Inte så många har tagit ut en småbil som förmpnsbil då det är relativt dyrt. Då köper man nog en privat eller väljer en dyrare bil då de kostar så lite extra. Nu verkar man vilja döda förmånsbilarna, men annars hade man kunnat sätta regler som starkt gynnar små och medelstora elbilar så är jag övertygad att många väljer dem.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men det där går väl inte ihop?
Om det mest är företag som köper nya bilar och då stora bilar, var kommer då alla småbilar ifrån?
Jag säger inte att det inte finns några småbilar, jag säger att de är mycket färre just på grund av att det främst är juridiska personer som köper nya bilar. Diskussionen handlade ju om vilken del av fordonsflottan som kommer att elektrifieras först.

TRAFA har mycket intressant statistik som många helt verkar bortse från.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2021/fordon_2020.pdf?
 
N Nerre skrev:
Jag säger inte att det inte finns några småbilar, jag säger att de är mycket färre just på grund av att det främst är juridiska personer som köper nya bilar. Diskussionen handlade ju om vilken del av fordonsflottan som kommer att elektrifieras först.

TRAFA har mycket intressant statistik som många helt verkar bortse från.
[länk]
Frågan är om du tittar på andra länder i Europa, min känsla är att det är pga vi i Sverige hade Volvo 740, Saab 900 och dess efterföljare samt extremt förmånliga förmånsbilar på 90-talet som lett till att vi kör med stora bilar. Att vi nog hemmafixar mycket pga höga skatter så dragkrok och kombi är uppskattat därför är nog ytterligare en faktor. Jag tror personligen vi kommer se en ökad andel småbilar drivna av el framöver och jag hoppas att bidrag tas bort och man istället jobbar med skatt på kilometer eller bränsle. (Jag kör mkt bil men tycker skatter ska vara rättvisa och straffa miljödåliga alternativ - och att bidrag inte är bra) - personligen vinner jag nog på ett system som öser pengar över bilköparna men jag tycker ändå det är fel.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror personligen vi kommer se en ökad andel småbilar drivna av el framöver
Ja, men det är väl främst för att det knappt finns några stora SUVar och kombis som drivs med el?

Jag tror också vi kommer se en ökad andel av småbilar med bränslemotor, helt enkelt eftersom de drar mindre bränsle och därmed är billigare i drift. Elbilarna kommer inte att konkurrera med kombis och SUVar som drar 0,7-0,8 liter milen utan med småbilar där man pressat ner förbrukningen till 0,2-0,3 liter milen. Kanske rentav med motor som går att köra på etanol.
 
N Nerre skrev:
Ja, men det är väl främst för att det knappt finns några stora SUVar och kombis som drivs med el?

Jag tror också vi kommer se en ökad andel av småbilar med bränslemotor, helt enkelt eftersom de drar mindre bränsle och därmed är billigare i drift. Elbilarna kommer inte att konkurrera med kombis och SUVar som drar 0,7-0,8 liter milen utan med småbilar där man pressat ner förbrukningen till 0,2-0,3 liter milen. Kanske rentav med motor som går att köra på etanol.
Etanol var fint, jag hade en Saab som jag körde på det, men det är effektivt dödat med skatt. Småbilar med el kommer inom kort vara billigare både att köpa och köra, så de som blir kvar fossila är nog de som går i områden utan infrastruktur för laddning. Men de flesta har el där de bor i Sverige iallafall...

Fossilmotorer i olika former, begagnade, nya bilar, lastbilar, arbetsmaskiner, båtar, generatorer. Det kommer finnas en marknad i många, många år till. Men just småbilar tror jag är i princip bara el om 5 år.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nja, eldrivna SUVar finns det rätt många, men kombibilar lyser med sin frånvaro.

Jag har en högst personlig teori om varför och det är att kombi väljs av folk som är mindre förändringsbenägna medan SUV och crossover köptes av folk som var beredda att testa något nytt när de kom, vilket ju faktiskt inte är så extremt länge sen. Kombinerat med att kombi inte är lika intressant i många andra länder som det är i Sverige, så har tillverkarna ansett att det är större chans att sälja en eldriven SUV eller crossover än en eldriven kombi.

