G Göte Friman skrev:
Känner att det är läge att förtydliga lite.
Fastigheten är på cirka 800 kvadrat och mer eller mindre helt i sten. Tyvärr "K-märkt" så tilläggsisolering på utsidan är ingen valbar väg ut. Fastigheten ligger i utkanten av Eskilstuna så vintern är generellt sett hyggligt mild.

Förbrukningsmässigt ligger vi på ungefär 100-tusen kWh årligen och det varierar ju högst påtagligt under året.
Vi hade tidigare en pelletspanna som försåg fastigheten med värme men då denna trasslade och stannade ofta så valde vi att byta den mot bergvärme. 4 hål á 200 meter, 40kW Nibepump med 26kW i tillskott i 7 steg.

Vad som gör saken komplicerad är att det har varit en skola i hela fastigheten tidigare. För cirka 10 år sedan byggde man om fastigheten till 2 jättstora lägenheter på övervåningen samt en lokal på nedervåningen som idag rymmer en förskola.
Vi hyr idag ut båda lägenheterna och förskolelokalen med hushålls-el som ingår. Detta på grund av att tidigare ägare inte har byggt om elsystemet med tillhörande elmätare utan att allt går på en mätare.
Och... Som med allt som är "gratis" så är ju ansträngningen att släcka ljus och spara el minimal.
Vi har en FTX till förskolans lokal och två gigantiska frånluftsfläktar i de båda lägenheterna (180+175 kvm)

Tidstariffen då? Jag har räknat lite på det men kommer inte till något entydigt svar.
Tariffen ger oss ju en lägre taxa på sommaren och på vintermånaderna under natten.
Och eftersom det är primärt värmen som vi gissar drar så har vi valt att ha lägre peng när det är natt och något kallare.
En tanke skulle ju vara att producera mer värme och varmvatten strax före tidsgränsen för högtaxa.
Något som en del kunnigt folk säger är värdelöst då en BVP inte gärna ska jobba upp högre temp än nödvändigt och att magasinera 45-gradigt vatten inte ger så stort resultat.

Belysning och övrig förbrukning då?
Jo vi har en arsenal med gamla lysrör som vi borde kunna byta ut mot LED. Dock är elförbrukningen på en nivå att jag misstänker att vi förser halva kvarteret med el via någon bortglömd kabel.
Dock inget jag kunnat finna. Men jag funderar på att stänga av min huvudbrytare någon mörk vinterdag och då se hur stor del av kvarteret som slocknar :)

Men tillbaka till själva grundfrågan.
Solceller som en lösning på vinterns höga elnätsavgift är alltså högst tveksamt?

/Den osäkre
Det finns väldigt fina trådlösa energi mät system. Möjligt att du inte lagligt kan använda datat för debitering. Men, du får en bra grund för framtida energi investering.
 
M
D Dr Jumping Jack skrev:
Men då har du väl lagt elkostnaden på hyresgästerna? Då är det väl i praktiken inget problem?
Det normala är ju att varje hyresgäst har sin egen elmätare och betalar sin andel av uppvärmningskostnaden för fastigheten. Hyr du ut till företag så lägger man bara på alla extrakostnader på hyran för hyresgästens andel av fastighetsskatt, snöröjning & sophantering har aldrig varit med om någon som bakat in det i lokalhyran.
 
M mnils skrev:
Det normala är ju att varje hyresgäst har sin egen elmätare och betalar sin andel av uppvärmningskostnaden för fastigheten. Hyr du ut till företag så lägger man bara på alla extrakostnader på hyran för hyresgästens andel av fastighetsskatt, snöröjning & sophantering har aldrig varit med om någon som bakat in det i lokalhyran.
eh... Det beror på hur avtalet är skrivet... det finns alla typer av hyresavtal i B2B världen inklusive de som baseras på omsättning mm. I detta fallet så verkar det ingå el och värme. Alltså ett bra incitament för TS att optimera detta.
 
Om nu trådstartaren mäter energin(kWh) som bergvärmepumpen förbrukar, under antagande att bergvärmepumpen även bereder varmvatten. Då vet han vad värme och varmvatten förbrukar för hela fastigheten och dess hyresgäster. Resten är då hushållsström och den kan han fördela och ta betalat för hyresgästerna baserat på hyresytan(m2). Eller annan fördelningsnyckel.
Det blir då nya hyresavtal, eller tillägg. Energimätaren för bergvärmepumpen behöver väl då inte vara av dyr kaliberad typ, utan med normal mätnoggrannhet)jag gissar +/- 1 %). Elnätsbolaget är ju då inte inblandad i energimätningen för bergvärmepumpen. Elnätsbolaget fortsätter att mäta precis som idag totala energiförbrukningen för fastigheten och tar betalt av fastighetsägaren för det.

Anledningen till att trådstartaren inte redan har låtit elnätsbolaget installera separata elmätare för varje lokal/lägenhet, är tydligen för att det är en gammal fastighet och skulle innebära kostsam ombyggnad av fastighetens elsystem.
 
