Hoppas på att några av er kanske antingen kan lugna oss eller ge oss konkreta tips på åtgärder. Vi köpte förra våren en teglad suterräng-villa från 1975, där vi flyttade in sen höst. Nu på våren har vi sett att det är ganska rejält med myror längs med altan och fasad på södersidorna (sydöst, sydväst) och efter att ha försökt identifiera vad det är för myror så lutar jag åt att det skulle vara hästmyror, något som inte verkar särskilt bra! (Svenska "termiter")
Har tagit kontakt med försäkringsbolaget som tyckte vi skulle börja med myrdosor, så dessa har jag fått hem och ställt ut. Det ser dock ut som att myrorna (de större) inte kommer få plats att gå in i de små gångarna som leder in i myrdosan, men det får tiden utvisa.

De går dels under altanen (har inte brutit upp och letat under ännu för att se om det är byggt någon stack) och längs med fasaden där de även går in och ut ur luftspalterna i teglet. Nu är det ju kanske inte så farligt i själva tegelkonstruktionen med myror, men innanför vägg, tak samt bjälklag under golvet är ju trots allt trä och vi har sett enstaka myror inne som vi eller våra katter tagit kål på (Katterna tycke det är superskoj)

Det som talar emot att det skulle vara hästmyror är att jag inte kan se tendensen till några hår/ludenhet som det tydligen skall vara på mitt och bakpartiet på hästmyror. Det kanske bara är förväxta stackmyror som inte gör så mycket om de är under altanen och huserar. Det är flera stora tallar på tomten, så barr finns gott om att plocka för att bygga bo för myror.

Skickar upp en video och några foton där jag hoppas någon med öga och kunskap kan se vad det är för kryp det är frågan om.
//Ser att videon inte gick att ladda upp med hög upplösning, så den kanske inte tillför något nu. Ser ut som att myrorna bär runt på andra myror. Krig, eller transport av småknattar?
 
  • Tegelfasad på en suterrängvilla med synlig altan. Ser ut att vara den södra sidan med tecken på myraktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En myra som går in i en spricka mellan tegelstenar på en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en myra på en cementyta vid rester av växter, potentiell hästmyra nära bostadsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myror på en altanbräda som indikerar eventuell myrinvasion i en suterrängvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myror på trätrall med smuts och barr, indikerande aktivitet vid husets sutterängdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myra på träyta, eventuellt en hästmyra nära en altan, bakgrund i diskussion om skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myra på ett slitet trägolv vid viss barr och uppsprickande material, symboliserar myrinvasion vid hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myror vid en spricka i fasaden och på en träplanka, potentiellt hästmyror nära bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Myra på träunderlag möjligen en hästmyra, närbild som visar detaljer för artidentifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en myra på träyta, eventuellt en hästmyra, vilket är relaterat till diskussion om skadedjur i en suterrängvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor myra på träyta, möjlig hästmyra, som forummedlemmen är orolig för vid sin fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor myra på träyta möjligen hästmyra, närbild som visar detaljer för artidentifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en potentiell hästmyra på en träyta, vilket illustrerar bekymret om skadedjur i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Detta kan vara allvarligt, börja med att kolla med din hem-försäkringsbolag om skadeinsekter ingår i försäkringen (oftast kallas husbockförsäkring) och om dom har avtal med sanerings-företag typ Anticimex.
Det finns ämnen som placeras där myrorna passerar som har ett gift som myror matar drottningen med och den tynar bort och hela samhället på sikt. Förr fanns NIPPON på tub man placera några droppar och samhället dog ut.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Köp vanlig myrr istället för dosorna, tycker det fungerar bättre. Bästa är ju om du kan damma ner ingångarna där dom går in ut och, se till att få in en bra mängd och gärna en bit in i ingångarna också. Då lär dom nog dö ut i sinom tid. Getingbon jag haft har dött snabbt med en puff myrr vid ingångar.

Ring som sagt ditt försäkringsbolag för det finns ju risk att något visar sig senare, eller ifall ni behöver hjälp ändå om myrr inte skulle funka
 
  • Gilla
Xorlon86
  • Laddar…
Hästmytor "äter" inte friskt trä, bara ruttet som är mjukt.
Antingen är nått fuktskador i huset eller så är det nått träd eller stubbe som är ruttet i närheten.
Vi hade hästmyror som hade käkat upp hela vårt fritidshus typ men det var i första hand inte myrorna utan en omfattande fuktskada som var dold Och igenbyggd.
 
