Hej Alla.
Jag har en undran.
Nyköpt bostadsrätt av äldre modell.
Vid renoveringen så träffar vi på en (trolig) mögelskada.
Tar kontakt med mäklaren som tycker att vi skall ringa upp säljaren och fråga.
Till historien hör att det satt en 5x5dm stor tapet bit mitt på väggen som vi frågade säljaren om men dom visste ingenting om detta. Mäklaren känner till detta med. Och såklart var det här skadan är. På motsatt sida sitter en duschblandare, så sannolikt att det kommer fukt härifrån.
Men skall vi verkligen ringa säljaren om detta, är inte det mäklarens jobb?
 
Nej, det är ert ansvar. Mäklaren jobbade för säljaren och uppdraget avslutades med tillträdet.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vad är felet? Ni renoverar ändå, kostar det extra menar du? Någon annan ska betala?
 
1 16386 skrev:
Nej, det är ert ansvar. Mäklaren jobbade för säljaren och uppdraget avslutades med tillträdet.
Ja du kanske har rätt, trodde dom var rådgivande i vad som gäller och förmedlar kontakter om det kan bli känsligt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är felet? Ni renoverar ändå, kostar det extra menar du? Någon annan ska betala?
Vad tråkig inställning, betalar vad?
Renoverar vad?
Jo vi renoverar men inte våtrum. Kan ju vara så att i värsta fall så är det en jätte fuktskada i våtrummet som inför visning dolts genom övertapetsering. Så ja det kan kosta en liten slant extra.
Frågan gäller inte vem som står för vad utan vem som kontakta vem.
 
Var skadan synlig på visning eller efter ni rivit ? Lägg upp bilder annars svårt att ge råd. När det gäller bostadsrätter är det nästan omöjligt att få ersättning för osynliga fel som inte är svindyra att ordna till.
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var skadan synlig på visning eller efter ni rivit ? Lägg upp bilder annars svårt att ge råd. När det gäller bostadsrätter är det nästan omöjligt att få ersättning för osynliga fel som inte är svindyra att ordna till.
Bra med svar som jag tackar för.
Men stop stop, frågan gäller ju endast vem som kontaktar säljaren, vad är brukligt och vad är mäklar sed. För mig är det naturligt att det är mäklaren. I synnerhetbet när vi frågat innan vad tapeten satt där för men ingen visste.
Och det kan vara så i detta fallet att ingen visste varför tapeten satt där.
Men likväl kan det ligga en större fuktskada och lura. Eller så är det bara att borsta bort och tapetsera.
Vem som sen eventuellt skall stå för det är en helt annan fråga om det nu är något.
Finns säkert försäkring som täcker eller nåt, eller så får man betala själv.
Det tar vi då men vi är inte där nu.
 
Som du vill, du fick rätt svar direkt faktiskt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som du vill, du fick rätt svar direkt faktiskt.
Då får jag tacka för det svaret såklart.
 
Meddela gärna hur det gick sen. Hoppas det inte är så allvarligt, brukar inte vara det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Meddela gärna hur det gick sen. Hoppas det inte är så allvarligt, brukar inte vara det.
Det skall jag försöka göra.
Trevlig kväll alla.
 
Svaret är rätt enkelt oavsett vad som är ”rätt” eller ”kutym”. Du har bett mäklaren som sagt nej och då återstår väl bara en som får lov att höra av sig till säljaren.
 
Lite sent svar kanske.
Men slutet då.
Jo det visade sig vara fuktskada som nu är reparerad. Gick på försäkring med diverse åldersavdrag.
Nu ett snyggt badrum eller duschrum kanske det ska heta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
9 955Kumla skrev:
Gick på försäkring med diverse åldersavdrag.
Försäkring mot dolda fel eller hemförsäkring med bostadsrättstillägg?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Försäkring mot dolda fel eller hemförsäkring med bostadsrättstillägg?
Bägge samt att förra ägaren skall betala en liten liten del. Men det verkar trilskas, vi får se hur det slutar där. Sista ordet är inte sagt ännu.
Får även skjuta till en del själv såklart för bla annat åldersavdrag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.