Hej,

Sitter o läser en gammal men gällande detaljplan, vi funderar på att bygga på en våning på vårt enplanshus med källare från 56.
Det finns ju några olika höjder man kan mäta såsom byggnadshöjd, nockhöjd, totalhöjd osv, men om det endast står höjd, vad gäller då?
Står i och för sig "Byggnads höjd" i rubriken.

Såhär står det i detaljplanen
"Byggnads höjd och antal våningar"
"Inom med II betecknat område får byggnad uppföras till högst 7,0 meters höjd och inredas med högst två våningar."

Vad gäller? Hur ska vi tänka? Är det byggnadshöjd är det ju inget att fundera på men är det nockhöjd så kanske man får tänka till lite.
 
  • Utskrift av detaljplan med texten "Byggnads höjd och antal våningar" och regler för maxhöjd och antal våningar för byggnader.
Vi kan gissa vad det betyder, men det är bara din kommun som vet hur de har tolkat detta. Jag råder dig att kontakta dem och fråga.
 
splinter splinter skrev:
Vi kan gissa vad det betyder, men det är bara din kommun som vet hur de har tolkat detta. Jag råder dig att kontakta dem och fråga.

Tack det kanske är så. Visste faktiskt inte att det var olika mellan kommuner. Tänkte att det var någon gammal standard. Jag testar hos kommunen imorgon.
Tack för svar.
 

Bästa svaret

Läser jag klippet du postade från detaljplanen tolkar jag att det avser det som idag benämns byggnadshöjd, samt att huset får uppföras i två våningar. För en korrekt tolkning behövs hela detaljplanen och planbeskrivningen. Det ser ut som en äldre plan, och mellan 1959-1987 användes uttrycket byggnads höjd.

Textutdrag ur en detaljplan där definitionen av "byggnads höjd" framhävs, refererande till 1959 års ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Läser jag klippet du postade från detaljplanen tolkar jag att det avser det som idag benämns byggnadshöjd, samt att huset får uppföras i två våningar. För en korrekt tolkning behövs hela detaljplanen och planbeskrivningen. Det ser ut som en äldre plan, och mellan 1959-1987 användes uttrycket byggnads höjd.

[bild]

Tack för svar :) kollar med kommunen idag.
 
M Mtn skrev:
Tack för svar :) kollar med kommunen idag.
Återkom gärna med kommunens tolkning. :)
 
M MetteKson skrev:
Återkom gärna med kommunens tolkning. :)

Svar från kommunen
I så pass gamla detaljplaner och man pratar höjder så tolkar vi det som byggnadshöjd. När det anges på det sättet.

tack för svaren.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
M Mtn skrev:
Svar från kommunen
I så pass gamla detaljplaner och man pratar höjder så tolkar vi det som byggnadshöjd. När det anges på det sättet.

tack för svaren.
Bra, det var ju det svaret du önskade.

Lycka till med projektet! :)
 
M MetteKson skrev:
Bra, det var ju det svaret du önskade.

Lycka till med projektet! :)
Verkligen! Tack, nu är det bara resten kvar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.