Ska bygga om köket (nytt kök) och därmed tillhörande ny eldragning, flytta vvs en liten bit, riva en vägg och nytt innertak. Har fått offert, och den känns helt galen. Vore tacksam om någon som själv lejt bort arbetet har lust att titta på omfattning och pris och ge mig en vink om hur tokigt det låter.

Vi river tak och gammalt kök, samt monterar skåpstommarna själva (ikea). Vi ska dessutom sätta upp stänkskydd (vet i nuläget inte vad vi ska ha) och tapetsera, samt fixa golvet.

Det vi vill ha hjälp med är:

* Gipsa taket inkl spackling och målning - ca 25 kvm
* Riva en väggsnutt dryga metern bred (ej bärande)
* Flytta el som går i ovanstående vägg och flytta elcentral (1 m i sidled, elen kommer från källararen rakt nedifrån och fortsätter rakt upp till övervåningen från den befintliga platsen räknat)
* Dra vatten och avlopp ca 1 m i sidled (kommer att gå bakom bänkskåpen som flyttas ut ca 10 cm)
* Flytta ett element vilket innbär ny rördragning 2 m
* Montera upp skåpen, vilka totalt är 8 bänkskåp, 6 överskåp (väggskåp), 1 högskåp och 2 skåp över kyl/frys
* Montera bänkskiva (hel skiva 4 m rostfritt) inkl anslutning vatten
* Dra om elen (köksdelen är 12 kvm av de 25 som refereras till ovan vad gäller taket, och det är bara där ny el ska dras).

Och nu till offerten:















180 h, varav 30 för elen??????????
Tot inkl material och moms 110.000?????????

Tycker det verkar enormt mycket. Vill de inte ha jobbet?

/alacs
 
Som f.d. elektriker förstår jag om eljobbet är mer omfattande än man kan tro. Att flytta elcentralen på detta vis innebär förmodligen att mängder av kablar måste dras om då de annars blir för korta. Så för att vara på säkra sidan tar man nog i ordentligt vid anbud. Det kan kanske bli billigare med löpande men mera osäkert.
 
Kan ju vara svårt att få
tag på folk så dom drar nog i
lite extra.

Mvh PUtte
 
ByggPutte skrev:
Kan ju vara svårt att få
tag på folk så dom drar nog i
lite extra.

Mvh PUtte
Ok, det kan jag förstå. Men baserat på ovan, har du något hum om vad som eg borde vara ett vettigt pris?

/alacs
 
Henke6009 skrev:
Som f.d. elektriker förstår jag om eljobbet är mer omfattande än man kan tro. Att flytta elcentralen på detta vis innebär förmodligen att mängder av kablar måste dras om då de annars blir för korta. Så för att vara på säkra sidan tar man nog i ordentligt vid anbud. Det kan kanske bli billigare med löpande men mera osäkert.
Ok, uttryckte mig kanske lite klantigt med alla ???? efter "elen" - jag förstår att en flytt kan dra iväg endel. Men 150 h för det övriga arbetet?

/alacs
 
Nej tyvärr.
Räknar inte på jobb utför bara.
Men har dom tittat på jobbet när
innan dom lämnat offerten?
Ta in fler offerter.
Du skriver 4m rostfri bänkskiva.
Låter lite special?

Mvh Putte
 
Hej
Jag tycker att sådana här frågor är ungefär som att fråga vad kostar en bil.
Allt mellan 1-20.000.000kr.
Det är omöjligt att svara på utan att på plats se vad som ska göras.
 
En sak som jag tror ni missar här är att flera av de här sakerna ni vill ha gjorda får sidoeffekter.

När ni river väggen och flyttar elcentralen så måste ni i stort sett riva och återuppbygga den vägg där centralen skall sitta. Det blir väldigt stora ingrepp för att få in elen där. Dessutom måste ni troligen bryta upp även golvet och taket på en hyffsat stor yta för att kunna leda om elledningarna. Då uppstår ju frågan om det återuppbyggnadsjobbet på ex. golvet också ingår, eller om ni tänkte göra allt på golvet själva.

Elen som sagt kan ta i stort sett hur lång tid som helst. Jag tycker nog tom. att det låter lågt för elen.

Ellementet, är det verkligen bara en omdragning av rör, eller blir det även där ingrepp i golv. reparation av vägg osv.

Hela jobbet påminner mycket om det jag gjort helt själv. Nu är jag ju inte proffs, men jag har lagt ner mångdubbelt mer tid än vad eran offert säger.

Som jag ser det så är det trolige tilltaget vissa marginaler, men ingen jätteöverdebitering.

Vad gäller totalkostnaden, så beror det väl på lite vilket material som skall ingå i priset.
 
Svårt att uttala sig när man inte vet exakt hur huset ser ut, men....


Vad innebär det att flytta avloppet/vattnet? Bryta upp golvet? Nya hål genom torpargrund? Ny isolering i golvet? Nya skivor? Bryta upp gammalt flytspackel?

Är taket rakt så att det bara är att skruva upp ny gips? Eller måste det justeras? Spackling, slipning, kanske spackling igen, målning, målning igen + färg. Många timmar.

Det är också flera olika hantverkar som måste blandas in. Rörmokare, målare, snickare.

Elarbetet för med sig mycket. Jag tyckera att 30 h låter oerhört lite. Elektrikerns arbete måste dessutom tajmas med snickarnas. Både vid rivning och uppbyggnad. Måste det dessutom röjas med isolering på vinden för att kunna dra om ledningar? Väggar måste brytas upp? Golv? Nya dragningar genom väggreglar? Nya trä- och gipsskivor? Ny isolering?

Som sagt, ta in fler offerter. Jag skulle gissa att du kommer att få flera dyrare offerter än denna. Får du nån billigare så är det bara att köra.
 
FiddeP skrev:
Svårt att uttala sig när man inte vet exakt hur huset ser ut, men....


Vad innebär det att flytta avloppet/vattnet? Bryta upp golvet? Nya hål genom torpargrund? Ny isolering i golvet? Nya skivor? Bryta upp gammalt flytspackel?

Är taket rakt så att det bara är att skruva upp ny gips? Eller måste det justeras? Spackling, slipning, kanske spackling igen, målning, målning igen + färg. Många timmar.

Det är också flera olika hantverkar som måste blandas in. Rörmokare, målare, snickare.

Elarbetet för med sig mycket. Jag tyckera att 30 h låter oerhört lite. Elektrikerns arbete måste dessutom tajmas med snickarnas. Både vid rivning och uppbyggnad. Måste det dessutom röjas med isolering på vinden för att kunna dra om ledningar? Väggar måste brytas upp? Golv? Nya dragningar genom väggreglar? Nya trä- och gipsskivor? Ny isolering?

Som sagt, ta in fler offerter. Jag skulle gissa att du kommer att få flera dyrare offerter än denna. Får du nån billigare så är det bara att köra.
Tack för engagemanget!

Vatten och avlopp för köket ska "bara" dras i sidled ovanför golv (en av orsakerna att vi lyfter fram bänkskåpen ca 10 cm)

Vad gäller elen så är det bara el i köket som ska dras nytt (eg mer kontakter) samt att elcentralen, som sitter i köket, ska flyttas till "andra sidan väggen".

Vad gäller koordinering av hantverkare så är alla killarna från samma byggfirma, så även om det behövs koordinering så är det inga externa som ska tas in.

Igen, tack för att ni ger feedback. Ska be om åtminstone 2 offerter till.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.