Hej

Jag har blivit sugen på en rök / grill som ett steg till utekök. Första tanken var att köpa nåt men utbudet på rejäla rökar är en djungel och både dyrt och svårt att veta vad man får.. Därför tänkte jag att någon händig på forumet har byggt en egen man kan få ta del av eller om någon har tips på hur man gör och vad man bör tänka på innan mansätter vinkelslipen i ett oljefat eller vad man kan tänkas använda
 
Kolla på diy smoker på Pinterest. Finns allt från kylskåp och soptunnor till oljefat och superavancerade offset-grillar/rökar. När du hittat en form som du gillar så får man beräkna spjällen (om det är en offset du skall bygga). Finns någon formel för det som jag inte kan i huvet :)
Har en kompis som svetsade en offset i 4mm plåt. Blev svinbra. Kostade kanske 4K inklusive svets :D
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kolla på diy smoker på Pinterest. Finns allt från kylskåp och soptunnor till oljefat och superavancerade offset-grillar/rökar. När du hittat en form som du gillar så får man beräkna spjällen (om det är en offset du skall bygga). Finns någon formel för det som jag inte kan i huvet :)
Har en kompis som svetsade en offset i 4mm plåt. Blev svinbra. Kostade kanske 4K inklusive svets :D
Det är en offset jag tänkt mig så jag ska googla formeln, en kompis byggde en rök av min gamla frys men det är inte så tjusigt att ha på uteplatsen
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Ska du göra en offset så använda så tjock plåt som du har möjlighet att hantera, då blir temperaturen jämnare och därmed lättare att kontrollera.
 
P Prodigys skrev:
Ska du göra en offset så använda så tjock plåt som du har möjlighet att hantera, då blir temperaturen jämnare och därmed lättare att kontrollera.
...och då är en fyrkantig/rektangulär modell enklare att få ihop.
Vill man ha en rund modell för att få in stora bitar, typ halv gris och så, så kan begagnade tryckkärl vara en idé. Tjockare gods än oljefat, men inte så tjockt som man kan tro.

själv röker jag 90% av allt i en kolgrill med rotisseri.

Har en smokey mountain också som jag fyller upp ibland, men det är i princip bara brisket, shortribs och pulled pork, sånt som behöver gå i +12 timmar på stabil temp.

om jag skulle byggt en ny rök hade jag gjort någon slags skåp i 4-5 mm plåt. Går inte att köra halv gris i den, men det är inte så ofta man gör det :thinking:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
...och då är en fyrkantig/rektangulär modell enklare att få ihop.
Vill man ha en rund modell för att få in stora bitar, typ halv gris och så, så kan begagnade tryckkärl vara en idé. Tjockare gods än oljefat, men inte så tjockt som man kan tro.

själv röker jag 90% av allt i en kolgrill med rotisseri.

Har en smokey mountain också som jag fyller upp ibland, men det är i princip bara brisket, shortribs och pulled pork, sånt som behöver gå i +12 timmar på stabil temp.

om jag skulle byggt en ny rök hade jag gjort någon slags skåp i 4-5 mm plåt. Går inte att köra halv gris i den, men det är inte så ofta man gör det :thinking:
Utmaningen blir att få den tillräckligt snygg oavsett vad man bygger den av för att behålla husfriden

En annan aspekt är mängden rök som släpps ut, blir den för stor kommer nog brandkåren och hälsar på.

Bolist hade en murad variant med rökskåp i trä, billig och säkert bra men den passar nog bäst ute på landet.
 
Sjöben Sjöben skrev:
Utmaningen blir att få den tillräckligt snygg oavsett vad man bygger den av för att behålla husfriden

En annan aspekt är mängden rök som släpps ut, blir den för stor kommer nog brandkåren och hälsar på.

Bolist hade en murad variant med rökskåp i trä, billig och säkert bra men den passar nog bäst ute på landet.
jo, det är bra om man hittar en lämplig plats för den. Ofta blåser det år samma håll beroende på hur huset ligger och andra omgivningar. Där det är snyggast att ha den behöver inte vara bäst.

Kan ju vara lite pundigt att sätta den så det ryker rätt in på grannens uteplats, entrédörr, tvättlinor etc :rofl:
 
  • Gilla
Sjöben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.