Tapetserat och passar på att byta strömbrytare och vägguttag till äldre stil.

Hur skall jag koppla? Blå, vit(och jord) går upp till taklampan.

Brytaren går diagonalt enl närbilden.

Tack på förhand
 
  • Hand håller en gammaldags strömbrytare framför en nytapetserad vägg med gröna växter, kablar redo för koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en äldre stil strömbrytare med blå och brun ledning samt gulgrön jordtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anvisning för elinstallation med kopplingsschema för växelström belysningskrets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
M Maskinen89 skrev:
Tapetserat och passar på att byta strömbrytare och vägguttag till äldre stil.

Hur skall jag koppla? Blå, vit(och jord) går upp till taklampan.

Brytaren går diagonalt enl närbilden.

Tack på förhand
Du har schemat där i pappret. Vänster in och höger ut i det enklaste exemplet.

Så troligen har din elektriker dragit en vit tändtråd så då hamnar den till höger. Och fast fas till vänster, bör vara brun men mät eller kolla med hen.
 
Det går bara att gissa sig till hur det skulle kunna vara.
För att veta så måste man mäta!
Antar att kabeln går till uttaget och att matningen kommer från väggen.

Hur tror du att det ska kopplas?
Rita och skriv så kan vi säga om du tänker rätt.

Edit: Jag har en arbetshypotes, men du behöver veta/förstå hur det ska kopplas innan du kopplar.
 
  • Gilla
Ibruks
  • Laddar…
Matningen kommer från väggen, och kabeln som syns skall gå vidare till uttag.

Vit går med säkerhet upp till lampan.
 
Det där schemat stämmer ju inte. Det är två olika brytare inritade. Mät upp om du ska använda 1eller 2.
 
tommib
Schemat stämmer bra. Det bara illustrerar vad man kan använda brytaren till förutom att ha den som en enpolig brytare.

Ang installationen så ser jag framför mig problem med att få ihop det i och med skarvarna som måste göras. Kommer det få plats?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, det stämmer inte. Titta på numreringen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer inte. Titta på numreringen.
Vad är det som inte stämmer?
Är det att TS skriver att ”brytaren går diagonalt” som gör att inte schemat stämmer, eller?

Schemat visar två brytare inkopplade som trappbrytarfunktion.
 
På den ena är NC kontakten märkt 1 och på den andra 2.
 
M Maskinen89 skrev:
Matningen kommer från väggen, och kabeln som syns skall gå vidare till uttag.

Vit går med säkerhet upp till lampan.
Du bör reda ut om jorden som aldrig verkar varit använd är rätt och ansluten vidare bortöver. En annan sak på det temat är hur andra uttag i rummet är utförda dvs jordat/ ojordat och om jordat att det inte är fuskat utan ansluten PE.

Vad har det varit för brytare där tidigare det är udda med nolla och jord i rörutloppet om det bara satt brytare där. Det är inte så att du byggt över en dosa där och tagit upp ett litet hål?

tommib tommib skrev:
Ang installationen så ser jag framför mig problem med att få ihop det i och med skarvarna som måste göras. Kommer det få plats?
Det bör gå om TS är lite flink med små ubåtar som man kapar tornets plast invid skruven när de är dragna. Ett läge är kanske liggande på sida över fastsättningsskruvarna och tornen utåt på båda sidor.
 
D Daniel 109 skrev:
På den ena är NC kontakten märkt 1 och på den andra 2.
Nu är du på banan igen så ditt normala jag lyser. Var lite orolig när E, F, R blandades ihop med K i kabelbeteckningarna. :)
 
Jag tänker att jag förutom jorden också måste skarva nollan vidare till uttagen.

Jorden är använd.

Det satt en infälld modernare brytare innan som ledde vidare till utanpåliggande uttag.
 
M Maskinen89 skrev:
Jag tänker att jag förutom jorden också måste skarva nollan vidare till uttagen.

Jorden är använd.

Det satt en infälld modernare brytare innan som ledde vidare till utanpåliggande uttag.
Var då det gamla uttaget jordat? Det kan det givetvis varit och korrekt det jag ser på är bara att på bilden är de andra tre ledarna skalade sen tidigare. Så ditt ord får gälla och vara facit när det gäller PE där, bara så du är uppmärksam på ett relativt vanligt fel i fall som ditt.
 
Tacksam för svar, hoppades kunna lösa det själv idag men ska ändå ha hit en elektriker för större projekt i källaren, så då får han kolla över detta rum samtidigt.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.