Redigerat:
G Göte Friman skrev:
Känner att det är läge att förtydliga lite.
Fastigheten är på cirka 800 kvadrat och mer eller mindre helt i sten. Tyvärr "K-märkt" så tilläggsisolering på utsidan är ingen valbar väg ut. Fastigheten ligger i utkanten av Eskilstuna så vintern är generellt sett hyggligt mild.

Förbrukningsmässigt ligger vi på ungefär 100-tusen kWh årligen och det varierar ju högst påtagligt under året.
Vi hade tidigare en pelletspanna som försåg fastigheten med värme men då denna trasslade och stannade ofta så valde vi att byta den mot bergvärme. 4 hål á 200 meter, 40kW Nibepump med 26kW i tillskott i 7 steg.

Vad som gör saken komplicerad är att det har varit en skola i hela fastigheten tidigare. För cirka 10 år sedan byggde man om fastigheten till 2 jättstora lägenheter på övervåningen samt en lokal på nedervåningen som idag rymmer en förskola.
Vi hyr idag ut båda lägenheterna och förskolelokalen med hushålls-el som ingår. Detta på grund av att tidigare ägare inte har byggt om elsystemet med tillhörande elmätare utan att allt går på en mätare.
Och... Som med allt som är "gratis" så är ju ansträngningen att släcka ljus och spara el minimal.
Vi har en FTX till förskolans lokal och två gigantiska frånluftsfläktar i de båda lägenheterna (180+175 kvm)

Tidstariffen då? Jag har räknat lite på det men kommer inte till något entydigt svar.
Tariffen ger oss ju en lägre taxa på sommaren och på vintermånaderna under natten.
Och eftersom det är primärt värmen som vi gissar drar så har vi valt att ha lägre peng när det är natt och något kallare.
En tanke skulle ju vara att producera mer värme och varmvatten strax före tidsgränsen för högtaxa.
Något som en del kunnigt folk säger är värdelöst då en BVP inte gärna ska jobba upp högre temp än nödvändigt och att magasinera 45-gradigt vatten inte ger så stort resultat.

Belysning och övrig förbrukning då?
Jo vi har en arsenal med gamla lysrör som vi borde kunna byta ut mot LED. Dock är elförbrukningen på en nivå att jag misstänker att vi förser halva kvarteret med el via någon bortglömd kabel.
Dock inget jag kunnat finna. Men jag funderar på att stänga av min huvudbrytare någon mörk vinterdag och då se hur stor del av kvarteret som slocknar :)

Men tillbaka till själva grundfrågan.
Solceller som en lösning på vinterns höga elnätsavgift är alltså högst tveksamt?

/Den osäkre
Här är mina rekommendationer på vad jag skulle göra.

- sätta undermätare på värmepumpen och ev på resp hyresgäst för att få koll på var förbrukningen sker. En förutsättning för hyressättning enligt min mening.
- sätta loggad temperatur mätare på alla större rum i fastigheten. Finns smidiga trådlösa system.
- styra upp temperaturen under småtimmarna innan hög tariff och sänka temperaturen vid omslaget till hög. Stenhus magasinerar värme hyggligt. En hög med barn värmer nog på bra under dagen också. Snabb återbetalning på denna åtgärd skulle jag misstänka.
- räkna på FTX till lägenheterna. Framförallt då de ligger på överplan.
- räkna på en mindre solcellsanläggning med tex en större ferroamp energi hub. Framför allt för att kunna säkra ner huvudsäkringen. Bostadsrättsföreningar köper ibland bara hubben och räknar hem den. Men man kan få bidrag om man köper den tillsammans med solceller.
- större ackumulatortankar till vp kan också vara värt att räkna på.

tror att när du får koll på var du har din förbrukning så kommer du bli väldigt fokuserad på uppvärmningen. En sak att se upp med när elen är inkluderad i hyran är att hyresgästen sätter in egna el radiatorer och dessa kostar skjortan. Därför kör många uthyrare undermätare till varje lägenhet när de gäller hushållsel.

Om du redan har belysning med lysrör så hade jag inte bemödat mig att räkna på dessa förrän det är dags för byte armatur eller byte av hf don. Ta led armaturers livslängd med en nypa salt. Finns armaturer mer rörelse deckare inbyggd för tex toaletter, förråd, källare, mm. I verksamhetslokaler är timer bättre.

Hushålls el för övrigt är knappast värt att räkna på förrän det är dags för byte av vitvaror mm.

Du behöver sätta upp en kalkyl timme för timme över hela året för att göra en riktig bedömning inte bara titta på vintermånaderna. Gör du detta rätt bör överföringsavgift baserat på tid vara mest lönsamt och rätt vanligt bland medvetna företag.

