Är det asbest på bilderna?

Jag tyckte köksfläkten i lägenheten var lite seg så jag kollade inflöden och det strömmade in dåligt i ventilationen i sovrummet fast jag skruvat upp den till max.
Så jag öppnade ventilations ventilen och såg att det var något längst in (där det är galler på utsidan av väggen.
Det var något filter som jag drog ut med ett skohorn.

Det blev ett jäkla sug när jag drog ut filtret för det var ordentligt igensatt och det flög ett dammoln rakt i ansiktet på mig för jag hade fläkten i köket på på högsta.

Jag bor ett ett gammalt tegelhus. Bilderna nedan är på filtret.
Filtret är mjukt och flexibelt. Texturen är sträv.

Var tvungen att snyta mig efter, blev svart.. Är orolig nu att jag tagit loss något gammalt asbest filter och andats in det.

Bilderna är på en tredjedel av filtret, det var mycket grövre, jag drog av en bit när jag höll på..
Det såg ut som en trave pannkakor ungefär.



 
  • Närbild på ett igensatt, flexibelt filter med sträv textur som misstänks vara gammalt asbestmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett tjockt, igensatt, strävt och flexibelt filtermaterial som liknar samlade fiberlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett igensatt, flexibelt och strävt filter från ventilationssystem, liknar en del av en filt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett igensatt flexibelt filter som ser ut som en bit av en gråsvart "pannkaka" med sträv textur, potentiellt från en ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Filter av äldre typ och har varit där många år, då bir det svart av div skit i luften, skaffa bara en filterduk, finns på varuhusen, klipp till lite större än hålet och peta in , gärna 2 st .
 
  • Gilla
Kfjrio
  • Laddar…
Nej det är inte asbest.
Däremot ett förjävla skitigt filter :rofl:
 
  • Gilla
Kfjrio
  • Laddar…
Tror vi behöver fler bilder för att kunna avgöra!
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Tror inte det behövs fler foton, Asbets har ALLDRIG varit som luftfilter
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nej, det är inte asbest. Det är ohälsosamt att andas in andra sorters damm också.
 
Lexington Lexington skrev:
Tror vi behöver fler bilder för att kunna avgöra!
Instämmer! Några fler vinklar hade nog inte skadat, vänd filtret 360 grader och knäpp nya bilder.
 
J jonaserik skrev:
Tror inte det behövs fler foton, Asbets har ALLDRIG varit som luftfilter
Jodå, asbest var vanligt förekommande i både civila och militära skyddsmasker.
 
Oavsett vad så är inte det på bilden nå asbest, är väl vanligt (från början) vit filterduk nån klippt till eller om det finns färdigt för kanalventiler?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tror inte det behövs fler foton, Asbets har ALLDRIG varit som luftfilter
Asbestfilter, Asbestflor, Asbesttrassel och Asbesttätningar, mfl. finns i flera kataloger från 1920-talet så nog finns det filter i asbest men detta är nog inte ett sådant.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Ja ni remdrivet JohanN03 det gäller att få till det med lite som domedagsprofeter, asbets är inte bra det vet vi, men i fast form är det farligt till 0,001 - 0 % och endast vid bearbetning med dam rykande runt öronen är en farlig sits. Men att som somliga skrämma upp andra är inte bra.
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja ni remdrivet JohanN03 det gäller att få till det med lite som domedagsprofeter, asbets är inte bra det vet vi, men i fast form är det farligt till 0,001 - 0 % och endast vid bearbetning med dam rykande runt öronen är en farlig sits. Men att som somliga skrämma upp andra är inte bra.
Ville bara bemöta ditt påstående, att asbest ALDRIG har använts till luftfilter, då det faktiskt är felaktigt.

Inte min avsikt att skrämma upp någon, bara att vara saklig. Bättre att hålla sig till fakta så får var och en bilda sig en egen uppfattning och välja att oroa sig eller inte.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Men fibrerna på bilden, liknar inte någon form av asbest jag sett iallafall. Inte för fem öre.

Staffans
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja ni remdrivet JohanN03 det gäller att få till det med lite som domedagsprofeter, asbets är inte bra det vet vi, men i fast form är det farligt till 0,001 - 0 % och endast vid bearbetning med dam rykande runt öronen är en farlig sits. Men att som somliga skrämma upp andra är inte bra.
Som jag skrev, det är nog inte asbest, men att påstå att filter "ALDRIG" har varit av asbest är direkt falskt.
 
remdrivet remdrivet skrev:
Som jag skrev, det är nog inte asbest, men att påstå att filter "ALDRIG" har varit av asbest är direkt falskt.
Kan du nämna i vilka filter det varit asbest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.