Halloj.
Har lite huvudbry då vi håller på att byta panel (stående) på huset.
Husets panel var ju inte helt proffsigt uppsatt innan därav bytet men där hade man jackat ur panelen och sänkt ned fodren så dom livar med lockpanelen så att säga.
Jag tänkte lägga fodren på utsida lockpanel och hur gör ni med fodren då tex vänstra sidan av fönstret har ett underlock intill sig men högra sidan ett överlock?
Monterar ni distansbräda under eller?
 
Snyggast blir helt klart att justera avstånden mellan panelbrädorna så att ett lock alltid hamnar som foder. Beroende på avstånd mellan fönster/dörr knutar så blir det mer eller mindre svårt.
 
V vectrex skrev:
Snyggast blir helt klart att justera avstånden mellan panelbrädorna så att ett lock alltid hamnar som foder. Beroende på avstånd mellan fönster/dörr knutar så blir det mer eller mindre svårt.
Här är ett exempel på vad jag menar. Detta är mitt attefallshus men jag gjorde på samma sätt på huset.
Grått attefallshus med vita fönster och ytterdörr, omgivet av grus och en luftvärmepump på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallshus med vertikal träpanel och vita fönsterkarmar i skymningsljus, med en gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Jag ser till att det är ett lock mot fönstret.
Hos mig så fortsätter locket upp mot överfodret och fungerar som foder.
Foder delen målad vitt och lockdelen rött.

Kräver en del planering att få locket som foder men med lite enkel matte så går det.
Ska du få det mer proffsig så måste du synka panelen med fönster.

Protte
 
V vectrex skrev:
Här är ett exempel på vad jag menar. Detta är mitt attefallshus men jag gjorde på samma sätt på huset.
[bild] [bild]
Snyggt!
Det där var vad jag menade med jackat in fodret i panelen.
På vår tidigare panel var inte det en sådan bra lösning då vatten följde med vertikal-fodren in mot skarven över till panelen och kom åt ändträt, vilket vi såg när vi bröt bort det.
Nu var ju inte skarvarna alls så täta som dina ser ut iof :D
 
prototypen prototypen skrev:
Jag ser till att det är ett lock mot fönstret.
Hos mig så fortsätter locket upp mot överfodret och fungerar som foder.
Foder delen målad vitt och lockdelen rött.

Kräver en del planering att få locket som foder men med lite enkel matte så går det.
Ska du få det mer proffsig så måste du synka panelen med fönster.

Protte
Okej, vi har ett par fönster som sitter rätt nära varandra, hur mycket brukar du labba med överlappet på locken då?
kollade på Fiskarhedens villor och såg att dom hade någon kåk där som hade just det fenomenet som jag beskrev på sin salusida.
 
L Lehrling skrev:
Snyggt!
Det där var vad jag menade med jackat in fodret i panelen.
På vår tidigare panel var inte det en sådan bra lösning då vatten följde med vertikal-fodren in mot skarven över till panelen och kom åt ändträt, vilket vi såg när vi bröt bort det.
Nu var ju inte skarvarna alls så täta som dina ser ut iof :D
Jackat in förstår jag inte riktigt. Mina foder är ju helt enkelt bara vanlig lockpanel som hamnade där därför att jag fördelat avstånden mellan dem så att det skulle bli så.

Jag spelar ganska mycket med överlappen, från 15-20mm som minsta överlapp upp till 40-50mm överlapp som mest.

Blir det riktigt svårt så går det ju att klyva ned locken så de är någon cm smalare, då syns det mindre än att mellanrummet blir så litet.
 
Kolla på andra hus i området, ska du verkligen ha foder utanpå panelen? Här är det vanligast att husen saknar knutfoder och att det är panel och lock ända ut till hörnet utan avvikande färg på hörnbrädorna.

Oavsett vilket du väljer så blir det snyggast om mellanrummen mellan panelen anpassas så att det blir jämnt fördelat över fasaden. du kan lätt justera +- 5mm per bräda.
 
T toolman77 skrev:
Kolla på andra hus i området, ska du verkligen ha foder utanpå panelen? Här är det vanligast att husen saknar knutfoder och att det är panel och lock ända ut till hörnet utan avvikande färg på hörnbrädorna.

Oavsett vilket du väljer så blir det snyggast om mellanrummen mellan panelen anpassas så att det blir jämnt fördelat över fasaden. du kan lätt justera +- 5mm per bräda.
Jag hade tänkt det och såg det också på Fiskarhedens villor på deras sida men nu får jag allt åka runt lite och kika lite på hur det ser ut på kåkarna omkring.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.