T
Jag ska precis sätta igång med ett Attefallshus som ska fungera som förråd/gästrum.

Jag har lite funderingar på hur man ska isolera taket. På ovansidan ska jag ha betongpannor, läkt och bärläkt, takpapp och råspont.
På insidan blir det 220mm reglar, med 220mm isolering, plast, läkt och takgips. Ungefär enligt nedanstående bild:

Sektionsvy av ett Attefallshustak med betongpannor, isolering och reglar.

Men sedan har jag läst i andra trådar att man ska ha en luftspalt. Vart har ni luftspalten?
 
Luftspalt skall det vara mellan råspont och isolering.
 
T
Ok och hur gör man enklast en luftspalt?
 
T
Har kollat på en hel del videos nu. Det vanligaste verkar vara att regla upp med 45x45 och sen lägga någon typ av board på det och sen isolering. Eller isolering direkt på 45x45. Vad är att föredra?

Sen såg jag något annat nytt för mig. Att man lägger halva djupet av isoleringen först. Sen sätter plats och sen resten av isoleringen. Hur kommer det sig? Trodde man hade plasten på insidan av all isolering :thinking:
 
Man lägger plasten så för att få en installations-zon för el etc. Då behöver man inte perforera plasten kring dosor mm. Perforerad plast kan leda till att varm luft innomhus letar sig ut i väggen och där möter kallare, vilket leder till att luften släpper från sig sin fukt. När man bygger med plast så ska man tillse att det är helt tätt över allt. Installationszonen brukar göras 45 mm.
 
Redigerat:
Enklast är att du tar 28x45 eller 34x45 spikar/skruvar fast i sidorna på takstolarna mot råsponten sen tar du en masonit och och spikar/skruvar fast i läkten du precis spikat fast i takstolarna. Börjat att monter masoniten ifrån nock och sen neråt med nån cm överlapp om det inte räcker med en masonit ifrån nock till takfot. Då kan eventuellt fukt inte rinna ner i skarven av masoniten. Sen måste du ju ha luftning nere i takfoten så det kommer in i luftspalten.
 
T
S Snickarkirre skrev:
Enklast är att du tar 28x45 eller 34x45 spikar/skruvar fast i sidorna på takstolarna mot råsponten sen tar du en masonit och och spikar/skruvar fast i läkten du precis spikat fast i takstolarna. Börjat att monter masoniten ifrån nock och sen neråt med nån cm överlapp om det inte räcker med en masonit ifrån nock till takfot. Då kan eventuellt fukt inte rinna ner i skarven av masoniten. Sen måste du ju ha luftning nere i takfoten så det kommer in i luftspalten.
Räcker det med luftning nere i takfoten? Jag kommer ha ett pulpettak.
 
Okej ja uppfattade inte att det var pulpettak. Men du bör även ha luftningen öppen i "nock" så att luften kan cirkulera. Ja kanske va lite otydlig förut märkte ja när ja läste igenom mitt inlägg. Ja menar alltså att du lägger läkten så att luftspalten 28 eller 34mm. 45 känns som lite overkill och du tappar lite mer isolervärde så de räcker med 28-34mm.
 
T
Ok, 28 eller 34 mm låter bra.
Hur luftar jag uppe i nock?
 
Om du går med läkten och masoniten ända ut till luftspalten för panelen så avslutar du där. Sen när du panelar så lämnar du en glipa upp mot råsponten på typ 28mm så får du cirkulation på luften både till panelen och till taket i en smäll.
 
T
Typ så här då eller?

Innertak med träskivor och synlig balk i ett pågående byggprojekt.
 
Jo precis så där ja menade (y) glöm inte att sätta insektsnät i luftspalten bara om du inte har gjort de redan. Skall du ha underspikning så är det ju bara att dra den på undersidan av takstolarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre skrev:
Jo precis så där ja menade (y) glöm inte att sätta insektsnät i luftspalten bara om du inte har gjort de redan. Skall du ha underspikning så är det ju bara att dra den på undersidan av takstolarna.
Kanon!
Bara två frågor då. Jag tänkte sätta brädor på undersidan av takstolarna. Förstör det luftspalten då?

Sen tänkte jag ha stående panel, vilket betyder att spikreglarna ligger horisontellt utmed väggen. Förstör det väggens luftspalt?
 
Okej det är det som kallas för underspikning och det förstör inte luftningen. Utan då spikar/skruvar man brädorna på undersidan av takstolarna med en glipa mellan varandra på typ 10mm.Så då kan du bara häfta fast isektetsnätet på undersidan av takstolarna innan du smäller dit underspikningen. Skall du ha ståendes panel så måste du först sätta fast en "ströläkt" typ 22x45 lodrätt på reglarna i väggen sen spikar du spikläkten igenom ströläkten och in i regeln. Då får du en 22mm luftspalt bakom panelen å där måste du oxå stifta fast insektsnät. Eller man måste inte men vill man slippa att getingar och annat otrevligt bygger bo i luftspalten så måste man de. Tar du ett insektsnät i metall så kommer inte mössen in heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.