Hej!

Jag håller på att göra ett utekök på ca 25 kvm.
Allt muras upp i leca och nu till helgen skall jag plats gjuta bänkskivorna.

Jag vill putsa lecan sen och har googlat och kollat runt hel hel del på nätet om hur man gör, med att man skall grund putsa först sen på med nät och till sist på med själva putsen.
På mn lokala Bolist affär frågade jag om detta och han sa då
-Nej nej det räcker att du lägger puts på, den metod du säger är mer för husväggar...

Räcker det med att bara putsa rakt på lecan eller bör ja grunda putsa först?
 
Det beror väl på hur ofta du vill göra om det. Jag hade inte skippat grundningen. Nätet hade jag kanske (med betoning på kanske) hoppat över beroende på hur konstruktionen ser ut. Står uteköket utomhus, dvs ej under tak, hade jag definitivt gjort "som man skall". Allt för att det skall hålla så länge som möjligt.
 
  • Gilla
Lillen23
  • Laddar…
Tack för svaret,

Ja det står ute med tak över. Vet du vilket man grundar med?
 
De brukar heta antingen rödgrund eller grundningsbruk beroende på vilken tillverkare man använder sig av.
 
  • Gilla
Lillen23
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
De brukar heta antingen rödgrund eller grundningsbruk beroende på vilken tillverkare man använder sig av.
Tackar!
 
Hur gick det med köket? Kan man få se en bild?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hur gick det med köket? Kan man få se en bild?
blev sådär bra det va mycket svårt att putsa igen dar jag hade mina brädor som mannavulet dra av putsen med. Hörnen va lite kluriga oxå men men nu är det gjort och målat. Målningen syns inte här
 
  • Putsade gråa murar och hörn vid pågående byggprojekt med synliga träreglar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oputsad grå betongkonstruktion med synliga hörn och skarvar bredvid en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för uppdateringen. Jag tycker det ser bra ut. Är själv inne på att bygga utekök med leca och tak som bärs upp av stolpar dom står på muren. Skulle bli väldigt glad om du orkar lägga upp mer bilder på helheten.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för uppdateringen. Jag tycker det ser bra ut. Är själv inne på att bygga utekök med leca och tak som bärs upp av stolpar dom står på muren. Skulle bli väldigt glad om du orkar lägga upp mer bilder på helheten.
tack så mycket kan lägga upp bilder imorgon på hur det ser ut nu
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för uppdateringen. Jag tycker det ser bra ut. Är själv inne på att bygga utekök med leca och tak som bärs upp av stolpar dom står på muren. Skulle bli väldigt glad om du orkar lägga upp mer bilder på helheten.
så här ser det ut nu.
Har inte dragit el eller byggt luckorna än
 
  • Utomhuskök under konstruktion med stenläggning och ofärdiga betongskåp utan luckor och elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök under konstruktion utan elinstallationer och luckor, under en träpergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obemålad pergola av trä ovanpå grå betongmur i en trädgård, eldragning och luckor saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ofärdig trädgårdspaviljong med trästomme och takstolar utan färdiga luckor och utan elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Ja jädrar så tjusigt. Det där kommer att bli fantastiskt när det är färdigt.

Jag planerar något snarlikt med skillnaden att köket kommer att vara delvis nedgrävt (sluttande tomt), vilket innebär att muren delvis blir en stödmur.
 
  • Gilla
Lillen23
  • Laddar…
Tack så mycket!
Du får visa ditt sen när du är klar
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
Bumpar denna trådstart.
Är det någon som har "fuskat" med putsningen och har utvärderat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.