De flesta Gardena slangkopplingarna läcker mycket, hur tätar man dem? Det verkar som att det oftast läcker mellan slang och klämring som man skruvar åt. Oring tycks vara hel men den sitter ändå inte på den sidan som det läcker.
 
Skruva bort dom och byt till nito istället
 
  • Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Är det rätt kopplingar för slangens dimension? Vad är det för slang?
De gånger jag har haft problem med läckande gardenakopplingar har det berott på billig och tunn slang.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H
Ta bort dom Och se hur slangen ser ut.

Ta av slangen lite fall det ser illa ut.
Typ av slang är det?

har nästan aldrig haft problem med läck på gardena kopplingarna.
Men köper man biltema eller liknande så har jag haft problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag köper inte typ ’billiga’ kopplingar eller slangar, dvs om inte räknar Gardena dit. Det är 3/4 slang och koppling och jag kapar slangen så rakt jag kan och trycker in den så lång jag kan i skruvkopplingen. Det verkar läcka ’bakåt’ mellan klämring och slang. Det här är en ’fast’ koppling så det kan ju inte stå och rinna.
 
Då skulle jag definitivt använda en riktig koppling gardena funkar om det är tillfälligt och under uppsikt
 
Vattnet kommer från en nedgrävd PEM-slang som är kopplad till en fyrvägskran. Allt detta fungerar, det är enbart Gardenakopplingen som läcker. Jag antar att jag kan dra åt hårdare med en polygrip men lättast att få tätt om jag förstod hur konstruktionen i snabbkopplingen fungerar,

Beträffande fasta kopplingar, är det Nito som är lämpligast? Jag behöver en fyrvägskran som kopplar till en PEM-slang uppströms och sedan fyra kranstyrda flöden nedströms.
 
Bäst och billigast är ju att skippa alla snabbkopplingar och skruva ihop ett block med fasta nipplar
 
Gärna fasta kopplingar, förslag på länk?

Oavsett så behöver jag snabbfixa detta nu.
 
Lägg upp en bild så är det enklare
 
H
Du har inte fått någon av de plast pinnarna som ska trycka mot slangen böjd inåt?
Det kan hända ibland.
 
Nej, inte den här gången. Alla tänderna är hela och på rätt köl. Jag förstår bara inte varför det läcker mellan slang och klämring, hur sker tätningen?
 
Två slangkopplingar, den vänstra med läckage och den högra är tät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänster koppling läcker. Höger är helt tät.
 
H
G Ghytrdfserv skrev:
[bild]
Vänster koppling läcker. Höger är helt tät.
Ser ut som biltema slang.
Jag tycker den är skit för dom är väldigt hårda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.