A
H HLen skrev:
Men har du exponerats för fotboll, fått möjlighet att utöva/titta och kommit fram till att du inte tycker om det så är ju det inget problem oavsett vad det beror på.

För mig blir det mer irriterande när barn får höra att den pojke som leker med dockor inte är en riktig kille, när en kvinna som är trettio blir bortvald i en rekryteringsprocess för att hon kanske skaffar barn inom kort eller när man på annat sätt begränsas i sitt unika jag för att någon generaliserar hur män eller kvinnor är.

Jag avslutar genom kasta ut ett par brandfacklor, jag är helt för delad föräldraförsäkring och kvotering i rekryteringsprocesser. Game on, johan1975 :)
Jaha, vad har det med diskussionen att göra? Är det någon här som har stört sig på att pojkar leker med dockor?

Angående kvotering.. du är ganska ensam om att förespråka det. Finns knappt några kvinnor som förespråkar det längre och feminismen har typ förintat sig själv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jaha, vad har det med diskussionen att göra? Är det någon här som har stört sig på att pojkar leker med dockor?

Angående kvotering.. du är ganska ensam om att förespråka det. Finns knappt några kvinnor som förespråkar det längre och feminismen har typ förintat sig själv.
Kvotering har ju inte enbart med feminism och kvinnor att göra, men okej. Har feminism förintat sig självt, hur då och när?

Det var ett exempel, precis som du gjorde ett exempel med fotboll. Det blir en fattig diskussion om man bara kan skriva om saker folk i tråden hittills stört sig på.
 
Claes Sörmland
H HLen skrev:
Jag har inga bekymmer med att du inte tänker som jag gör. Däremot skulle jag tycka det var trevligare om du istället berättade hur du tänker, istället för att berätta för mig att jag har fel och sätta punkt där. Säg varför istället. Är det för att du tycker det är bra som det är? Berätta varför kvotering är dåligt.
Poängen var mer att du kanske inte vill utsättas för den kollektivism som du själv förespråkar. Vad spelar det för roll vad som är trevligt eller inte när du inte har något värde utan bara är en spelpjäs i kampen mellan kollektiven? Vi kan behöva offra dig för att nå ett högre mål.

Så...

Jag tycker helt enkelt liksom de flesta andra att vi ska försöka ge individen möjlighet att forma sitt eget liv. En klassisk liberaldemokratisk tanke som jag menar de flesta står upp för i dag. Vi får helt enkelt göra vårt bästa för att bortse från kön, genus, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och vad det nu kan vara och höja oss så mycket som vi kan. Det ansvaret gäller hur vi behandlar andra människor men också hur vi betraktar oss själva. Vi ska inte börja klassificera människor och oss själva i olika grupper och särbehandla människor baserat på den arbiträra indelningen. Varje gång vi har gått den vägen har så mycket hemskt hänt i samhället. Vi borde ha lärt oss att den vägen är mörkrets väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
H HLen skrev:
Kvotering har ju inte enbart med feminism och kvinnor att göra, men okej. Har feminism förintat sig självt, hur då och när?

Det var ett exempel, precis som du gjorde ett exempel med fotboll. Det blir en fattig diskussion om man bara kan skriva om saker folk i tråden hittills stört sig på.
varför ska bara kvinnor kvoteras in? Borde inte en same, en binär och en från varje land i mellanöstern kvotteras in också? Varför ska en kvinna ha förtur framför en afghan? eller en svart! De är de mest orättvist behandlade. BLM är ju större än feminismen nu.

Fråga till dig. Om jag byter kön imorgon, får jag kvotteras in då? (kön är en väl en känsla?)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Johan1975z skrev:
varför ska bara kvinnor kvoteras in? Borde inte en same, en binär och en från varje land i mellanöstern kvotteras in också? Varför ska en kvinna ha förtur framför en afghan? eller en svart! De är de mest orättvist behandlade. BLM är ju större än feminismen nu.

