T
Jag satte 150 meter thujahäck förra hösten. Planterade dem efter konstens alla regler. Har även täckt dem med skuggväv över vintern/våren.
Har tagit bort skuggväven och haft droppslang på regelbundet när det inte regnar. Ändå börjar de redan se risiga ut. Är orolig att dem ska dö.
Vad ska jag hitta på?

En rad med thujahäck som ser brun och risig ut på en solig gräsmatta med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rad av nyplanterade thujahäckar med tecken på stress eller skada i ett trädgårdsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad med unga thujaväxter som ser risiga ut längs en jordig mark, delvis brunaktiga, i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har du köpt dom?
 
Kan det ha vattnats för mycket/för ofta? Mycket och sällan är bättre än ofta och lite om jag minns rätt.
 
T
Köpt på thujor.se

Fick med droppslang när jag köpte thujorna så utgår ifrån att droppslang ska användas.
 
BirgitS
Hur känns jorden 20 cm ner?
Det är det som avgör om de behöver mer eller mindre vatten.
 
Hur styr du droppslangen? Eller har du haft den konstant påkopplad?
 
T
Jag har en regulator kopplad till den så den får rätt mängd vatten per timme. Sedan har jag haft den igång hela tiden när det har varit varmt ute.
 
Då tror jag du övervattnat rejält.
Jag kör droppslang med ett tidsur samt fuktmätare kopplad. vattnar som mest 2h/vecka eller tills det att fuktighetsmätaren slår ifrån.

Stäng av och slå på ett par timmar en kväll i veckan. Gör sedan som tidigare tips. gräv ett litet hål och känn hur blött det är en bit ner.

För kul, räkna ut hur mycket vatten du gett dina tujor om droppslangen varit konstant på.
 
T
Ok! Ja då låter det verkligen som jag övervattnat dem. Finns det någon räddning för dem nu eller är det för sent?
 
T Ejmelie skrev:
Köpt på thujor.se

Fick med droppslang när jag köpte thujorna så utgår ifrån att droppslang ska användas.
Det gjorde tyvärr jag också. 120 st som är väldigt svåra att hålla liv i efter plantering. Gissar att thujorna som är uppväxta i Polen eller liknande inte är anpassade efter våra förutsättningar eller helt enkelt av mycket låg kvalitet.

Jämförde efter plantering med thujor från Bauhaus och de var helt klart mer välväxta och friska av samma sort, Smaragd och storlek.

Att företaget vägrar att skicka gödslet jag köpte samtidigt säger en hel del om seriositeten och nivån på företaget.

Har aldrig varit med om något liknande tidigare.

De kommer med all säkerhet att gå in på denna forumtråd och låtsas vara mycket nöjda kunder.
 
T
Thujor.se hörde av sig och sa att vi skulle se hur de såg ut om en månad. Sedan skulle de byta ut de som dött (y)
 
Tvivlar på att de är övervattnade, thuja växer naturligt i kärr så de är mycket tåliga mot blöta förhållanden. Men om de kom barrotade är de väldigt stressade just nu, när värmen gör att de vill suga en massa vatten för att svalka sig men de har inte hunnit gro något rotsystem ännu som kan suga den mängd vatten de vill ha.
 
  • Gilla
flygrc och 2 till
  • Laddar…
Oroa dig inte. Jag har sett värre. Bara vattna, du kan inte vattna de för mycket.
 
Är det något speciellt med thujor när det gäller tålighet mot blöt jord? Jag trodde allt utom näckrosor gick att ta död på genom att vattna för mycket.
 
BirgitS
T Ejmelie skrev:
Thujor.se hörde av sig och sa att vi skulle se hur de såg ut om en månad. Sedan skulle de byta ut de som dött (y)
Hur har det gått med dina tujor?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.