Storsockret
Hallå på er! Nu är det inte sämre än att vi har blivit med hus med inflytt efter sommaren. Det med absolut högst prio efter inflytt är att bygga ett staket så vi kan ha hundarna på tomten. Eftersom jag inte byggt ett staket (eller så mycket annat heller) förut så har jag försökt läsa mig till hur man ska göra. Skulle jättegärna vilja ha input på det jag nu nästan har "landat" i. Staketet ska vara ett 120cm högt och med 50% genomsikt (detta är vad kommunen tillåter utan bygglov), tänker stolpar med 1,8 meters mellanrum, en ribba uppe, en nere och sen spjälor på det.

Tänkte mig färdiggjutna betongplintar
https://www.byggmax.se/betongplint-p0352

Stolpar av 95x95, impregnerat
https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095

Ribborna och spjälor av något sånt här
https://www.byggmax.se/28x70-impregnerad-staketribba-grön-p08728070

Är detta helt snetänk? Det finns så många varianter för att fästa det i backen så jag blir snurrig, men inbillar mig att en färdig betongplint är lätt att ha att göra med. Virket har jag ingen koll på öht egentligen utan har bara gått på mått och impregnerat.
 
Välkommen till forumet och grattis till huset!

Jag hade nog tagit lite djupare plintar.

Beroende på hur du gör med plintarna och vilken typ av jord du har så finns det en risk att det inte blir stabilt med så grunda plintar.
Men det finns många knep att hitta här på forumet som tex att bottna med betong och då kan det räcka.

Är det stora, tunga hundar som kan tänkas hoppa upp på staketet?

Jag har ett staket på landet med 180 cm mellan stolparna och det funkar, men det är gjutna stolpar och det blir ju mycket mer stabilt. En bra sak med det staket är att sektionerna går att haka av när tex för grävmaskin eller annat typ av fordon.

Här i stan har jag plank i trä med 160 cm mellan stolparna och 95 cm djupa plintar. Men det blåser väldigt mycket här.

Ett annat alternativ är ju att gjuta själv.
Kanske ska du välja plintar när du grävt lite i marken och känt hur jorden är?

Vad gäller själva staketet finns det olika idéer om snedstag i hörn osv, jag antar att du tittat på byggbeskrivningar på nätet?

Lycka till!
 
Storsockret
Jiji Jiji skrev:
Välkommen till forumet och grattis till huset!

Jag hade nog tagit lite djupare plintar.

Beroende på hur du gör med plintarna och vilken typ av jord du har så finns det en risk att det inte blir stabilt med så grunda plintar.
Men det finns många knep att hitta här på forumet som tex att bottna med betong och då kan det räcka.

Är det stora, tunga hundar som kan tänkas hoppa upp på staketet?

Jag har ett staket på landet med 180 cm mellan stolparna och det funkar, men det är gjutna stolpar och det blir ju mycket mer stabilt. En bra sak med det staket är att sektionerna går att haka av när tex för grävmaskin eller annat typ av fordon.

Här i stan har jag plank i trä med 160 cm mellan stolparna och 95 cm djupa plintar. Men det blåser väldigt mycket här.

Ett annat alternativ är ju att gjuta själv.
Kanske ska du välja plintar när du grävt lite i marken och känt hur jorden är?

Vad gäller själva staketet finns det olika idéer om snedstag i hörn osv, jag antar att du tittat på byggbeskrivningar på nätet?

Lycka till!
Tack! Ja det slutgiltiga beslutet bör ju vara efter att jag känt på marken, men samtidigt så vet jag inte riktigt vad jag ska kolla efter :) Vi vill komma undan så billigt och smidigt som möjligt, men ändå inte ha ett staket som rasar efter första vintern. Redan nu är vi ju uppe i 20000 i materialkostnad. En liten summa i sammanhanget hus kanske, men fortfarande mycket pengar. Kan 70cm plint vara nog? Tanken är väl att grunda med makadam. Såklart svårt att svara på utan att veta hur marken är

Hundarna är greyhounds runt 30kg som säkert skulle kunna få för sig att hoppa upp lite på staketet, men det har inte hänt när vi varit i rastgårdar. Egentligen kanske vi hade velat ha ett stängsel som kanske även är lite högre, men det verkar ju inte vara så uppskattat av kommunen i bostadsområden fick vi höra av deras rådgivning, och vi skulle ju oavsett behöva lösa stolpfrågan.

Det kanske inte är så hemskt som det låter, men man blir ju lite avskräckt att gräva närmare metern runt 35 gånger. Vi vet inte heller hur marken är under, kanske är så stenigt att det inte går så vi måste gå på något simplare som inte väger så mycket.

