Hej
Jag har en 5 år gammal Bosch rotak som har startproblem. ibland startar den och i land inte. Det är något som klickar i motorn som låter som ett relä som inte funkar som det ska men jag hittade inget när jag pmockade isär den (betyder inte att det inte finns någåt). Tittade på en sprängskiss men hjälpte inte mycket. Finns öven en switch av något slag i handtaget med dödmansgrepps funktion som det inte låter ifrån. Någon som vet hur jag kan fixa detta, bara byta switchen i handtaget eller vad ?
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
Samma problem. Någon som vet något mer? Tips?

J Johan i Stockholm skrev:
Hej
Jag har en 5 år gammal Bosch rotak som har startproblem. ibland startar den och i land inte. Det är något som klickar i motorn som låter som ett relä som inte funkar som det ska men jag hittade inget när jag pmockade isär den (betyder inte att det inte finns någåt). Tittade på en sprängskiss men hjälpte inte mycket. Finns öven en switch av något slag i handtaget med dödmansgrepps funktion som det inte låter ifrån. Någon som vet hur jag kan fixa detta, bara byta switchen i handtaget eller vad ?
 
Startar du på rätt sätt? Dvs gör sekvensen tillräckligt snabbt.
 
lopec
Lyfter denna lite, även om det inte kommit svar till TS på rätt länge.

Har en 37li med samma besvär, startar 4/5 gånger, går 5-30sekunder, sen dör. Skruvade isär allt utan att hitta någon koppling eller dyl som var dålig, bytte kniv för att räkna bort ev. obalans då den gamla var rejält sliten, har även bytt reläet i dödmansgreppet, utan bättring. Idag direktkopplade jag dödmansgreppet för att ta bort det ur ekvationen, så nu startar och stänger direkt på startnyckeln, men ingen skillnad. Nån som har fler tips? :D
 
hordak
Hej, liknande fel här.
Startar ibland, ibland inte (klick) - men när den startar så går den. Finns även en 43:a i mitt föräldrahem som även uppvisat liknande, där var problemet en trasig säkring (sitter i "nyckeln" intill batteriet, 40A). Den hade ena tanden rejält uppäten av någon orsak. Lånade ut min nyckel och då fungerade det utan problem, vid återlämning häromdagen har symtomet "överförts" till oss, dock hel säkring. Provat att koppla förbi med installationskabel utan framgång. Batteri nyladdat och uppmätt till 40V.
Ska köpa ny säkring idag för att se om det ändå är den som spökar.
 
Tänk bara på att ett obelastat batteri kan visa rätt spänning men vid belastning kan spänningen sjunka ordentligt.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Hej, liknande fel här.
Startar ibland, ibland inte (klick) - men när den startar så går den. Finns även en 43:a i mitt föräldrahem som även uppvisat liknande, där var problemet en trasig säkring (sitter i "nyckeln" intill batteriet, 40A). Den hade ena tanden rejält uppäten av någon orsak. Lånade ut min nyckel och då fungerade det utan problem, vid återlämning häromdagen har symtomet "överförts" till oss, dock hel säkring. Provat att koppla förbi med installationskabel utan framgång. Batteri nyladdat och uppmätt till 40V.
Ska köpa ny säkring idag för att se om det ändå är den som spökar.
Hej. Löste det sig med säkringen för er? Har samma problem. /Bengt
 
hordak
  • Gilla
Björn Magnusson
  • Laddar…
hordak
Hmm, uppdaterar och rättar mig själv..
Passade på att demontera kåpan på klipparen när jag ändå var igång (batteri urtaget!) och upptäckte ett glapp i kontakten till själva motorn pga lösa skruvar som håller ”locket” till motorn.
Rengjorde från gräs och drog åt skruvarna - voilà, fungerar igen!

Försök att få ur så mycket gräs som möjligt, kryssmejsel PH2 passar.
Hand som pekar på en demonterad kåpa på en gräsklippare för att visa de lösa skruvarna som orsakade glapp i kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad gräsklippare med öppet motorfack, lösa skruvar och rengjorda kontakter som illustrerar felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa två skruvar var lösa(vibrationer?)
Hand pekande på glappet i kontakten på en demonterad gräsklipparmotor med gräsrester och lösa skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dålig kontakt mellan dessa
Demonterad gräsklippare med synlig motor och löstaget lock, omgiven av gräsrester och lösa skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hordak hordak skrev:
Hmm, uppdaterar och rättar mig själv..
Passade på att demontera kåpan på klipparen när jag ändå var igång (batteri urtaget!) och upptäckte ett glapp i kontakten till själva motorn pga lösa skruvar som håller ”locket” till motorn.
Rengjorde från gräs och drog åt skruvarna - voilà, fungerar igen!

Försök att få ur så mycket gräs som möjligt, kryssmejsel PH2 passar.
[bild] [bild]

Dessa två skruvar var lösa(vibrationer?)
[bild]

Dålig kontakt mellan dessa
[bild]
Tack för tipsen. Har redan kollat dem, inga bekymmer. Verkar dock vara knas med relät, som tyvärr är inkapslat. Har beställt ny platta med relä o håller tummarna.
 
  • Gilla
hordak
  • Laddar…
Har fått samma problem med min Rotak 43li men mätt upp startknappen, batteri mm och allt verkar Ok men det klickar bara vid motorn och spänningen på batteriet sjunker från 39.9v till 39.7v men motorn vill bara starta ibland och går då ca 15sek innan den stannar. Någon som funnit lösning på problemet?
 
L Laga mera skrev:
Har fått samma problem med min Rotak 43li men mätt upp startknappen, batteri mm och allt verkar Ok men det klickar bara vid motorn och spänningen på batteriet sjunker från 39.9v till 39.7v men motorn vill bara starta ibland och går då ca 15sek innan den stannar. Någon som funnit lösning på problemet?
Hej, jag har samma problem. Hittade du någon lösning?
 
Igår bytte jag elektronikdelen. Den ovanpå motorn, med relä ingjutet. sen startade den direkt. Har inte tvekat en gång, så hoppas den funkar nu. /Bengt
 
Benganwesslan Benganwesslan skrev:
Igår bytte jag elektronikdelen. Den ovanpå motorn, med relä ingjutet. sen startade den direkt. Har inte tvekat en gång, så hoppas den funkar nu. /Bengt
Min har hoppat igång! Det verkar vara relaterat till plastkåpan över batteriet som måste vara stängd under drift. Givaren till den verkar glapp. Tog bort gräs där kåpan är ledad och öppnade/stängde en massa gånger. Nu funkar den! (y)
 
  • Gilla
Gräsklippet
  • Laddar…
Benganwesslan Benganwesslan skrev:
Igår bytte jag elektronikdelen. Den ovanpå motorn, med relä ingjutet. sen startade den direkt. Har inte tvekat en gång, så hoppas den funkar nu. /Bengt
Var kunde du köpa elektronikdelen och vad kostade den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.