Att den självnivellerande lasern är dyrare och bekvämare kan man ju gissa. Men är den värd merkostnaden? Hur pass svårt/jobbigt är det att rikta upp den manuella lasern? Någon med erfarenhet som kan kommentera?
 
Hade helt klart valt självnivellerande.
Hur mycket skiljer det sig i priset?
Vilket märke?

Mvh Putte
 
Snailman
De som man riktar upp själv, lämnar väl av naturliga skäl inga uppgifter om hur mycket felvisningen är på tex 10m.... Så jag bedömer att en sådan är typ värdelös om man inte kan kolla upp om den visar rätt vid varje tillfälle?

Om det är priset som är viktigast finns det ju några hyfsat billiga som är självnivellerande

Bosch Krysslinjelaser PCL 1
Bygg-OLe Verktyg | Sågmaskiner Cirkelsåg Sticksåg

Har tyvärr inte skaffat någon laser ännu, vill ha en som både kan användas ute för grunden och inne för plattsättning, skåpmontering.
 
Har man gammalt hus kan det vara bra utan självnivellering.
Annars får man ju horisontella linjer helt plötsligt i ett snett hus. Då passar det bättre med manuell så att man kan sikta in sig på taklinjen eller liknande ...

Men det kanske finns självnivellerande med låsfunktion ?

Henrik
 
Jag har en manuell laser och det är väl inte direkt svårt att rikta upp den med hjälp av libellerna som sitter på den, men skall man flytta runt lasern och mäta på många ställen så tar det ganska mycket tid......räkna med kanske 3minuter för varje kalibrering.

Enda anledningen till att jag köpte en manuell var att de självnivellerande var 4-5gånger dyrare. (Köpte för 2,5år sedan).
 
Jag har en Bosch PCL1 som är själnivellerande och är mycket nöjd.
Nivelleringen går att låsa och då kan man rikta lasern som man vill.
PLC 1 är förmodligen inget att använda utomhus antar att lasern inte syns då, men för inomhusbruk är den kanon.

/Patrik
 
Brukar stå i specen till lasern hur mycket eller
lite fel visning det är.
Kan tänka mig att Du får en viss fel visning
även på en manuell.
Ska man ha en för utomhus bruk kan det vara
bra med en mottagare om det är fullt solsken.

Mvh PUtte
 
Snailman
Pasta skrev:
Jag har en Bosch PCL1 som är själnivellerande och är mycket nöjd.
Nivelleringen går att låsa och då kan man rikta lasern som man vill.
PLC 1 är förmodligen inget att använda utomhus antar att lasern inte syns då, men för inomhusbruk är den kanon.

/Patrik
såg nu att den kanske har lite väl stor felvisning 0,5mm/m blir ju 5mm på 10m

jag vill ha den även utomhus med mottagare så det får nog bli en annan med 0,2mm/m istället
 
Snailman skrev:
...så det får nog bli en annan med 0,2mm/m istället
Vilken är det du tänker på? Jag har tittat ut en Laserliner ACL-4 på ISN.se men jag vet inte om man vågar beställa en utan att kunna klämma först. Den är ju inte direkt gratis.
 
Snailman
Jo det är nog den det lutar åt mest, alternativt funderar jag på Art.nr L-08082 Laserliner Avvägningsinstrument för utomhusbruk (är nog jobbigt att använda ensam) och en enklare/billigare laser för inomhusbruk, men det är nog risk att totalsumman blir lika stor då..

Jag funderar på att leja folk gjutardagen och då kanske de har rotationslaser eller man hyr för den dagen, så jag behöver den mest för kantelementen och väga av avloppsrören, det känns som att mottagaren behövs mest dagen man gjuter?

Jag har tänkt ha klinkers på alla golv och kakel i badrum, så då känns det att jag kan ha nytta av den oxå.

Nu räknar jag med att inte behöva ha bestämt mig förrän om ett år ca.
 
