Sommartid blir det gräsligt varmt uppe på vinden och jag skulle vilja få lite bättre luftning.
Jag leker nu med tanken att såga upp ett hål i takluckan i plåt (den som sotarn använder för access till taket) och sätta en "lucka i luckan" som öppnas med en sån där automatisk öppnare som finns till växthus.
Är det nån som gjort nåt liknande och kan dela med sig av erfarenheter? Eller är det dumt tänkt?
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81fNiQj9lwL._SL1417_.jpg
 
Jag tror inte en lucka gör jättestor skillnad en varm sommardag. Att öppna den på natten skulle jag fundera lämpligheten på, då det kan bli ganska stor kondensering på vinden. Fast det kanske inte är så hemskt stor risk på sommaren, snarare höst och vår med varma dagar och kallar nätter. Men intressant projekt, nyfiken på vad andra har att säga.
 
Om du vill ha luftväxling behövs två öppningar, en in och en ut. Annars har jag inget att invända mot själva idén.
 
G Guson skrev:
Om du vill ha luftväxling behövs två öppningar, en in och en ut. Annars har jag inget att invända mot själva idén.
Inlopp är nog inget problem, dels finns vanliga ventiler, dels takfotsventilation och sen är huset gammalt och luft kommer garanterat upp dit från resten av huset. Och jag tänker mig att varm luft stiger och vill ut och drar in svalare luft därifrån den kan. Och det blir märkbart svalare om man ställer upp hela luckan manuellt, men så vill jag inte ha det med tanke på väder och vind.

Minivent är en idé, men fläkten är rätt liten så frågan är om inte det blir mer ventilation med bara en betydligt större öppning än vad fläkten åstadkommer?
 
Ventilationen med endast öppen lucka är antagligen beroende på vindriktningen som både kan hjälpa och stjälpa självdraget. Fläkten ger ett någorlunda stadigt flöde så länge solen skiner. Ett alternativ kanske är en vinddriven ventilator? Då är man inte beroende av solsken men å andra sidan krävs det lite vind för att få funktion. Om du mest är ute efter svalka varma sommardagar är förstås en solcellsdriven enhet idealisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.