Oanvänt Thermotech golvvärmesystem med basenhet EC2, ställdon, rumsgivare och manualer, ingen givarkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss på en planlösning för ett fritidshus med markerade rum såsom kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter och undra ifall jag kan planera in ett system jag haft i förrådet från 2015.
Skall påbörja ett fritidshus i fjällen och undrade då ifall mitt East Comfort paket med nedanstående produkter är värt att planera in.
1 st. Basenhet EC2
6st. Ställdon
4st. Rumsgivare.
Är det värt att hålla på denna eller skall man projektera ett nytt system ? Och ev. Sälja detta.
Paketet jag har är oanvänt.
Alla manualer finns med. Dock inga givarkablar och golv värmefördelare.
Nya huset har golvyta 140 kvm. Hall/toa teknikrum, storstuga med kök/vardagsrum. Två sovrum. Badrum med bastu.
 
Vad har du tänkt för värmekälla? Vid värmepump så följer det oftast med en innegivare som man kan ha istället å bara strypa in flödena på fördelare. Mindre grejer som kan krångla å enklare....
 
V Vector skrev:
Vad har du tänkt för värmekälla? Vid värmepump så följer det oftast med en innegivare som man kan ha istället å bara strypa in flödena på fördelare. Mindre grejer som kan krångla å enklare....
Med EN innegivare tappar man då funktionen på reglering typ sovrum förstår jag.
Ett golvärmesystem blir det. Värmepump med ev. Bergvärme alt. Luft.
Håller med att fler produkter som kan fela.
Är det brukligt idag att använda en central givare.
Troligtvis kommer vi att slipa ett färgnyanserat betong golv på flertal ytor. Ingen parkett eller dyl. Så jag tror att det är viktigt att golvet har värme överallt.
 
4 4you skrev:
Med EN innegivare tappar man då funktionen på reglering typ sovrum förstår jag.
Ja, man tappar funktionen att kunna ändra temperaturen i enskilda rum, men å andra sidan gör man inte det särskilt ofta.
 
useless useless skrev:
Ja, man tappar funktionen att kunna ändra temperaturen i enskilda rum, men å andra sidan gör man inte det särskilt ofta.
Det stämmer nog. Bara orolig ifall man placerar givaren i ett varmare utrymme typ Hall/öppen yta. Att sovrummen som inte får någon värme från värmekälla som öppen spis eller solljus.
Kanske skall placera givare i teknikrummet där inget påverkar givare.
Annars brukar det bli kallras då man går in och ut i ytterdörren.
 
Systemet är så trögt att en öppnad dörr inte har någon betydelse
 
useless useless skrev:
Systemet är så trögt att en öppnad dörr inte har någon betydelse
Det stämmer. ”Bra där”
Lika bra att släppa idén att använda mitt äldre system.
Får försöka sälja paketet.
Någon intresserad ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.