Hej
Jag är ny poolägare och behöver eran råd om vilket läge man ska ställa in bypassventilen för att få upp värmen i poolen så snabb som möjligt.
jag blir inte klok på detta.
Just nu så har jag stängt bypassventilen helt, ut från vp är den halvöppen och in till vp är den helt öppen.
Kan man ha det så?
Eller finns den en annan rekommendation?
 
T
Du ska ha bypass öppen helt.
In till VP halv öppen och ut från VP helt öppen.

Tanken är att minska flödet in i VP för att den ska ha bättre effekt på att värma vattnet. Därför behöver bypass så vattnet som stryps kan ta andra hållet.

Som du har det nu så är vattnet strypt till halva flödet.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Du ska ha bypass öppen helt.
In till VP halv öppen och ut från VP helt öppen.

Tanken är att minska flödet in i VP för att den ska ha bättre effekt på att värma vattnet. Därför behöver bypass så vattnet som stryps kan ta andra hållet.

Som du har det nu så är vattnet strypt till halva flödet.
 
  • Schema över anslutning av värmepump till pool med bypass-ventil, slang och flödesriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen
Är det så här du menar?
 
T
Exakt, sen när jag säger halvöppen så menar jag att du får justera så det blir ca 2 graders skillnad på in-temp och ut-temp. Kanske olika på VPs men i mitt fall så är det riktmärke för att få det så effektivt som möjligt.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
F
T Thörre skrev:
Exakt, sen när jag säger halvöppen så menar jag att du får justera så det blir ca 2 graders skillnad på in-temp och ut-temp. Kanske olika på VPs men i mitt fall så är det riktmärke för att få det så effektivt som möjligt.
Betydligt bättre att öppna in och ut helt och bara reglera med bypass.

min värmepump är på 13kW och jag hade 1,5 grad med helt stängd bypass vid uppstart förra veckan med 15-16 grader vatten. Det beror till stor det hur bra ös man har i pumpen men har man inte koll på temperaturerna så är det bättre att köra med lite mer stängd bypass.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Betydligt bättre att öppna in och ut helt och bara reglera med bypass.

min värmepump är på 13kW och jag hade 1,5 grad med helt stängd bypass vid uppstart förra veckan med 15-16 grader vatten. Det beror till stor det hur bra ös man har i pumpen men har man inte koll på temperaturerna så är det bättre att köra med lite mer stängd bypass.
japp, jag märkte det. Jag har kört med helt öppna ventiler till in och ut från VP och halv öppen bypass.
Verkar som det funkar bäst.

en följdfråga! Har du koll vad manometern på VP ska ligga på?
 
F
B Byggtoken skrev:
japp, jag märkte det. Jag har kört med helt öppna ventiler till in och ut från VP och halv öppen bypass.
Verkar som det funkar bäst.

en följdfråga! Har du koll vad manometern på VP ska ligga på?
Den manometern har inget med vattentrycket att göra? Du ser precis när VP börjar snurra att den är rätt låg och sen när kompressorn drar igång så ökar den. Min VP går nu, jsg kan ta en bild.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…

Bästa svaret

F
B Byggtoken skrev:
japp, jag märkte det. Jag har kört med helt öppna ventiler till in och ut från VP och halv öppen bypass.
Verkar som det funkar bäst.

en följdfråga! Har du koll vad manometern på VP ska ligga på?
Sen om du är ny på pool.... min värmepump har tre olika lägen, värme (en sol), kyla (snöflinga) eller auto. Se till att den alltid är på sol. Står den på auto så kommer den att börja kyla vattnet på högsommarn när du har sol som värmer på mitt på dagen och det vill man nog inte.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sen om du är ny på pool.... min värmepump har tre olika lägen, värme (en sol), kyla (snöflinga) eller auto. Se till att den alltid är på sol. Står den på auto så kommer den att börja kyla vattnet på högsommarn när du har sol som värmer på mitt på dagen och det vill man nog inte.
tack för tipset!
I början hade jag den på auto. När jag läste på i manualen så ändrade jag till heat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.