Lycka till med dina optimeringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
[QUOTE="
Men det där med batteri som tillåts ladda på natten och ge ifrån sig på dagen.
Kan man få det att fungera på ett bra sätt?
[/QUOTE]

Hej
Jag har också funderat på att ha batteri för att ladda under "dagen och använda under natten". Det fungerar dock inte på vintern då ingen laddning sker...:thinking:

Min uppfattning, utan exakta kalkyler, är att stora batterilager för att spara energi fortfarande är väldigt dyrt (och troligtvis relativt ineffektivt). Dvs det är det fortfarande billigare att köpa elen direkt än att försöka lagra den under lång tid i en (dyr) batterilösning. :lying:
Mitt idé är att lösa uppvärmningsproblemet på vintern (dvs inte hushållselen) med annat oberoende/billigare system, ex bergvärme/luftvärmepump etc. Det är dock en annan fråga.
/ Johan
 
Cristar Cristar skrev:
[QUOTE="
Men det där med batteri som tillåts ladda på natten och ge ifrån sig på dagen.
Kan man få det att fungera på ett bra sätt?
Hej
Jag har också funderat på att ha batteri för att ladda under "dagen och använda under natten". Det fungerar dock inte på vintern då ingen laddning sker...:thinking:

Min uppfattning, utan exakta kalkyler, är att stora batterilager för att spara energi fortfarande är väldigt dyrt (och troligtvis relativt ineffektivt). Dvs det är det fortfarande billigare att köpa elen direkt än att försöka lagra den under lång tid i en (dyr) batterilösning. :lying:
Mitt idé är att lösa uppvärmningsproblemet på vintern (dvs inte hushållselen) med annat oberoende/billigare system, ex bergvärme/luftvärmepump etc. Det är dock en annan fråga.
/ Johan[/QUOTE]


Där sitter redan en bergvärme pump;)
 
Om elanläggningen är gammal så är det kanske på sin plats med en genomgång i alla fall! Som ägare har Du ett ansvar för att se till att den är säker.

Låt en eller ett par firmor komma med prisförslag vad det skulle kosta att bygga ny el i lägenheterna, med egen central och mätning för varje lägenhet. Koppla bort lägenheterna och fastigheten (värmen, vent, trapphusbelysning och ytterbelysning) från nuvarande system till egna nya centraler med egen mätning - låt ev dagiset ligga kvar på det gamla (om det är i tekniskt ok skick).

Se till att få "seriös offert" - inte bara en bröstton om att "det blir dyrt" från någon som inte kan eller vill åta sig jobbet. Många elfirmor har måttstocken inställd på "vanlig enfamiljsvilla", så dyrt inträffar kanske vid 30 000. För Dig med en årsförbrukning på 100 000 kWh är siffrorna och bedömningen något helt annat.

Har Du huset i bolag är dessutom detta en kostnad som går att skriva av över flera/många år av resultatet, så det påverkar inte resultatet med hela kostnaden direkt år noll.

Även om elen skulle vara "ganska ny" (och därmed orimlig att byta redan) är det rimligen så att det värsta scenariot är att man behöver "byta central" och sätta 2 centraler sida vid sida, med en mätare för varje. Inga miljonkostnader för det!

Marknadsför det till hyresgästerna som en standardhöjning - egen elcentral, inga problem att hitta säkringen när något krånglar, nya moderna säkringar, nya säkra vägguttag etc - och höj hyran när det blir standardhöjning - men sänk den eftersom el inte längre ingår.

Som hyresvärd har Du också all rätt att underhålla VVS - kanske skicka en bra rörfirma på kontroll var 6:e till 12:e månad att inte holkar och kranar tjuvrinner vatten, att inte värmen har termostater som hakat upp sig och värmer rummen varmare än nödvändigt, att termostaterna är nedstrypta till lagligt lägstavärde etc. Vore jag hyresgäst skulle jag kräva att minst dagiset hade egen mätning på kallt och varmt vatten, för att inte behöva betala mer än min egen förbrukning - deras kök kan nog antas dra en hel del av både el och (varm-)vatten, och så åker värmen ut med spisfläkten. Hur nya/gamla är deras tvättmaskiner (Nya tvättmaskiner kan dra ner betydligt på förbrukningen!)? Körs det torkskåp med extra mycket elvärme rakt ut i skorstenen??

Nu är det inte säsong, men när kylan kommer tillbaka kan en värmekamera för några tusenlappar hjälpa Dig att hitta bovar. Besök huset någon kylig/kall kväll och kör värmekameran utifrån. Kanske är det länge sedan fönsterlister sågs över? "Brukar" de ha ytterdörren uppknuten någon timme nu och då när man är ute, eller vid lämna/hämta-tider??

Kanske kan en del belysning ersättas med armaturer/lampor med inbyggd ljussensor, som faktiskt kan släcka sig när naturen lyser upp platsen i fråga tillräckligt väl utan hjälp från elmätaren.
 
  • Gilla
Göte Friman
  • Laddar…
G Göte Friman skrev:
.....två gigantiska frånluftsfläktar i de båda lägenheterna (180+175 kvm)....
Är dessa fläktar utan värmeåtervinning?
I så fall skulle jag nog börja med att på något sätt angripa dessa.

Går det att ordna FTX?
Går det att stänga av/minska när det är kallt ute?
Går det att göra något alls åt dem?

Här tror jag du har den absolut största besparingspotentialen.
 
  • Gilla
Fox Lane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.