Själv kör jag kombi...

Vad gäller stora bilar vs små bilar så körde jag i många år Saab 9000, Saab 9-5 kombi etc förut. Då var jag singel och inte hade barn... Nu har jag en mindre bil och har barn och det fungerar ju faktiskt.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Vilka bilar har en förbrukning på 0,2-0,3 liter / mil?
Jag tvingades köra en Hyundai i10 ett tag förut. Liten bil med en motor så slö så att det inte gick att accelerera på påfarten till motorvägen när det lutade uppför. Den låg inte i närheten av de siffrorna.
 
M
A Avemo skrev:
[länk]
De har fått till en lustig variant. Det sitter CEE-don på den så det behövs egentligen ingen installation. Men om man köper installation och apparat från samma firma så får man göra skatteavdrag för grön teknik. Därför blir det billigare om en elektriker kommer och stoppar i kontakten.
Det var ju fint staten betalar ut närmare 7000kr för att en elektriker skall göra ett jobb som inte behöver utföras.
Inte konstigt att skatterna är höga när pengarna går till sådant här trams!

Jag fortsätter köra med min dieseltröska ett tag till, man vill ju inte bli tagen för miljömupp!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, eldrivna SUVar finns det rätt många, men kombibilar lyser med sin frånvaro.

Själv kör jag kombi...

Vad gäller stora bilar vs små bilar så körde jag i många år Saab 9000, Saab 9-5 kombi etc förut. Då var jag singel och inte hade barn... Nu har jag en mindre bil och har barn och det fungerar ju faktiskt.
Jag tror en del är att de elbilar som ser ut som SUV egentligen gör det av packningsskäl. Se Mustang Mach, ser ut som en tjock gris. Fossilvarianten är mycket coolare. Men lång motorhuv, låg coupe. Var ska batterierna sitta? Varför ska det finnas en motorhuv? Man kan vara lite förvånat att Tesla ser ut som den gör, men de spelar ju på att sälja en snabb, snygg och cool bil och var först ut. Då kan man inte komma med nån grisliknande skapelse. Batterierna i el-suvarna ligger väl ofta i det förhöjda golvet?

Edit: iPace har de ju lyckats att inte få "grislooken" och ändå packat som en elbil bör packas. Bra mkt mer lyckad än mustangen, som för övrigt hade vart ok om man gett f-n i att kalla den som en ikonisk bil (som var en ikon just för att den var cool).

När man är igenom barnåren så funkar det bra utan kombi. För övrigt, lastar man inte upp till taket så är kmbi inte -otroligt- mycket rymligare. Jag fick för övrigt in barnvagn och faktiskt det som rymdes i en fulllastad 9-3 av gamla modellen (dvs halvkombi) i min fd Saab 9-3 cab (av nya modellen) - gick inte fälla taket då, men bagageutrymmet var förvånansvärt stort. Och 9-3 var en rätt rymlig mellanklassbil! Samma med många sedaner. Nu har jag en Passat, men haft flera Golf7 SC innan, under åren med barnvagn. Jag har egentligen inget behov av en så stor bil som en Passat. En ren "småbil" typ Polo eller Yaris är nog ingen höjdare för hemmafixare, barnvagnsmarodörer, hundägare eller skidgalna. Och småbarnsfamiljer har blivit lata. Barnvagn ska tydligen med om man så bara ska gå 50m eller till och med hälsa på någon i villa. Jojo, barnet kan sova i den, men skulle man tvingas så skulle nog det gå ändå. Jag tror aldrig mina föräldrar packade in barnvagn i bilen för annat än om man skulle bort en vecka. Och, ja, jag följde trenden och släpade den där j-a barnvagnen överallt, men när vi skaffade en "paraplyvagn" så förstod man att det var helt onödigt att dra den där jättesaken med sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det var ju fint staten betalar ut närmare 7000kr för att en elektriker skall göra ett jobb som inte behöver utföras.
Inte konstigt att skatterna är höga när pengarna går till sådant här trams!

