P
Har en 6 år gammal Siemens inbyggnadsugn och igår löste JFB ut när vi lagade mat. Den går att ha ström till, tända ugnslampan men så fort man sätter på ugnen och vrider upp termostaten detminsta lilla så löser JFB ut.
Hur vanligt är det att värme elementet gett upp ? 6 år tycket inte jag är någon ålder på en så pass dyr ugn.

Funderar på om jag ska chansa beställa ett nytt värmeelement eller en ny ugn, viss prisskillnad dock :)
 
P
Undersökte lite mer nu på morgonen och tvivlar på att det är värmeelement, övre eller undre då jfb löser ut både vid enbart undervärme eller grilläge. Tyckte det luktade lite bränd elektronik igår så kanske något kretskort som gett upp ?
 
Jag har bytt många överelement, ibland kan man se på slingan att den är defekt. Den hänger då ner som kokt spagetti. Skall vara rak och snygg.
 
P
Ser fin och hel ut. Då jag provat med enbart över eller undervärme tror jag att det är något annat som är trasigt.
 
Lättast är ju att lyfta ut ugnen och öppna upp och kolla
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Min dotter har en Siemens ugn, den var helt ny när de köpte lägenheten (totalrenoverad lägenhet). Den började lösa ut JFB efter ca 6 månader. I deras fall löste den bara ut om de startade ugnen kall, JFB löste efter första uppvärmningen. Sedan fungerade allt under resten av matlagningen.

Siemens reparatörer var där 5 eller 6 ggr, och bytte bit för bit, inget hjälpte. Sedan peppade jag henne att kräva en ny ugn. Och den nya har fungerat hittils.
 
P
Min löste ut mitt under matlagningen, Tyckte jag hörde ett"poff" och att det luktade lite bränd elektronik.
Beställde en ny och så kan jag leka med den gamla senare. Har för mycket annat just nu och utan ugn vill vi inte vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.