Hej,

När jag kom fram till stugan idag slog jag på kylskåpet och ganska direkt efter luktade det bränt plast och proppen gick av.

Jag monterade ner kylskåpets startrelä och den ser helt utbränt ut, kortslutning säkert.

Utsliten startrelä till kylskåp med synliga brännskador och delvis oläsligt serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kan se på bild 1 är mitt problem att serienumret brann med, den börjar med 103N00..

Det är ett kyl och frys från Elektro Helios, FK 359

Mina sökningar kom inte fram till vilken startrelä som jag kan använda istället.
Den ser likt denna:
https://shop.electrolux.se/kylskap-...tartrela-till-kylskapskompressor/p/2425144017

Men jag kan se att det står "25ohms" på den och på samma plats står det "40" på mitt. Jag hittar en med 38ohms på nätet också men lite dyrare.

Så frågan är:
. Vilken startrelä passar bäst för att ersätta min?
. Spelar resistansen nån roll där eller går det bra att byta till 25?

Bifogar också bild på kylens serienummer.

Typskylt på Elektro Helios kyl/frys visar modell FK 359 och serienummer samt specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen tack för tips på förhand
 
T Thibault.Du skrev:
Hej,

När jag kom fram till stugan idag slog jag på kylskåpet och ganska direkt efter luktade det bränt plast och proppen gick av.

Jag monterade ner kylskåpets startrelä och den ser helt utbränt ut, kortslutning säkert.

[bild]

Som ni kan se på bild 1 är mitt problem att serienumret brann med, den börjar med 103N00..

Det är ett kyl och frys från Elektro Helios, FK 359

Mina sökningar kom inte fram till vilken startrelä som jag kan använda istället.
Den ser likt denna:
[länk]

Men jag kan se att det står "25ohms" på den och på samma plats står det "40" på mitt. Jag hittar en med 38ohms på nätet också men lite dyrare.

Så frågan är:
. Vilken startrelä passar bäst för att ersätta min?
. Spelar resistansen nån roll där eller går det bra att byta till 25?

Bifogar också bild på kylens serienummer.

[bild]

Tusen tack för tips på förhand
Startreläet heter 210 00 23-00/7
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Inte så viktigt med beteckningarna
Ditt skåp har väl stått kallt och fuktigt?
 
A
Va rädd om skåpet
Det är en klenod med mycket hög kvalitet
Inte minst för att det är R12 i det
en extremt bra gas som toalförbjöds på 80-talet (Freon)
 
U Uffe12 skrev:
Startreläet heter 210 00 23-00/7
Tack! Ska se till att beställa en sån och återkoppla
 
electroluxaren skrev:
Inte så viktigt med beteckningarna
Ditt skåp har väl stått kallt och fuktigt?
Tack för svaret. Det stämmer. Har varit riktigt blött i veckan samt hantverkare på plats för att fixa skorsten och eldstäder : mycket damm och blött damm.
 
electroluxaren skrev:
Va rädd om skåpet
Det är en klenod med mycket hög kvalitet
Inte minst för att det är R12 i det
en extremt bra gas som toalförbjöds på 80-talet (Freon)
Jag har förstått det som att man ska vara rädd om äldre skåp som överlever minusgrader... Så tack för det extratipset!
 
Återkoppling:
Jag bytte startrelät och fick igång kompressorn.
Det blev dock minusgrader i skåpet även på lägsta inställningen på termostaten. Så den bytte jag också och nu funkar skåpet som ny.
Båda reservdelar beställde jag från electrolux, de som föreslogs när man skrev in vilket skåp det handlar om. 103N0021 för relät.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.