Jag använder en batteridriven radio, ställer in den på AM-bandet och söker där tils jag hittar frekvensen, det sprakar när det är ström i slingan. Sen följer jag kabeln från den punkt där den är skarvad i yttre slingan (Det bör man ju märkt ut var den anslutningen är gjord) och går mot laddstationen.
Där det slutar spraka kan guidekabeln vara av , hänt mig att kabeln släppt i kabelklamman som sitter på stiftet i laddstation..
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att TS redan säkerställt att guidekabeln är hel. Får man grönt ljus på slingan guidekabel—>begränsningskabel kan den ju inte vara helt av. Borde inte heller kunna vara för svag signal, då borde man väl få grönt blink/blått eller vad svag signal nu ger.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…

Bästa svaret

Troligtvis har TS ett glapp i kontakten till guidekabeln vid laddstationen. Det började ju funka när han vände kablen och när han bytt plats på dom. Jag hade ställt roboten utanför laddstationen över guidekabeln. Tryckt fram menyn och sen hållt inne (0) Noll. Och sen valt Info och Slinga. Sen bläddrat höger för att få fram värdena på signalen ifrån guidekabeln. Sen helt enkelt pillat lite på kontakterna bakom laddstationen för att se om värdena ändrar sig något och på så vis kan lokalisera problemet/glappet.
 
  • Gilla
TPettersson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att TS redan säkerställt att guidekabeln är hel. Får man grönt ljus på slingan guidekabel—>begränsningskabel kan den ju inte vara helt av. Borde inte heller kunna vara för svag signal, då borde man väl få grönt blink/blått eller vad svag signal nu ger.
Man får grönt ljus utan guidekabel om jag inte minns fel.
 
Det TS råddes till och gjort är att sätta guiden på ena slinguttaget, inte guideuttaget. Det är som sagt ett enkelt sätt att alls se om guiden är hel. Får man inte grön signal då kan man börja leta kabelbrott.
 
  • Gilla
SvPa
  • Laddar…
Hej, löste det sig för dig TS? Har nämligen samma problem, klipparen vittar ej hem.
 
  • Gilla
Daniel_Friberg
  • Laddar…
Kolla kontakten på guidekabeln, koppartråden kan vara av därinne, trots att den sitter kvar i kontakten. Rätt vanligt bekymmer med dessa klämkontakter.
 
S SvPa skrev:
Kolla kontakten på guidekabeln, koppartråden kan vara av därinne, trots att den sitter kvar i kontakten. Rätt vanligt bekymmer med dessa klämkontakter.
tack för tipset, skulle man kunna ta bort klämman och flytta den nån cm och klämma dit den på nytt tro?
 
Skadar inte att prova.
 
Tänker byta ut HQ usla kontakter och köpa vanliga flatstiftskontakter. Du glappar inte, och skär inte av koppartråden
 
  • Flatstiftskontakt med blå isolering och metalldelar, använd för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SvPa skrev:
Tänker byta ut HQ usla kontakter och köpa vanliga flatstiftskontakter. Du glappar inte, och skär inte av koppartråden
Flyttade stiftet som satt på guidekabeln nån CM utifall det hade förstört koppartråden men det ar fan inte lätt och jag undrar inte om jag slet på koppartråden på nya stället när jag skulle trycka på den där vilket var allt annat än lätt.

F.ö så testade jag att byta plats på guidkabeln och ena kontakten för begränsnings slingan vilket gjorde att ett blås ljus visade sig i stationen vilket som jag förstår det betyder att något är galet med guidekabeln...
 
Nu bråkade min Automower 420 idag igen, ville inte hitta guidekabeln, åkte och köpte en Slingsignaldetektor på Clas Ohlsson för 299 kr. Testade slingan först. Inget fel, testade även guidekabeln inget fel..satte dit kablarna igen på laddstationen, satte i stickproppen i vägguttaget...då blinkar det blått ljus i laddstationen...man får ett lätt spel alltså.
Går in och kopplar loss kablen från trafon och sätter tillbaka den, det knepet har funkat tidigare..nu hjälpte det inte längre, det jäkla blåa ljuset lyste elakt mot mig...

Ner på knä igen, och känner på kablarna, och får ena slingkabeln i handen, den jäkla klämkontakten hade skurit av den igen men haft "lätt kontakt" med kopparkabeln när det passade..
Ska byta ut dessa också mot den jag visat längre upp på sidan..
Bytte ju guidekabelkontakten för någtra veckor sedan.
Tills vidare klämde jag fast slingkabeln med den gamla kontakten, och då var det inga problem att hitta slingan.
Nog fan är elsystemet väldigt känsligt...
Hade hellre uppskattat att man kunde skruvat fast kablarna som man gör med andra kontakter... oftast...
 
De där billiga urusla slingkontakterna är nog bland det första man bör byta ut i Husqvarna-installationer. Jag trodde knappt mina ögon vad det var för skit man skulle ha som kontakter mot laddstation.

Steg ett är att skaffa riktiga flatstiftsanslutningar från tex Biltema, sådana man installerar med kabelskotång och inte fel att dra på med litet lödning och krympslang på dessa.
 
H Harald Blåtumme skrev:
De där billiga urusla slingkontakterna är nog bland det första man bör byta ut i Husqvarna-installationer. Jag trodde knappt mina ögon vad det var för skit man skulle ha som kontakter mot laddstation.

Steg ett är att skaffa riktiga flatstiftsanslutningar från tex Biltema, sådana man installerar med kabelskotång och inte fel att dra på med litet lödning och krympslang på dessa.
Instämmer, har funkat i alla tider
 
  • Röd kabelsko med metallanslutning mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.