Hej!
Har en ligusterhäck som varje år får hål i bladen. I år är det dessutom någon flugliknande insekt som far omkring och sätter sig på bladen, kan ha varit det tidigare också men inget jag tänkt på då.
Det är även svarta prickar på bladen. Jag kan inte se några löss eller liknande.
Är det någon som vet vad det är och vad man kan göra åt det. Ligusterblad med hål och svarta prickar, eventuella skador från insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligusterhäck med hål i bladen och svarta prickar, insekt på ett blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linus Sjöberg Linus Sjöberg skrev:
Hej!
Har en ligusterhäck som varje år får hål i bladen. I år är det dessutom någon flugliknande insekt som far omkring och sätter sig på bladen, kan ha varit det tidigare också men inget jag tänkt på då.
Det är även svarta prickar på bladen. Jag kan inte se några löss eller liknande.
Är det någon som vet vad det är och vad man kan göra åt det. [bild] [bild]
Hej Linus!

Vi har exakt samma problem med vår Liguster. Massa hål förra året också, men inte dessa insekter. Googlat en hel del och det verkar vara en form av växtstekel som äter bladen. Svampsjukdomen bladfläcksjuka/Cercoseptoria ligustrina är jag osäker på då det jag läst/sett snarare är att bladen blir missfärgade med fläckar och sen ramlar av. Hos oss ser det ut som bläck på bladen, precis som på bilderna du lagt upp. Kanske både skadedjur och svampsjukdom...? Hoppas någon kan komma med svar.

Ska tilläggas att bladen inte ramlar av hos oss som fallet verkar vara om det är bladfläcksjuka.
 
Vore ju typiskt om man har fått både svamp och skadedjur. Jag behöver forska vidare på detta.
 
Linus Sjöberg Linus Sjöberg skrev:
Vore ju typiskt om man har fått både svamp och skadedjur. Jag behöver forska vidare på detta.
Men era blad ramlar inte heller av/blir missfärgade?
 
Nej, inte under sommaren. (vi hade även förra året) i år är det insekterna som tillkommit, så vi får se vad som händer.
 
  • Gilla
Caronil
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tror dessvärre att det är ett svampangrepp av Ceroseotoria ligustrum.

Här kan du läsa om den och avgöra om det kan stämma.

Sjuka ligusterhäckar i hela samhället | Odla.nu
Men är det inte angrepp av öronvivel då? Bekämpas med nematoder.
BIologisk bekämpning av öronvivel | Wexthuset
 
H Harmagedon skrev:
Men är det inte angrepp av öronvivel då? Bekämpas med nematoder.
BIologisk bekämpning av öronvivel | Wexthuset
Ser inte alls ut som öronvivelns klipp, de tuggar i bladkanterna.
 
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ser inte alls ut som öronvivelns klipp, de tuggar i bladkanterna.
Du har säkert rätt. Tänkte bara att de inte drabbats av att bladen faller av? Jag har hör att man kan använda olika typer av probiotika för att stärka växten mot svampangrepp. Har inte själv provat annat än mot rosrost men det fungerade toppen. Rosorna piggade på sig på några dagar.
 
Hej igen! Nu har jag googlat på här och landat i att det är en stekel av typen ”sågstekel/sågfluga”. Djuren är honor och de kläcks nu i maj/juni.

hittade en sida på tyska och översatte (se en liten del nedan). Ni kan läsa (translate om ej duktiga på Tyska ☺️) här: https://www.arbofux.de/ligusterblattwespe.html

”Djuren är svarta, cirka 8 mm långa och har några iögonfallande vita fläckar på bröstet (en punkt i mitten och två på framkanten), skenorna på benen (tibia) är också färgade vita. Bakbenen är mörkröda.
Honens svarta, lackliknande skräp kan hittas på bladen under lång tid som en bra diagnostisk funktion”

åtgärd enligt samma sida:
Förebyggande och integrerade kontrollåtgärder:
Användning av insektsmedel mot larver eller sågfluga. Riktad beskärning innan larverna migrerar in i jorden.

jag har kört såpavatten på häcken nu (innan jag hittade detta, får se vad som händer) men jag är ganska så säker på att jag hittat vad det är för insekt.
 
  • Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
Det låter precis som att du hittat rätt, bra jobbat. Nu Insekt på gröna blad med tydliga tuggskador och vattendroppar, antyder trädgårdsskadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gäller det bara att bli av med skiten.
Såg med egna ögon hur dom tuggade på bladen ikväll.
Lustigt, jag hade också på såpa vatten igårkväll, så vi får se vad som händer med det.
 
  • Gilla
Caronil
  • Laddar…
Linus Sjöberg Linus Sjöberg skrev:
Det låter precis som att du hittat rätt, bra jobbat. Nu [bild] gäller det bara att bli av med skiten.
Såg med egna ögon hur dom tuggade på bladen ikväll.
Lustigt, jag hade också på såpa vatten igårkväll, så vi får se vad som händer med det.
Hej Linus,
Vi har precis samma problem med vår ligusterhäck. I maj/juni svärmade de flugliknande insekterna och nu är det fullt av gröna larver. Hur har det gått för er? Har ni hittat något sätt att bli av med dessa?
//Linda
 
L Linda Öhman skrev:
Hej Linus,
Vi har precis samma problem med vår ligusterhäck. I maj/juni svärmade de flugliknande insekterna och nu är det fullt av gröna larver. Hur har det gått för er? Har ni hittat något sätt att bli av med dessa?
//Linda
Tyvärr inte. Provade med att duscha såpa vatten på larverna, dom ramlade av och några få verkade dö av det, men dom flesta överlevde och klättrade upp igen. Så nu drar jag av häcken med ett kvastskaft så dom ska ramla av. Sedan mosar jag dom jag hittar.
 
Linus Sjöberg Linus Sjöberg skrev:
Tyvärr inte. Provade med att duscha såpa vatten på larverna, dom ramlade av och några få verkade dö av det, men dom flesta överlevde och klättrade upp igen. Så nu drar jag av häcken med ett kvastskaft så dom ska ramla av. Sedan mosar jag dom jag hittar.
Tråkigt att höra! Då får vi fortsätta att jaga larver. De verkar inte ge upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.