Upptäckte att pannan Baxi Bonus 30 läcker och det rejält. Har inte sett något förrän häromdagen. Nu när jag plockat av plåtarna och frilagt pannan är det sönderrostat vid luckan som sitter på toppen. Tyvärr ser det ut som det pågått en längre tid...
Är det någon som har erfarenhet av sönderrostad panna och att aga detta? Är det värt att göra det på en panna som är 15+ år?
 
  • Sönderrostad och läckande topp av en Baxi Bonus 30 panna med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en begagnad Baxi Innova som visade sig ha rostskador. Den byte jag en del plåt på innan jag installerade. Det är absolut görbart. Men på min var det på sidorna, så det var något mer lättåtkommligt.
 
Jag fick svetsa föräldrarnas Perifal panna (innan de började heta Baxi). Det var några flänsar på sidorna som läckte. Lagade den med plåt från en oljetank. Har hållit i 10år nu minst :)
 
Exakt samma sak på min. Det är lock för nödkylningen som har dåliga packningar.
Rostig metall med skruvmejsel pekande på defekt packning vid nödkylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallöppning med dåliga packningar och svetssömmar, troligen för nödkylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte helt säker att båda bilderna är samma sida. Det såg liknande ut på båda sidor.
 
Hej

Hittade lite bilder på skadorna, ett lock på var sida med packningar som börjat läcka. Fick ersätta ett genomgående stag som satt i det sönderrostade området.
Var helt klart en spännande operation att baxa ut pannan från hörnet den står och klä av den, svetsa och återställa den i ett trångt pannrum :geek::rofl::crysmile:
Rostskador och läckage runt genomgående stag i pannrum, markerat med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt hål i metall med svart öppning, synliga skador och läckande packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt och skadat område på utrustning med synlig läckage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostskador och läckande packningar på ett grått pannlock med ett rödaktigt inslag och stag i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostskadat lås och packning på värmepanna, med synliga reparationsspår och svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på en del av en panna med rost och korrosion runt en öppning där packningar börjat läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.