Vi har över 4000m2 gräsmatta och tror att en gödselspridare efter trädgårdstraktorn är en bra ide för kalk, gödsel och kompletteringssådd.
Priserna ser vansinniga ut i förhålllande till vad man får.

De billiga kostar strax under 2000 kr och ser väldigt smäckiga ut, de som ser snäppet bättre ut kostar över 5000kr och de ser inte heller speciellt hållbara ut. Jag hittar inga tester.

Någon som har erfarenhet av dragna spridarvagnar? Håller de billiga? Hur länge? Håller de "dyra" 3 gånger längre? Vad går sönder, får man tag på reservdelar?
 
C
Ingen erfarenhet av just spridare, men allmänt är det så med redskap till grönytemaskiner. Du kan välja mellan billigt kinasmäck för hobbybruk eller svindyra proffsgrejor (i detta fall typ Wessex för +20 000 kr).
För 5 000 är det nog fortfarande "kinasmäck", men lite mer rejält sådant.

Tror bästa köpet kan vara en begagnad proffsmaskin om du hittar någon, men för 4 000 m2 skulle jag nog kanske överväga att köpa en billig, köra försiktigt, vara beredd att mecka lite och helst förvara den inomhus.
 
T Torpgubben skrev:
Vi har över 4000m2 gräsmatta och tror att en gödselspridare efter trädgårdstraktorn är en bra ide för kalk, gödsel och kompletteringssådd.
Priserna ser vansinniga ut i förhålllande till vad man får.

De billiga kostar strax under 2000 kr och ser väldigt smäckiga ut, de som ser snäppet bättre ut kostar över 5000kr och de ser inte heller speciellt hållbara ut. Jag hittar inga tester.

Någon som har erfarenhet av dragna spridarvagnar? Håller de billiga? Hur länge? Håller de "dyra" 3 gånger längre? Vad går sönder, får man tag på reservdelar?
Köpte en billig spridarvagn från biltema. Har fungerat över förväntan. Det är ju int direkt något man sliter på. 2400 kvm gräsmatta. Kollade in dyrare modeller men skulle säga att konstruktionen inte verkar skilja så mycket att man vill betala tredubbla priset.
 
Om du väljer en som är tillverkad i metall: tvätta noggrant efter användning annars rostar den sönder väldigt snabbt.
 
C cpalm skrev:
Ingen erfarenhet av just spridare, men allmänt är det så med redskap till grönytemaskiner. Du kan välja mellan billigt kinasmäck för hobbybruk eller svindyra proffsgrejor (i detta fall typ Wessex för +20 000 kr).
För 5 000 är det nog fortfarande "kinasmäck", men lite mer rejält sådant.

Tror bästa köpet kan vara en begagnad proffsmaskin om du hittar någon, men för 4 000 m2 skulle jag nog kanske överväga att köpa en billig, köra försiktigt, vara beredd att mecka lite och helst förvara den inomhus.
Nej, precis. I förhållande till en komplett traktor och andra tillbehör tycker jag de känns överprisade. Det kanske är för liten marknad helt enkelt.
 
T Torpgubben skrev:
Menar du denna? Har du kopplat den bakom traktorn på nått sätt?
[länk]

Eller har de haft någon annan tidigare?Man kanske inte behöver en som man drar bakom traktorn om den sprider brett nog, men det vore bekvämt

Ja precis den. Inte kopplat bakom traktorn då det tar en halvtimme gödsla hela min gräsmatta med den. Den kastar rätt bra om man går i rask fart. (kastet beror på hastihgeten)

Du har antagligen inte behöv av nån spridare bakom trädhgårdstraktorn om du inte har jordbruk.
 
C
T Torpgubben skrev:
Nej, precis. I förhållande till en komplett traktor och andra tillbehör tycker jag de känns överprisade. Det kanske är för liten marknad helt enkelt.
Ja, marknaden är nog inte så jättestor. Men jag tycker det gäller alla tillbehör. Ta vagnar t.ex., du kan köpa en enkel kinavagn i lackad tunnplåt för ett par tusenlappar, men skall du ha en riktig vagn börjar det på 20 papp för enklaste och minsta modellen.

Samma sak om man skall ha en riktig klippare. Den vi har kostar 250 000 spänn ny :oops:
Som tur är lite billigare på begagnatmarknaden och de håller länge.

Men, man kan liksom köpa en ny Fiat Punto med en schyst släpvagn för 1/3 av priset... :thinking:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.