Fråga till dig. Om jag byter kön imorgon, får jag kvotteras in då? (kön är en väl en känsla?)
Skulle citera ett av dina nedre inlägg så det blev fel, men orkar inte ändra
 
Det är lite roligt när vänstern är emot genmanipulation pga riskerna att utfallet blir fel och det är bättre låta naturen ha sin gång. Men att styra utfallet på marknaden det ser man inga risker med.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen var mer att du kanske inte vill utsättas för den kollektivism som du själv förespråkar. Vad spelar det för roll vad som är trevligt eller inte när du inte har något värde utan bara är en spelpjäs i kampen mellan kollektiven? Vi kan behöva offra dig för att nå ett högre mål.

Så...

Jag tycker helt enkelt liksom de flesta andra att vi ska försöka ge individen möjlighet att forma sitt eget liv. En klassisk liberaldemokratisk tanke som jag menar de flesta står upp för i dag. Vi får helt enkelt göra vårt bästa för att bortse från kön, genus, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och vad det nu kan vara och höja oss så mycket som vi kan. Det ansvaret gäller hur vi behandlar andra människor men också hur vi betraktar oss själva. Vi ska inte börja klassificera människor och oss själva i olika grupper och särbehandla människor baserat på den arbiträra indelningen. Varje gång vi har gått den vägen har så mycket hemskt hänt i samhället. Vi borde ha lärt oss att den vägen är mörkrets väg.
Din tanke och inställning är trevlig men min uppfattning är att det är svårt för de flesta att inte generalisera och kategorisera människor, jag själv inkluderad. Jag tror att många kan behöva hjälp på traven för att inte fastna i förutfattade meningar.

Det är händer även i andra sammanhang att människor offras för den stora massans skull. För att ta lite hus-relaterade exempel så räcker det en motorväg ska byggas på din fastighet och den blir tvångsinlöst eller att dina grannar vill dra fiber och vatten över din mark och du får leva med beslut om ledningsrätt. Där kan du, trots att det inte rättvist för dig, få lida för att andra ska få nytta.

Jag är inte undantagen något i det här, jag jobbar i en kvinnodominerad bransch och skulle, med därmed kunna bli ”offrad” i en rekryteringsprocess om män kvoterades in. Det är lätt för mig att skriva här att jag skulle vara beredd att ta det, men det blir lite tomt när det inte är på riktigt. Den akademiska diskussionen får kanske avslutas med agree to disagree?
 
Johan1975z skrev:
varför ska bara kvinnor kvoteras in? Borde inte en same, en binär och en från varje land i mellanöstern kvotteras in också? Varför ska en kvinna ha förtur framför en afghan? eller en svart! De är de mest orättvist behandlade. BLM är ju större än feminismen.

Fråga till dig. Om jag byter kön imorgon, får jag kvotteras in då? (kön är en väl en känsla?)
Jag får nästan fokusera på feminismen, eftersom du deklarerat den död så har jag att göra.

Jag respekterar din inställning om att kön är en känsla, men själv skulle jag säga att det är juridiskt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H HLen skrev:
För att ta lite hus-relaterade exempel så räcker det en motorväg ska byggas på din fastighet och den blir tvångsinlöst eller att dina grannar vill dra fiber och vatten över din mark och du får leva med beslut om ledningsrätt. Där kan du, trots att det inte rättvist för dig, få lida för att andra ska få nytta.
Skillnaden där är att den skadelidande kompenseras genom en ersättning över marknadsvärde av förlusten.

Hur har du tänkt att de du vill offra ska kompenseras, och av vem?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skillnaden där är att den skadelidande kompenseras genom en ersättning över marknadsvärde av förlusten.

Hur har du tänkt att de du vill offra ska kompenseras, och av vem?
Det är en intressant fråga. Ur mitt perspektiv är det samhällsvinst, men utifrån vad du skrivit skulle du absolut inte hålla med mig och då är ju kompensationen värd mycket för mig och inget för dig.

Om man låtsas att min hypotes vore sann, att kvotering skulle leda till fler kvinnor i mansdominerade yrken och fler män i kvinnodominerade yrken, hade du sett någon vinst i kvotering då?
 