De kan allt knapra på friskt virke om de flyttat in, men de börjar i allmänhet inte med det. Jag tycker dock att det ser ut som stackmyror.
 
  • Gilla
Xorlon86
  • Laddar…
Det ser ut som stackmyror, inte hästmyror.
 
L Leif i Skåne skrev:
Detta kan vara allvarligt, börja med att kolla med din hem-försäkringsbolag om skadeinsekter ingår i försäkringen (oftast kallas husbockförsäkring) och om dom har avtal med sanerings-företag typ Anticimex.
Det finns ämnen som placeras där myrorna passerar som har ett gift som myror matar drottningen med och den tynar bort och hela samhället på sikt. Förr fanns NIPPON på tub man placera några droppar och samhället dog ut.
Tack, försäkringsbolag är inkopplade, vi har startat med myrdosor, anticimex kommer att ta vid med hårdare tag om det inte räcker med dosorna. (Troligen blir det så)
Har nåt medel ute i sommarstugan, tror det är en gammal variant av MYRR som är rätt bra bett i tror jag. Men jag tror Anticimex får köra sitt om det krävs.
 
tippz tippz skrev:
Köp vanlig myrr istället för dosorna, tycker det fungerar bättre. Bästa är ju om du kan damma ner ingångarna där dom går in ut och, se till att få in en bra mängd och gärna en bit in i ingångarna också. Då lär dom nog dö ut i sinom tid. Getingbon jag haft har dött snabbt med en puff myrr vid ingångar.

Ring som sagt ditt försäkringsbolag för det finns ju risk att något visar sig senare, eller ifall ni behöver hjälp ändå om myrr inte skulle funka
Skall nog ta o lägga lite extra medel vid luftningen in i ytterväggen
 
T TheGame skrev:
Hästmytor "äter" inte friskt trä, bara ruttet som är mjukt.
Antingen är nått fuktskador i huset eller så är det nått träd eller stubbe som är ruttet i närheten.
Vi hade hästmyror som hade käkat upp hela vårt fritidshus typ men det var i första hand inte myrorna utan en omfattande fuktskada som var dold Och igenbyggd.
Det är väl detta vi främst är oroliga för. Huset såldes med en dolda-fel-försäkring, men jag vet inte riktigt hur det är med en sådan här skada. Hemförsäkringen i dig täcker bara saneringen av skadedjur, tror inte den täcker skada på fastigheten annat än möjligen orsaken.
 
Ö öringen skrev:
Det ser ut som stackmyror, inte hästmyror.
Är det stackmyror så är jag nöjd. De är dock med god marginal över 10mm långa. Sen har det den där ”v-formade” midjan som hästmyror skall ha. Men de är inte helt svarta på huvud, de har antennerna långt fram på huvudet samt ser inte ut att vara med behåring, så jag vette tusan. Får ingen doft på händerna från syra om jag drar med händerna ära myrorna och de verkar väldigt fromma.
 
D Daniel 109 skrev:
De kan allt knapra på friskt virke om de flyttat in, men de börjar i allmänhet inte med det. Jag tycker dock att det ser ut som stackmyror.
Ok kanske det men man såg tydligt när myrorna hade gjort gångar i det fuktiga träet medans där det var tort så tog gångarba slut så att säga.
Jag fick förklarat för mig att det är fuktigt/ruttet trä i första hand men som du säger börjar det säkert tuggas på friskt virke när det bosatt sig.
 
Hej, ramlade över den här tråden i jakt på svar… Har du koll på olika myror? Vet du vad detta är för sort? Närbild på en svart myra på hud ytan, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ö öringen skrev:
Det ser ut som stackmyror, inte hästmyror.
 
T Trollöra skrev:
Hej, ramlade över den här tråden i jakt på svar… Har du koll på olika myror? Vet du vad detta är för sort? [bild]
Svårt att bedöma storleken på myran av din bild, men hästmyra skulle jag gissa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.