En sak att tänka på sälvinställande rotations laser att de billiga även om de har bra precision enligt spec. Så börja de ofta fela rätt snabbt. Sen en annan sak att tänka på att saftblandare varningljus å sol kan lura mottagarn å ge fel höjd så kolla flera gånger
 
Mikael_L
Så här tycker jag:
Skall det komplettera eller ersätta vattenpass så ska det vara självnivellerande!

Billigt ej självnivellerande = i princip värdelöst...
Gå till någon butik som har sådana (Rusta, Jula, Biltema) Prova hur mycket du kan röra passet upp och ner innan bubblan inne libellen verkar ha flyttat sig. Lägg också märke till hur svårt det är att överhuvudtaget se om bubblan egentligen är i mitten (pga av för liten bubbla).

Dyrt ej självnivellerande = antagligen bra, men tidsödande och omständligt.

Ej självnivellerande funkar säkert utmärkt som ersättning till snörslå. Då man redan vet vilken linje man vill följa.

Ett självnivellerande + ett bra och genomtänkt stativ tror jag kommer att användas mycket mer, då det kommer vara så snabbt att rigga upp.

Avvägning av grund och plintar. Få reglar och väggar lodrätt, väga av dörrar och fönster både lodrätt och vågrätt. Få flera fönster på samma fasad i samma höjd. Fall på ledningar, men då med lite extra mätpyssel. Kakel, klinkers, tapetvåder, köksskåpen osv. Sen till sist till tavlor och hyllor... :)

Jag har precis köpt ett begagnat Fennel självnivellerande 3-linjers cross begagnat, men jag har inte använt det än. Det ingick en stång som går att spänna mellan golv och tak vilket medger snabb inställning av valfri höjd, verkar oerhört praktiskt.

Ang mottagare, så vill jag nämna att det är inte säkert att mottagare och laserpass alltid passar ihop. Förutom rätt våglängd (typ rött ljus alt grönt) så tror jag att många mottagare kräver pulserande ljus, vilket ofta inte är fallet med linje-passen och punkt-passen.

Jag har köpt lite elektronikkomponenter som jag har tänkt försöka bygga en egen mottagare med, jag kommer delge mina resultat till forumet om jag lyckas.
 
Snailman
Mikael_L
Snailman, du skrev tidigare om Bosch, Skil har ett som verkar vara väldigt likt. Så likt att jag misstänker att det är samma men ett annat hölje, iom att Skil är Bosch lågprismärke.
Bauhaus här i Uppsala tar ca 300 kr mindre för Skil.

Bauhaus har förövrigt ett "eget" självnivellerande pass, till rätt lågt pris.
COOPs märke Kellen har även ett självnivellerande, det har jag provat lite i varuhuset, och tyckte att det möjligen verkade en aning ljussvagt, passar mao inte alls utomhus. Bosch och Skil provade jag också i varuhuset (Bauhaus) verkade ljusstarkare, men detta är givetvis oerhört svårt att bedöma då man går mellan olika varuhus, då ljuset i varuhuset kan vara olika starkt.

Kellen och Bauhaus eget är troligast någon OEM-produkt som brandas med det namn som importören önskar, därför tror jag att vi på sikt kommer få se många laserpass med identiskt innehåll men olika utsidor.

Vill man ha ett något lyxigare med en sidolinje i 90°, vilket är bra när man sätter klinker, t.ex så kan ni titta på Jula's Tamoliner, som är en piratkopia på något proffsmärke. Då springer priset upp till 1700:-

Alla laserpass jag pratar om här är självnivellerande krysslinjepass.

Jag har sprungit omkring i affärerna som en galning, medan jag funderat på vad som verkar lämpligast. :D

Jag kan slutligen tillägga att själv skulle jag hellre köpa ett sånt där Kellen eller Bauhaus än något som inte har självnivellering. Dessa pass har jag för mig ligger runt 5-hundringen, vilket alltså inte är så väldigt smärtsamt mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.