattan vara kvar under innerväggarna så att det inte suger ut plattan
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A
O Olf Oggler skrev:
Ja, det


OK. Jag bara undrade. Jag har själv både uppreglade golv och utreglade väggar i källare från 1972. Överallt där jag rivit så har det varit kruttorrt. På vissa ställen har jag faktiskt byggt tillbaka med trä igen, fast en mer öppen konstruktion. Ångbroms istället för ångspärr osv.
Ja, jag har inte märkt av att det skulle vara nått fel på min källare.
Golvet är fruktansvärt fult och byter man det så kan man ju lika gärna fixa till väggarna tänker jag.
 
Vi hade utreglade innerväggar i hela källaren på träreglar och isolering i sann 70-talsanda. Allt revs ut pga mögelproblem, allt byggdes om totalt. Mot ytterväggar och hjärtvägg numera puts och diffusionsöppna material, någon innervägg byggd med plåtreglar och OSB+typ minerit, kakel osv, luftspalter. Fungerat mycket bra i 10 år och tror det funkar fortsatt i 100 år eller så.
 
Trots att jag inte har några problem med mina träreglade konstruktioner i källaren så har jag ändå funderat på att åtgärda det den dagen det är dags att renovera. Men det som verkligen ställer till det är ju alla radiatorer och radiatorrör. Det är ju en sak att bygga om väggarna. Men man måste ju också dessutom dra om precis alla rör i hela källaren, typ. Och all el också förstås.
 
Besiktningspersonal från Anticimex och liknande brukar göra anteckningar i protokollet att det är en riskkonstruktion, man friskriver sig på så vis från ansvar. Utreglade innerväggar i källare är en gammal klassiker i de sammanhangen, likaså uppreglade golv i källare.

Ibland visar det sig att risken blir en realitet som i vårt fall, i andra fall kanske det bara tuffar på utan problem i många år.

Blir riskkonstruktionen ett verkligt problem så får man betala allt ur egen ficka som fastighetsägare.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Besiktningspersonal från Anticimex och liknande brukar göra anteckningar i protokollet att det är en riskkonstruktion, man friskriver sig på så vis från ansvar. Utreglade innerväggar i källare är en gammal klassiker i de sammanhangen, likaså uppreglade golv i källare.

Ibland visar det sig att risken blir en realitet som i vårt fall, i andra fall kanske det bara tuffar på utan problem i många år.

Blir riskkonstruktionen ett verkligt problem så får man betala allt ur egen ficka som fastighetsägare.
O Olf Oggler skrev:
Trots att jag inte har några problem med mina träreglade konstruktioner i källaren så har jag ändå funderat på att åtgärda det den dagen det är dags att renovera. Men det som verkligen ställer till det är ju alla radiatorer och radiatorrör. Det är ju en sak att bygga om väggarna. Men man måste ju också dessutom dra om precis alla rör i hela källaren, typ. Och all el också förstås.
men det borde väl vara värdehöjande att fixa till det om jag sk sälja? Huset ligger i Göteborg.
 
Det är det säkert. Folk är ju så nojiga. Fast om man inte ska sälja så antar jag att man tills vidare spar en hel del energi på att låta befintlig konstruktion vara kvar. Eller? Den aspekten hör man sällan om när sådana här riskkonstruktioner byggs bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.