Jag har spenderat väldigt mycket tid med att kolla på diverse videos, forum, bilder, guider så jag har väl ett hum om själva staketet i sig, det är just stolparnas fäste i marken jag känner mig lite osäker på. Får dessutom rätt olika svar när jag frågar. Någon tycker att betong är overkill, men du tycker att plintarna kanske inte är djupa nog för att bara ta ett exempel :D
 
Plintar behöver du, definitivt, antingen egengjutna eller färdiga. Jag tycker 70 cm låter bättre.

Jo det är ju inte så billigt med staket. Men om du bygger ett bra och fint staket nu så har du ju ett staket som kommer att hålla väldigt länge.

Finns det inget staket alls idag?
 
Storsockret
Så är det såklart, det är vettigt att göra det ordentligt från början. Vi har funderat på om vi kanske istället för stående staket ska göra ett liggande. Vi har egentligen ingen större preferens kring vilket som ser bäst ut, men vi får ner kostnaden ganska mycket från ursprungstanken med ett liggande. Ångrar vi oss sen är det ju rätt snabbt gjort att peta dit stående istället.

Nej, inget staket öht idag.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Så är det såklart, det är vettigt att göra det ordentligt från början. Vi har funderat på om vi kanske istället för stående staket ska göra ett liggande. Vi har egentligen ingen större preferens kring vilket som ser bäst ut, men vi får ner kostnaden ganska mycket från ursprungstanken med ett liggande. Ångrar vi oss sen är det ju rätt snabbt gjort att peta dit stående istället.

Nej, inget staket öht idag.
Blir det billigare med liggande? För att det går åt mindre virke?
Jag har själv hund så jag förstår att ni vill ha staket snabbt. Inte kul när man inte kan ha hundarna lösa i trädgården.
 
Är det viktigt hur det ser ut ? Anars är lam stängsel perfekt för hundar
 
Storsockret
Jiji Jiji skrev:
Blir det billigare med liggande? För att det går åt mindre virke?
Jag har själv hund så jag förstår att ni vill ha staket snabbt. Inte kul när man inte kan ha hundarna lösa i trädgården.
Ja med reservation för att mina uträkningar är helt uppåt väggarna så är det slutsatsen jag dragit, eftersom om vi har stående så vill vi ha fler smalare spjälor.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Plantera en häck, av tex avenbok eller liknande? Thujor är förbjudna 2021 enligt Stilpolisen ;)
 
Storsockret
M maria01 skrev:
Är det viktigt hur det ser ut ? Anars är lam stängsel perfekt för hundar
Vi har funderat på stängsel också, absolut. Men jag vet inte hur mycket det skiljer sig arbetsmässigt för att få det stadigt, och vi har fått rätt... intressant info från kommunens rådgivning gällande stängsel:

"Vi ser det inte som lämpligt inne i ett bostadsområde så klagar någon granne så kan det bli så att det går till tillsyn och krävs sedan att det tas ned."

men sedan också:

"Det står inget i Plan och ByggLagen (PBL) som vi kan förbjuda stängsel.
Bostadsområde är inte heller ett lagriktig skrivning, man kan väl säga att stängslet inte ska ha en större inverkan på grannen. Men det finns radhustomter där man satt upp djurstängsel som vi inte har kunnat påpeka att det är olämpligt och måst tagit bort. Det är grannsämjan som styr."

Så ja.. :D Men om vi skulle spinna vidare på stängselfrågan, vad skulle ni anse som rimligt för att fästa ett sådant i backen? Om man ändå ska ha stängsel hade jag nog gärna gått upp till 150cm.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plantera en häck, av tex avenbok eller liknande? Thujor är förbjudna 2021 enligt Stilpolisen ;)
Yes det har vi funderat på, men tänker att dels så sticker det iväg i pris om vi ska ha krukodlade som vi kan plantera på hösten (nåt om att dom sprider sig snabbare) och dels så är det väl inte nog tätt direkt. Vi vill inte vänta till nästa år med att kunna släppa hundarna.

Har ingen exakt längd på det hela men gissningsvis kring 65m totalt +- 15 meter.

Jag är helt klart öppen för förslag, men det får gärna kosta så långt söder om 30k som möjligt :D
 
Har man hundar så är det inget som slår ett stängsel till exempel ett Gunnebo

är det nåt nytt att man inte får ha stängsel i villaområdet?
 
För 30 blir det svårt om du inte bara använder stolpar och lamstängsel
 
Storsockret
M maria01 skrev:
För 30 blir det svårt om du inte bara använder stolpar och lamstängsel
Fast om jag kan komma under 30 för ett staket på samma sträcka (vilket jag kan enligt mina beräkningar) så låter det som att det är ett väldigt dyrt stängsel, vad kostar det egentligen?

Är det inte nåt sånt här?

https://www.stangselbutiken.se/staketpris/prispastaket/
 
Det är nog en kopia på Gunnebo
 
Om du ska göra allt själv så kanske det går en då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.