Hej,

jag kom överens med en hantverkare om ett jobb. Jag fick ett pris på kostnad. Nu är vi i sista etappen av renoveringen och betalningen. Kommer hantverkaren även ansöka själv på rot och få det? Om jag kom överens säg på
100 000 kr, är det den summan jag ska betala?
 
Fast pris är ju det som företaget ska få och det ska de få oavsett ROT-avdrag. Så finns det tillgängligt utrymme för att dra av ROT så drar de av det och du betalar 100 000 minus ROT-avdrag på arbetskostnaden.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Fast pris är ju det som företaget ska få och det ska de få oavsett ROT-avdrag. Så finns det tillgängligt utrymme för att dra av ROT så drar de av det och du betalar 100 000 minus ROT-avdrag på arbetskostnaden.

Fattar inte det där riktigt, vadå betalar 100 000 minus?
 
Om du har fått fakturor under arbetets gång så skall ROT dras på varje faktura. Tror inte det går att dra det bara på slutfakturan.
 
H hempularen skrev:
Om du har fått fakturor under arbetets gång så skall ROT dras på varje faktura. Tror inte det går att dra det bara på slutfakturan.
Jaha, jag ska få en faktura på hela arbetet… Alltså har jag då ingen nytta av rot nu?
 
Hantverkaren drar av rotavdraget från din faktura
När du betalat den så skickar denne in den till skatteverket och får pengarna insatt på sitt konto
Godkänner inte SKV avdraget kommer hantverkaren att kräva dig på det beloppet.
Förmodligen så har du undertecknat ett ROT avtal ochså
 
J Joel Ankar skrev:
Fattar inte det där riktigt, vadå betalar 100 000 minus?
När du får en slutfaktura så ska det vara avdraget för ROT. Så säg att det är 100 000 kr ni kommit överens om och materialet kostat 50 000 kr och arbetet kostat 50 000 kr. Då ska det stå dessa poster på fakturan och en rad med ROT-avdrag på 15 000 kr (30% av arbetskostnaden på 50 000kr). Slutsumman ska vara 85 000kr. Om du senare får avslag på ROT-avdraget för att du redan använt upp allt (företaget ska dock kolla upp hur mycket du har kvar) så kommer du att få betala de 15 000 kr som de drog av. Om företaget vid fakturering upptäcker att du inte har något ROT-avdrag kvar att dra av, så kommer de att fakturera dig 100 000 kr.
 
U Uffe A skrev:
Hantverkaren drar av rotavdraget från din faktura
När du betalat den så skickar denne in den till skatteverket och får pengarna insatt på sitt konto
Godkänner inte SKV avdraget kommer hantverkaren att kräva dig på det beloppet.
Förmodligen så har du undertecknat ett ROT avtal ochså
Det här är djungel för mig. Får hantverkaren summan vi avtalat av mig plus rot av staten? Jag får alltså inget av staten eller halvering av överenskommelsen av priset?

Vi tecknade inget om rot då.
 
T tergo skrev:
Rot- och rutarbete - privatpersoner | Skatteverket
Jag googlade det men fattar inget. Därför vände jag mig hit!
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
När du får en slutfaktura så ska det vara avdraget för ROT. Så säg att det är 100 000 kr ni kommit överens om och materialet kostat 50 000 kr och arbetet kostat 50 000 kr. Då ska det stå dessa poster på fakturan och en rad med ROT-avdrag på 15 000 kr (30% av arbetskostnaden på 50 000kr). Slutsumman ska vara 85 000kr. Om du senare får avslag på ROT-avdraget för att du redan använt upp allt (företaget ska dock kolla upp hur mycket du har kvar) så kommer du att få betala de 15 000 kr som de drog av. Om företaget vid fakturering upptäcker att du inte har något ROT-avdrag kvar att dra av, så kommer de att fakturera dig 100 000 kr.
Arbetet är fastpris, material är utanför arbetet. Äh, jag skiter i det här.

tack för era svar!
 
  • Gilla
  • Wow
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad ni avtalat. Antingen dras ritavdraget av från fakturan och de får den summan från skatteverket. Eller också används inte avdraget. Du kan inte få tillbaka pengar från skatteverket. Ansökan görs av hantverkaren, om den görs.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
På fakturan du får står det belopp du ska betala. Du ska alltså inte själv dra av rot från slutsumman. Förhoppningsvis har du fått en offert där det står hur mycket du kan nyttja i rot och hur mycket du ska betala.
När du betalat fakturan kommer företaget att göra ansökan för rotavdrag åt dig och du får papper från skatteverket att det görs en utbetalning till företaget.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Om de har avtalat om det ja. De kan inte utnyttja rotavdrag utan ett avtal om att göra det.
 
M MPinje skrev:
På fakturan du får står det belopp du ska betala. Du ska alltså inte själv dra av rot från slutsumman. Förhoppningsvis har du fått en offert där det står hur mycket du kan nyttja i rot och hur mycket du ska betala.
När du betalat fakturan kommer företaget att göra ansökan för rotavdrag åt dig och du får papper från skatteverket att det görs en utbetalning till företaget.
D Daniel 109 skrev:
Det beror på vad ni avtalat. Antingen dras ritavdraget av från fakturan och de får den summan från skatteverket. Eller också används inte avdraget. Du kan inte få tillbaka pengar från skatteverket. Ansökan görs av hantverkaren, om den görs.
Hantverkaren får den summan av mig det vi avtalat plus från staten/skatteverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.