H HLen skrev:
Om man låtsas att min hypotes vore sann, att kvotering skulle leda till fler kvinnor i mansdominerade yrken och fler män i kvinnodominerade yrken, hade du sett någon vinst i kvotering då?
Nej. Jag ser inget egenvärde i att det ska finnas en jämn fördelning mellan kön på det viset.

Men det är en sanning med modifikation, för jag tror att könsmässigt blandade grupper ofta fungerar bäst. Men om man exempelvis tycker att det är för grabbig stämning och vill balansera upp det så är det ju inte kvotering i sig, det är ju att söka personal som kompletterar dem man redan har. Och vem vet, kanske skulle det också ge mer att anställa en fjollig bög än en butch-flata i ett sådant läge, om vulgariteten ursäktas. Även om det då blir ytterligare en man. De individuella skillnaderna inom könen är helt enkelt så stora (och överlappande mellan könen) att jag tycker att frågan fördummas om den ska gå ut på att räkna y-kromosomer.

Vi hade tidigare i den här tråden en diskussion där jag beklagade att grundskolan blivit för kvinnodominerad. Det tycker jag fortfarande, men jag tycker inte för den sakens skull att det skulle vara ok att förbigå vissa kvinnor för att istället anställa mindre kvalificerade män.

Så jag erkänner att det kan finnas tillfällen där enkönade arbetsplatser är ett problem, men jag tror att boten är värre än soten om man drar in kvotering i det.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Jag ser inget egenvärde i att det ska finnas en jämn fördelning mellan kön på det viset.

Men det är en sanning med modifikation, för jag tror att könsmässigt blandade grupper ofta fungerar bäst. Men om man exempelvis tycker att det är för grabbig stämning och vill balansera upp det så är det ju inte kvotering i sig, det är ju att söka personal som kompletterar dem man redan har. Och vem vet, kanske skulle det också ge mer att anställa en fjollig bög än en butch-flata i ett sådant läge, om vulgariteten ursäktas. Även om det då blir ytterligare en man. De individuella skillnaderna inom könen är helt enkelt så stora (och överlappande mellan könen) att jag tycker att frågan fördummas om den ska gå ut på att räkna y-kromosomer.

Vi hade tidigare i den här tråden en diskussion där jag beklagade att grundskolan blivit för kvinnodominerad. Det tycker jag fortfarande, men jag tycker inte för den sakens skull att det skulle vara ok att förbigå vissa kvinnor för att istället anställa mindre kvalificerade män.

Så jag erkänner att det kan finnas tillfällen där enkönade arbetsplatser är ett problem, men jag tror att boten är värre än soten om man drar in kvotering i det.
Vi kanske kan nöja oss med att enas i att vi båda är nöjda med att den andre inte är envåldshärskare över frågan om kvotering i Sverige :)

Så ska jag återgå till att låta det här forumet vara mitt trevliga renoveringsrese-ställe.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
H HLen skrev:
Vi kanske kan nöja oss med att enas i att vi båda är nöjda med att den andre inte är envåldshärskare över frågan om kvotering i Sverige :)

Så ska jag återgå till att låta det här forumet vara mitt trevliga renoveringsrese-ställe.

Jag tror vi alla är eniga mot dig. Till och med Nötegårdsubben som jag tyckte var rätt skruvad har väldigt sunda åsikter när han skriver til dig.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Angående kvotering.. du är ganska ensam om att förespråka det. Finns knappt några kvinnor som förespråkar det längre och feminismen har typ förintat sig själv.
Det var tråkigt. Feminism, dvs att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter, var en bra idé.
Nåväl, det var kul så länge det varade.

Tro inte att Gudrun Schyman är nån slags portalfigur för feminism.

Eftersom jag är liberal så är jag naturligtvis också feminist. Liberalism är generellare än feminism, dvs feminism ingår i liberalism.
 
Redigerat:
  • Gilla
16386
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
PVi ska inte börja klassificera människor och oss själva i olika grupper och särbehandla människor baserat på den arbiträra indelningen.
Börja? Det sker ju hela tiden. Det är en av anledningarna till att vi inte har jämställdhet.

Vi ska bort från det, men det är en mycket svår uppgift.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.