Jag fortsätter köra med min dieseltröska ett tag till, man vill ju inte bli tagen för miljömupp!
Nu är det ju nåt slags "grönt rotavdrag" - jag håller med där, låt folk köpa sina egna grejor. Rot och Rut borde tas bort helt och istället sänka skatten på arbete! Det här och ta in pengar med ena handen och dela ut med andra blir bara skruvat. Givetvis ska de som behöver hjälp för att överleva få bidrag, men att "bekosta" altaner, pooler och billaddare är skruvat. Höj skatten på diesel och bensin så blir laddstationen lönsam att sätta upp ändå! :D
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu är det ju nåt slags "grönt rotavdrag" - jag håller med där, låt folk köpa sina egna grejor. Rot och Rut borde tas bort helt och istället sänka skatten på arbete! Det här och ta in pengar med ena handen och dela ut med andra blir bara skruvat. Givetvis ska de som behöver hjälp för att överleva få bidrag, men att "bekosta" altaner, pooler och billaddare är skruvat. Höj skatten på diesel och bensin så blir laddstationen lönsam att sätta upp ändå! :D
Håller med till viss del. Pengar är trots alkt en rätt bra motivator för de flesta. Anledningen till att Norge kommit så långt med elektrifieringen av fordonsflottan är nog just att det finns mängder av ekonomiska incitament för norrmännen att köra elektriskt. Om Sverige menar allvar med miljömålen är det dags att höja bränsleskatterna och även miljöbilspremien. Och kanske även (som i Norge) göra det billigare att parkera med el- än fossilbilar och införa differentierade trängselskatter i städerna. Sedan behövs ett helhetsgrepp gällande infrastrukturen gällande laddstolpar i hela landet.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Håller med till viss del. Pengar är trots alkt en rätt bra motivator för de flesta. Anledningen till att Norge kommit så långt med elektrifieringen av fordonsflottan är nog just att det finns mängder av ekonomiska incitament för norrmännen att köra elektriskt. Om Sverige menar allvar med miljömålen är det dags att höja bränsleskatterna och även miljöbilspremien. Och kanske även (som i Norge) göra det billigare att parkera med el- än fossilbilar och införa differentierade trängselskatter i städerna. Sedan behövs ett helhetsgrepp gällande infrastrukturen gällande laddstolpar i hela landet.
Håller med men tycker malus är bättre än bonus, kanske om man för varje år balanserar så endast malus används till bonus så inte vanlig inkomstskatt nyttjas till detta... :)
 
J JohanLun skrev:
Håller med men tycker malus är bättre än bonus, kanske om man för varje år balanserar så endast malus används till bonus så inte vanlig inkomstskatt nyttjas till detta... :)
Är inte tanken med bonus-malus för bilar just att det ska vara intäktsneutralt för staten?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Är inte tanken med bonus-malus för bilar just att det ska vara intäktsneutralt för staten?
Då är jag helt nöjd! Infrastruktur får gärna också betalas med skatt på nyfosdilbilsköp och fossila bränslen. Då betalar fossilerna omställningen. De som kör lite och har en gammal bil är inte de man ska suga ut med hög fordonsskatt, bilar som inte går är inte dåliga. Skatt på bränsle är självreglerande, kör man mycket så tvingas man ställa om eller stå ut med att bidra till de som gör. :D
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka bilar har en förbrukning på 0,2-0,3 liter / mil?
Jag pratar såklart om framtiden, inte nutiden. Men det finns redan en handfull småbilar idag som ligger på 0,3 liter milen. Lupo 3L var väl den första, men jag har för mig det finns ett par till.

Min kombi har ju dragit 0,65 liter milen med fyra personer, packning och takbox, så att pressa ner småbilarnas förbrukning lite till lär ju inte vara omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.