Hej,

Är i färd med att bygga trädäck "direkt på mark" med marksten som reglar & bärlinor vilar på.
I manualen för spabadet står det
"Tillse att ytan/trädäcket klarar badets belastning med badande om ca 650 kg/m2"

Totala måtten är för trädäcket är 4300x5300mm
Spabadet mäter 2130x2130mm och ska placeras i ena änden av trädäcket.

Jag tänkte mig konstruera såhär..
Gräva ut 30cm,
Lägga markduk
fylla upp med makadamm 8-16 15cm
padda hela ytan
fylla upp med makadamm 4-8 10cm ovanpå makadam 8-16
padda hela ytan
Sedan bärlinor (yttre ram) 45x145
skruvreglar i samma dimension 45x145 CC 60
skruvreglar i samma dimension 45x145 CC 30 under den yta där spabadet skall stå
Trallvirke 28x120
Bärlinor + reglar kommer att vila på vanlig marksten ovanpå bärlagret.

Tror ni att konstruktionen i 45x145 och 28x120 är tillräckligt för att klara vikten som står i manualen? Jag vet inte riktigt hur man räknar ut eller kollar upp detta?
 
Trallens dimension kan du bortse ifrån så länge som c/c avståndet mellan bjälkarna som de vilar på inte är mer än 600 mm (för 28x120). Reglarnas bärförmåga och hållfasthet beror helt på hur tätt och med vilken spännvidd de ligger. Den kritiska punkten i ditt fall är framför allt bärlinorna. Om plint- och c/c-avstånd är för stora blir lasten (tvärkraften) över varje plint för stor. Jag kan säga direkt att ensamma 45x145 som bärlinor leder till väldigt små plint- och c/c-avstånd. Det är bättre att använda dubbla ihopskruvade (behöver inte limmas i det här fallet) 45x145.

Det finns ingen enskild lösning som är korrekt utan man kan se det lite som ett nollsummespel. Exempel: Dubbla ihopskruvade 45x145 som bärlinor med 1 m plintavstånd (dvs plattavstånd) och 1,4 m c/c-avstånd. Då kan du använda 45x120 på c/c 600 som bjälkar.

Jag talar hela tiden om C 24 virke (utom trallen som inte är hållfasthetsklassad).
 
J justusandersson skrev:
Trallens dimension kan du bortse ifrån så länge som c/c avståndet mellan bjälkarna som de vilar på inte är mer än 600 mm (för 28x120). Reglarnas bärförmåga och hållfasthet beror helt på hur tätt och med vilken spännvidd de ligger. Den kritiska punkten i ditt fall är framför allt bärlinorna. Om plint- och c/c-avstånd är för stora blir lasten (tvärkraften) över varje plint för stor. Jag kan säga direkt att ensamma 45x145 som bärlinor leder till väldigt små plint- och c/c-avstånd. Det är bättre att använda dubbla ihopskruvade (behöver inte limmas i det här fallet) 45x145.

Det finns ingen enskild lösning som är korrekt utan man kan se det lite som ett nollsummespel. Exempel: Dubbla ihopskruvade 45x145 som bärlinor med 1 m plintavstånd (dvs plattavstånd) och 1,4 m c/c-avstånd. Då kan du använda 45x120 på c/c 600 som bjälkar.

Jag talar hela tiden om C 24 virke (utom trallen som inte är hållfasthetsklassad).
Hej,

Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa & svara.
Osäker på om jag förstår dig rätt, men tycker du att bärlinor 45x145 samt reglar 45x145 med cc30 är för klent?

En uppgift som jag glömde ta med i min ursprungliga inlägg (om det nu har någon betydelse alls) är
balkskor 45x97mm och till dessa ankarskruv 4,8x40
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.