Oljig fläkt och utsug i ett kök från en lägenhet byggd på 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har haft problem med kraftigt undertryck i ventilationen i min lgh byggd på 30- talet. Det har tryckts in matos och cigarettrök från lgh ovanifrån. Har pratat med brf-styrelsen samt ventilationsfirma, de kan inte göra ngt.

således tog jag saken i egna händer och täppte för utsuget i fläkten i köket (lgh är på 35 kvm).
Till problemet: jag vill nu sälja min lgh- och fläkten är alldeles oljig. Sätter aldrig på fläkten i kåpan, men fett åker väl upp där ändå, trots filter.
Vad gör jag? Går det att rengöra? Eller måste jag kontakta en ventilationsfirma som installerar en ny? det är det svarta på bilden nedan. Tack /Linda
 
Ja det samlas fett i köksfläkten trots filtret och även om man rengör filtret relativt ofta. Du behöver inte göra mer än att rengöra filtret och torka av runt om. Man ska däremot inte täppa till ventilationen. Konstigt att det kommer lukt från lägenheten ovanför när det borde komma nerifrån? Finns möjlighet att sätta fläkt på skorstenen på taket men det handlar om ganska mycket pengar i investering plus en driftskostnad.
 
Stort tack! Är verkligen inte "hand-woman" ;-)
Jag tror att det är ovanifrån då jag vet att killen ovan röker...och det är ju inte så många som gör det, inte i mitt hus iallafall.
Det är ngn sorts fläkt på taket på detta hus, och de sätter ned den ibland, men den suger för mkt ändå.
/ Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.