Min granne tänker höja marknivån på sin tomt som sluttar mot vår tomt. På högsta stället c:a 1,3 m.
Får han höja marknivån mer än 50 cm på en villatomt inom detaljplanerat område utan marklov ? Bygglov ?
4,5 m från vår tomtgräns och med mur som stöd.
Har sökt i planbeskrivningen, områdesbestämmelser och kommunens hemsida men får inte svar.
Vad gäller allmänt ?

B Johansson
 
Upp till 50cm är bygglovsfritt i de flesta kommuner.
 
Claes Sörmland
Han behöver marklov. Enda undantaget är om detaljplanen anger minskad marklovsplikt eller om det står en viss markhöjd angivet i detaljplanen och det är till denna höjd han nu fyller upp.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om inte annat låter det som grannen behöver bygglov för stödmur. Har du kollat med kommunen om grannen har ansökt om mark/bygglov?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Min förståelse är att om detaljplanen inte föreskriver annat så 1) måste grannen söka marklov, 2) kommunen är (förenklat) skyldig att ge grannen marklov, såvida inte 3) marklovet är till betydande olägenhet för omgivningen/grannar.

Det tycks svårt enligt praxis (såvitt jag förstår) att hävda 3) såvida det inte är anmärkningsvärda problem
 
Jag har uppfattat att kommunen kan neka marklov av fler skäl än bara att det skulle vara en olägenhet.
 
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att kommunen kan neka marklov av fler skäl än bara att det skulle vara en olägenhet.
Så här läser jag PBL (lagen.nu):

Marklov
K9.png11 § Det krävs marklov för schaktning eller fyllning som inom ett område med detaljplan avsevärt ändrar höjdläget inom en tomt eller för mark inom en allmän plats, om inte kommunen har bestämt annat i detaljplanen.

S2.pngOm ett visst höjdläge för markytan är bestämt i detaljplanen, krävs det trots första stycket inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivån. Lag (2014:900).


Vidare:

Förutsättningar för marklov
K9.png35 § Marklov ska ges för en åtgärd som

  1. inte strider mot en detaljplan eller områdesbestämmelser,
  2. inte förhindrar eller försvårar det berörda områdets användning för bebyggelse,
  3. inte medför olägenheter för användningen av sådana anläggningar som anges i 13 § 1,
  4. inte medför störningar eller betydande olägenheter för omgivningen, och
  5. uppfyller de krav som
    1. följer av 2 kap. 6 § tredje stycket och 8 kap.912 §§, om lovet avser en åtgärd inom ett område med detaljplan, eller
    2. följer av 2 kap. och 8 kap.912 §§ i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser, om lovet avser en åtgärd utanför ett område med detaljplan.

1) och 2) uppfylls.


3) är inte aktuellt (gäller utanför detaljplan)

4) går att angripa men blir svårt givet praxis - min tolkning

5) lär uppfyllas. Den hänvisar dels till kulturhistoriska värden, dels till lämplighet med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen samt tillgänglighet. Kommunen skulle kunna hävda någonting här men överklagas det lär kommunen förlora - min tolkning. Se texthänvisningar nedan.

Därav min tolkning att det enda som egentligen går att angripa är betydande olägenhet men detta är i praxis mycket svårt.

S3.pngVid planläggning och i andra ärenden samt vid åtgärder avseende byggnader som inte ingår i ett ärende enligt denna lag ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Lag (2014:477).

K8.png9 § En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att

  1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
  2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
  3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
  4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
  5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
  6. risken för olycksfall begränsas.
S2.pngOm tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.

K8.png10 § Det som gäller i fråga om utrymme för parkering, lastning och lossning och om friyta i 9 § första stycket 4 och andra stycket ska i skälig utsträckning också tillämpas om tomten är bebyggd.

K8.png11 § I fråga om att på en bebyggd tomt vidta sådana ändringar av en byggnad som kräver lov enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 § eller åtgärder som kräver anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 § ska 9 § tillämpas i den utsträckning som är skälig med hänsyn till kostnaderna för arbetet och tomtens särskilda egenskaper. Lag (2011:335).

K8.png12 § Det som gäller i fråga om tomter enligt 911 §§ ska i skälig utsträckning tillämpas också på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader, dock att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna använda platsen eller området i den utsträckning som följer av föreskrifter meddelade med stöd av denna lag.

S2.pngEtt hinder mot tillgänglighet eller användbarhet på en allmän plats ska alltid avhjälpas, om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa. Lag (2011:335).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har uppfattat att en del kommuner går ”all in” för att hävda att man skall hålla sig till tomtens/naturens förutsättningar. Men det är ju möjligt att de då har en skrivning om det i det. planen för området. Men att de alltså stoppar stora utjämningsprojekt, och vill att man istället gör mindre terrasseringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.