Vi är inne på vecka 11 efter att sökt bygglov i Stockholm och har inte ens fått en handläggare. Finns inte någon information på stadsbyggnadskontorets hemsida om att de ligger efter med handläggningen. När jag sökt svar på vad som pågår så är de helt blasé inför att de inte håller det lagstadgade krav på handläggning inom 10 veckor. Riktigt dålig kommunikation. Svårt att planera ett bygga om det ska vara såhär. Tänker att jag ska anmäla till JO så kanske det händer något.
Någon annan som drabbats av sen handläggning?

Hälsningar
Olle
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
E
Corona.
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
Samma här, inne på tolfte veckan utan återkoppling. Skickade ett Mail och frågade, tog 2 veckor att få svar. De kunde tyvärr inte säga mer än att de varje vecka på tisdag och torsdag fördelar olika antal ärenden.

Tittar man på hemsidan verkar det bara vara en person som betjänar hela västerort där vi sökt lov.
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen och 1 till
  • Laddar…
Vi kikade på ett hus i Västerort för ett par veckor sedan, det hade flera svartbyggen och grannarna hade därför anmält till stadsbyggnadskontoret. Trots att första anmälan var gjord för mer än två år sedan var ingen handläggare tilldelad så det verkar vara rejäla utmaningar på stadsbyggnadskontoret i Stockholm tyvärr.
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
Hej Olle!
Hur har det gått för er? Har ni fått återkoppling än? Hur långt har det tagit?
Vi är i liknande situation och jag vet inte vad vi ska göra! Vi kan inte flytta in innan vi har bygglov klar! Det är så hemsk!
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
JanneJanne123
Sökte bygglov för fasadändring av vårt hus i Bromma strax efter nyår och fick bygglovet godkänt på två veckor, så handläggningstiderna verkar variera stort.
 
  • Wow
  • Gilla
BerndtG och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sökte bygglov för fasadändring av vårt hus i Bromma strax efter nyår och fick bygglovet godkänt på två veckor, så handläggningstiderna verkar variera stort.
Riktigt bra för er! Det hus jag refererade till tidigare i tråden låg på Snorrevägen i Norra Ängby så även det i Bromma. Märkligt att det är så olika.
 
K Kati.u skrev:
Hej Olle!
Hur har det gått för er? Har ni fått återkoppling än? Hur långt har det tagit?
Vi är i liknande situation och jag vet inte vad vi ska göra! Vi kan inte flytta in innan vi har bygglov klar! Det är så hemsk!
Hej! Vi fick bygglov efter ca 21 veckor. Sedan tog kungörelsen 3 veckor. 5 veckor till vi fick byggnadsinspektör efter godkänt bygglov. Nu väntar vi på startbesked. Tråkigt att ni fått problem. Lycka till framåt!
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Riktigt bra för er! Det hus jag refererade till tidigare i tråden låg på Snorrevägen i Norra Ängby så även det i Bromma. Märkligt att det är så olika.
Verkligen underligt då vi också bor i NÄ ett par gator bort från Snorrevägen.
 
JanneJanne123
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Riktigt bra för er! Det hus jag refererade till tidigare i tråden låg på Snorrevägen i Norra Ängby så även det i Bromma. Märkligt att det är så olika.
Vet förresten vilket hus du menar, totalt sönderrenoverat. Gjordes tydligen av några unga killar från Polen om jag förstod det hela rätt som inte hade tagit sig tid att utforska de lagar och regler som gäller kring byggnation i Sverige.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet förresten vilket hus du menar, totalt sönderrenoverat. Gjordes tydligen av några unga killar från Polen om jag förstod det hela rätt som inte hade tagit sig tid att utforska de lagar och regler som gäller kring byggnation i Sverige.
Yes - känner till historien (vi bor själva vid Karsviks hage och letar större boende). Det var rätt stökigt med ägarförhållanden också om jag minns rätt, vi var på visningen men kände att vi inte orkade ta tag i allt...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Salems kommun:
Bygglovsansäkan inlämnad 2016-06-20.
Beviljad 2017-01-12...

Över 29 veckor!!!

Ok, vi låg inte på så det hade kanske gått fortare, men i alla fall...
Inte corona...
 
  • Gilla
Mange54
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag skulle definitivt göra en JO-anmälan! Det enda som få kommunen att agera med att ta in ytterligare personal eller vad än som krävs.
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen och 1 till
  • Laddar…
M Morolle skrev:
Vi är inne på vecka 11 efter att sökt bygglov i Stockholm och har inte ens fått en handläggare.
Hur går det för er?

Vi sökte bygglov på en fasadändring i mars och fick det beviljat i slutet av maj men har ännu inte fått en byggnadsinspektör tilldelad och således inte fått startbesked, snart har det gått fyra månader sedan bygglovet beviljades. Helt jävla makalöst dåligt och inte går det att få tag på en enda person på bygglovsenheten.
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
April 2021: Gjorde bygganmälan för (enkel) installation av kamin (av fackman). Alla papper klara.
Augusti 2021: Fick startbesked (efter 4 mån!)
-------------------------------------------------------
Nov 2021: Kamin installerad. Alla papper klara.
2022-02-26: Ännu inte fått slutbesked (efter 3 mån!)
 
  • Gilla
Drömhuset på drömplatsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.