Hej!
Har precis flyttat till en bostadsrätt där garderoben i sovrummet inte har några skjutdörrar, hörde mig för med säljaren som sa att Ikea (tror jag han sa) inte hade skjutdörrar som passade de mått som han hade valt på garderoberna, som jag tror är PAX från Ikea (?).

Var vänder jag mig för att få måttanpassade garderobsdörrar? Misstänker det går på Bauhaus osv. eftersöker dock tips eller råd från er som har installerat dessa själva. Är en ohändig 28-årig tjej som med hjälp av viljan önskar fixa detta och undrar om man behöver vara någorlunda händig av sig för att lösa den sådan installation? vad behöver jag veta och tänka på?

Tack på förhand :)
 
  • Sovrumsinteriör med en öppen garderob utan skjutdörrar, fylld med kläder och lådor, bredvid en säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag har skjutdörrar på några garderober här hemma. Samtliga är från https://www.mirro.se/sv/ och har fungerat toppen i ca 7 år nu. De går att beställa med en precision på 1mm. De är enkla att installera. Golvskenan tejpas mot golvet, och takskenan skruvas upp med rätt små skruv (den är i aluminium och väger inte mycket).

Tänk på att ha lite marginal på höjden för dörrarna går att justera lite i höjd och takskenan tar upp ett glapp på ett par cm. Är dörrarna däremot för höga är det kört.

Bl.a. Beijer är återförsäljare.

Frågan är om du kommer att få plats med skjutdörrar där. Det ser inte ut att vara så mycket plats framför hyllorna och du behöver minst 50mm för de jag länkade till. Jag skulle tro att det är ungefär samma för de flesta tillverkare.
 
R RoAd skrev:
Jag har skjutdörrar på några garderober här hemma. Samtliga är från [länk] och har fungerat toppen i ca 7 år nu. De går att beställa med en precision på 1mm. De är enkla att installera. Golvskenan tejpas mot golvet, och takskenan skruvas upp med rätt små skruv (den är i aluminium och väger inte mycket).

Tänk på att ha lite marginal på höjden för dörrarna går att justera lite i höjd och takskenan tar upp ett glapp på ett par cm. Är dörrarna däremot för höga är det kört.

Bl.a. Beijer är återförsäljare.

Frågan är om du kommer att få plats med skjutdörrar där. Det ser inte ut att vara så mycket plats framför hyllorna och du behöver minst 50mm för de jag länkade till. Jag skulle tro att det är ungefär samma för de flesta tillverkare.

Tack för svar!

Ajaj, är det denna delen som måste vara 50 mm?
Det är ju precis på håret isåfall.. och frågan är om det är tillräckligt eller om det behövs lite mer marginal för att bli lyckat?
 
  • Måttband visar 50 mm utrymme mellan en vägg och dörrkarmens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta en offert från något företag som gör köksluckor. Då ingår montaget.

Blir lite dyrt, men du får då vanliga dörrar på skåpen.

Om nu det inte går men en skjutdörr. Du kan även förhöjja väggen som sticker ut till vänster med lämplig salning/list, och då kanske det går.

Gå till en kök/inredningsbutik typ marbodal, ta med lite mått så kan dom säkert tänka ut vad som passar och hur du ev måste justera med lister för att det ska bli bra.

Just tre skjutdörrar kan vara lite opraktiskt för det är alltid något i vägen, fyra är enklare men det kanske inte blir så bra för dig.
 
R
K Kudino92 skrev:
Tack för svar!

Ajaj, är det denna delen som måste vara 50 mm?
Det är ju precis på håret isåfall.. och frågan är om det är tillräckligt eller om det behövs lite mer marginal för att bli lyckat?
Ja precis. Och det verkar som om jag mindes fel dessutom. Jag mätte precis den garderob jag har i mitt hemmakontor och där är golvskenan 65mm och takskenan 80mm. Men jag har för mig att den jag beställde till en annan garderob är 50mm (den har inte kommit än så den kan jag inte mäta).

Ring till dem och kolla. De är kunniga och jättebra att ha att göra med så de kan säkert hjälpa dig bättre än jag kan.
 
Nu vill du ju ha dörrar men kanske enklare är att sätta upp ett draperi (gardinstång eller vajer uppe vid taket). Fast jag ser barnsängen och då kanske det är bättre med dörrar man kan stänga!
 
Men är det garderober från Ikea ??? Bara köpa dörrar som hör till , skjut dörrar är så fult och rackligt , skenor oavsett om dom sitter på golv eller i taket är sjukt fjlt
 
R
I isobarik skrev:
Men är det garderober från Ikea ??? Bara köpa dörrar som hör till , skjut dörrar är så fult och rackligt , skenor oavsett om dom sitter på golv eller i taket är sjukt fjlt
Fult eller inte är ju en subjektiv bedömning så det får du ju tycka om du vill, jag håller inte med.

Men rent objektivt så finns det ju fördelar med skjutdörrar, exempelvis att det går att öppna dem även om det står något framför dem, som en barnsäng ;)
 
R RoAd skrev:
Fult eller inte är ju en subjektiv bedömning så det får du ju tycka om du vill, jag håller inte med.

Men rent objektivt så finns det ju fördelar med skjutdörrar, exempelvis att det går att öppna dem även om det står något framför dem, som en barnsäng ;)
finns inget vackert med skenor på golvet ingen kan någonsin komma att säga att det är vackert på ngt sätt , Praktiskt ja men alldeles för rackligt då är det smidigare med vanliga hederliga dörrar finns en anledning varför det är den vanligaste lösningen.

sen varianten med draperi är big no no , tyst ja speciellt gentemot skjutdörrar, men dom är mest bara i vägen när man skall hämta ngt tanken är bra framför allt billig men funktions mässigt funkar det inte.
 
R
I isobarik skrev:
finns inget vackert med skenor på golvet ingen kan någonsin komma att säga att det är vackert på ngt sätt , Praktiskt ja men alldeles för rackligt då är det smidigare med vanliga hederliga dörrar finns en anledning varför det är den vanligaste lösningen.

sen varianten med draperi är big no no , tyst ja speciellt gentemot skjutdörrar, men dom är mest bara i vägen när man skall hämta ngt tanken är bra framför allt billig men funktions mässigt funkar det inte.
Som sagt, vackert eller inte är ju subjektivt så tyck vad du vill, jag tycker att det är snyggare.

"rackligt" eller inte beror så klart på vilken modell man pratar om. Jag har fyra skjutdörrsgarderober av bättre kvalitet, det finns inget "rackligt" med dem.

Dessutom är jag inte begränsad på samma sätt med inredningen som i en vanlig garderob. I en av dem har jag ca 4 meter breda hyllplan. Kan dessutom öppna upp ca 2 meter genom att skjuta undan två dörrar. Gör om det i en "vanlig" garderob :)
 
  • Gilla
Förattsebilder och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.