Jag har en lite undran hur folk tänker kring tillbyggda hus vs nybyggda hus?

Vi har idag ett sommarhus strax utanför Stockholm på 50m2 där i princip allt är nyrenoverat både på insida och utsida. Det är helt nya takstolar i limträ, råspont och bandat plåttak så stugan kommer hålla i många år.
Det kommer dras kommunalvatten till området om ca 5 år och då ökar byggrätten från 50m2 till 160m2.
Jag kommer vilja utnyttja byggrätten och bygga 160m2. Frågan är hur värdet på huset kommer se ut om jag antingen river befintligt hus eller bygger vidare på det?
Jag förstår att det är lite hur långt är ett snöre men ponera att man kan bygga vidare på det utan att det kommer synas att det är utbyggt, drar sig folk för att köpa utbyggda hus jämfört med nybyggda? Tomterna med sjöutsikt dit kommunalvattnet hunnit komma 1km bort ligger på ca 5-7 miljoner och nya villor med utsikt 13-20miljoner.

MVH
Daggen
 
Jag bor i ett område som för 100 år sedan endast bestod av sommarresidens eller stugor. Många är rivna idag och de allra flesta som säljs (gamla stugor) rivs för att ersättas av nya hus. Jag gissar att det är det mest ekonomiska.
Men, det finns gamla tillbyggda stugor, där man valt att behålla stilen på hus och trädgård. Jag kan tycka det är charmigt. Det beror väldigt mycket på hur det är utfört såklart, men det finns exempel som är helt fantastiska, och där värdet är därefter. Finns några stycken som är tillbyggda med fler hus och förbundna med korridorer. Vet ett som har ett 1,5-plans hus som huvudbyggnad och sedan två förbundna byggnader där en av dem är en fd stuga. Helheten är väldigt genomtänkt och alldeles säkert arkitektritad. Finns även exempel på helt nybyggda varianter med liknande utseende.
Det slutliga värdet på ett sådant hus skulle jag säga är större än ett färdigt modulhus från valfri tillverkare. Det är helt säkert inte billigare att bygga på det viset.
Hittar man en bra byggare som tycker det är ett kul projekt så kan det bli hur bra som helst, och kanske inte dyrare heller, men förmodligen blir det så :)

För att sammanfatta så behöver tillbyggnad inte påverka negativt. Det beror på planering, materialval och utförande. Om det är mest ekonomiskt går ju att diskutera. Gäller att hitta en bra arkitekt, byggare etc.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hittade ett exempel här också:
[länk]

och här:
[länk]
Riktigt snygga tillbyggnader! Jag antar att om man gör tillbyggnaden på rätt sätt kanske det inte påverkar priset negativt i slutändan mot ett nybygge. Jag känner att jag kan spara en massa pengar om jag bygger ut eftersom jag redan har kök, badrum och andra delar som är dyra vid ett nybygge. Skulle man blanda in en arkitekt dessutom kanske det tom blir riktigt bra!

MVH
Daggen
 
Jag skall se om jag kan smygfota när jag går förbi nästa gång. Jag antar det är ok så länge det inte finns personer med på bild :)

jag har ingen aning vad en arkitekt kostar, men de har väl timpris som alla andra. Går säkert att få kostnadsförslag så man vet ungefär vad det landar på.
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.