Planritning av ett hus med markerad öppning på 6 meter för en inbyggd balk, med angivna mått och rumsnamn på nedervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av ett hus med markerade mått för en balk som ska byggas in för att skapa en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av väggsektion med öppning och två fönster, dimensioner för balk och stolpar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ändrat mig och gjort om själva öppningen vi ska ha på 6 meter. Vill kunna bygga in balken så de ser ut som en vägg/valv så bredden ska vara runt 15 cm på balken. Balken kommer behöva vara 6 meter lång men ha 4 stöttor med längsta spännvidd på ca 3,5 meter. Vi kommer att behöva va riva hjärteväggen som har nedgjutna syllar som ska tas bort som idag står på 10 cm betong. Där jag kommer armera och gjuta upp till befintlig golvnivå och imed de förstärka och skapa en slags vot som pelarna senare ska vila emot. Huset är 1 1/2 plan och är 8 meter brett. Hjärteväggen är idag uppbyggd med 95 reglar och placerad i mitten av huset. Jag bifogar nya iden med lite mått, samt sektions och planritning. Helst vill jag ha limträ men ipe är annars intressant då balken helst bara ska bygga ner runt 20 cm. Finns ett mindre badrum på övervåningen över matplats. Kom gärna med tips och idéer på dimensioner , så som balkar, stolpar. Snözon är 1,5 och lutning på taket ca 45 grader.
 
140x270 balk och 90x90 pelare om du ska ha limträ.
 
larsbj larsbj skrev:
140x270 balk och 90x90 pelare om du ska ha limträ.
Och om vi då vill ha ipe balk? Va tror du då?
 
D Daniel Johansson1 skrev:
Och om vi då vill ha ipe blir balk?
Då måste jag räkna noggrannare kan kolla i morgon.
Varför ipe ?
Med HEB borde det bli HEB120 som alltså är 120x120mm ? (Behöver också kollas)
 
larsbj larsbj skrev:
Då måste jag räkna noggrannare kan kolla i morgon.
Varför ipe ?
Med HEB borde det bli HEB120 som alltså är 120x120mm ? (Behöver också kollas)
Vill den ska vara så smal som möjligt samt bygga ner så lite som möjligt
 
D Daniel Johansson1 skrev:
Vill den ska vara så smal som möjligt samt bygga ner så lite som möjligt
Ja där blir det en kompromiss mellan de två sakerna. en IPE blir kanske då 160x80 mm
 
Bjälklaget är 170mm balkar. Resten av uppgifterna har du nog tror jag. Hade vart snällt om du ville räkna på de lite och lägga en rad olika förslag
 
Limträ 140x270
Ipe 160 (160×82)
Hea 120 (120x120)
Heb 100 (100x100)
 
larsbj larsbj skrev:
Limträ 140x270
Ipe 160 (160×82)
Hea 120 (120x120)
Heb 100 (100x100)
Har du ngn uträkning på detta du kan skriva här. Tack så jättemkt för hjälpen iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.