T TheGame skrev:
När jag kollar på hemsidan står det sikttjocklek på lättbetong 6-70mm men tänkte fylla upp ca 20mm för att komma upp i det tidigare golvets nivå. Sen när det ska spacklas för fallet så kommer det säkert höjas minst 10mm till.
Brukar finnas en minimi höjd på spackler över eps som epstillverkaren föreskriver
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Generellt brukar man säga att EPS och flyt kan läggas från 50mm och uppåt där 30mm är minsta krav på EPS och 20mm flytspackel.
Dock vet jag leverantörer av flytspackel som rekommenderar minimum 30mm flytspackel.
Alltid armering och ju homogenare kaka ju säkrare.

Jag hade t.ex aldrig lagt 20mm och senare flutit 10mm ovanpå detta om kravet heter 30mm utan då ska det vara 30mm i en kaka som inte kan riskera skikta sig.

Hade garanterat sett till så man hade hjälp... min kropp mäktar inte längre med blandandet och bärandet när det går över 6-8 säckar.
Det är påfrestande för ryggen bara att stå och vispa. ;)

Förbereder alltid en massa småhinkar med rätt vattenmängd, öppnar alla säckarna och blandar en efter en och har oftast en medhjälpare som sköter blandningen när det går över 8-10 säckar.

Jag har ju inte mycket till övers för Byggmax så jag vill inte uttala mig om deras flytspackel men de mer kända leverantörerna brukar ha bra teknisk support och oftast kan man ta lite mer vatten än det står på säckarna om man vill att det ska flyta ut bättre och självnivellera, men detta kollar man med leverantören.
Samtidigt om man ska ha det tjockt så blir det som Nino skrev ofrånkomligt att gå i det om det blir för löst men samtidigt fre man en jämnare yta för är man ovan och det blir för tjockt så kommer det se ut som de sju haven när du är färdig och då är det inte kul att komma som mattläggare och försöka rätta till.
Då kan det ju bli att han får lägga mer än nödvändigt för att dina "ryggar" är för höga.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Generellt brukar man säga att EPS och flyt kan läggas från 50mm och uppåt där 30mm är minsta krav på EPS och 20mm flytspackel.
Dock vet jag leverantörer av flytspackel som rekommenderar minimum 30mm flytspackel.
Alltid armering och ju homogenare kaka ju säkrare.

Jag hade t.ex aldrig lagt 20mm och senare flutit 10mm ovanpå detta om kravet heter 30mm utan då ska det vara 30mm i en kaka som inte kan riskera skikta sig.

Hade garanterat sett till så man hade hjälp... min kropp mäktar inte längre med blandandet och bärandet när det går över 6-8 säckar.
Det är påfrestande för ryggen bara att stå och vispa. ;)

Förbereder alltid en massa småhinkar med rätt vattenmängd, öppnar alla säckarna och blandar en efter en och har oftast en medhjälpare som sköter blandningen när det går över 8-10 säckar.

Jag har ju inte mycket till övers för Byggmax så jag vill inte uttala mig om deras flytspackel men de mer kända leverantörerna brukar ha bra teknisk support och oftast kan man ta lite mer vatten än det står på säckarna om man vill att det ska flyta ut bättre och självnivellera, men detta kollar man med leverantören.
Samtidigt om man ska ha det tjockt så blir det som Nino skrev ofrånkomligt att gå i det om det blir för löst men samtidigt fre man en jämnare yta för är man ovan och det blir för tjockt så kommer det se ut som de sju haven när du är färdig och då är det inte kul att komma som mattläggare och försöka rätta till.
Då kan det ju bli att han får lägga mer än nödvändigt för att dina "ryggar" är för höga.
Är det verkligen så?
Enligt EPS cement så måste tjockleken vara minst 50mm där avjämningsmassa står för 20mmför att inte riskera att få för snabb uttorkning och Max tjocklek finns ingen gräns. Dvs ingen minimigräns på avjämning "för EPSens skull".

Jag har säkert 50-70mm tjockt Eps och det är hårt

På flytspacklet står det min 6mm på lättbetong.
Flytspacklet är fiberförstärkt.
 
Vad tror ni om att göra en annan metod som tex använda slipsats eller nått spackel och spackla upp jämnt där jag ska bygga väggen ist för att flyta så det blir över hela golvet?
Det är inte så plant där som jag vill ha det av bara EPS betongen.
 
T TheGame skrev:
Är det verkligen så?
Enligt EPS cement så måste tjockleken vara minst 50mm där avjämningsmassa står för 20mmför att inte riskera att få för snabb uttorkning och Max tjocklek finns ingen gräns. Dvs ingen minimigräns på avjämning "för EPSens skull".

Jag har säkert 50-70mm tjockt Eps och det är hårt

På flytspacklet står det min 6mm på lättbetong.
Flytspacklet är fiberförstärkt.
Det krävs minst 20mm flytspackel för att bli hållfast nog...
Min leverantör med pumpbil lägger inte under 30mm för att de vill vara på säkra sidan för det absolut inte ska kunna hända något.

6mm bryter jag i sönder med händerna utan minsta problem.
 
T TheGame skrev:
Är det verkligen så?
Enligt EPS cement så måste tjockleken vara minst 50mm där avjämningsmassa står för 20mmför att inte riskera att få för snabb uttorkning och Max tjocklek finns ingen gräns. Dvs ingen minimigräns på avjämning "för EPSens skull".

Jag har säkert 50-70mm tjockt Eps och det är hårt

På flytspacklet står det min 6mm på lättbetong.
Flytspacklet är fiberförstärkt.

Det var väl så Paul skrev?
Min tjocklek för allt är 50mm där 30mm är eps och 20mm spackel
Sen har jag lagt eps i tjocklek 40-50 cm, där finns nog ingen begränsning...
Spackeltjocklek är tillverkarens rekommendationer, vissa spackel är 0-10mm andra är min 30mm och ingen övre gräns (inom rimliga gränser förstås)
Har lagt K70 som har max 50mm i säkert 100mm på sina ställen, typ rännor i betonggolv och det funkar
 
T TheGame skrev:
Vad tror ni om att göra en annan metod som tex använda slipsats eller nått spackel och spackla upp jämnt där jag ska bygga väggen ist för att flyta så det blir över hela golvet?
Det är inte så plant där som jag vill ha det av bara EPS betongen.
Nä och du ska nog inte bygga direkt på eps heller...

Gör avstängning med brädor på högkant med avstängningslist ner mot eps, spänn dom mot taket och skruva ihop i överkant med lite brädor och flyt i där?

Bräda med avstängningslist tätar riktigt bra, sen lite tjockare spackel, kanske göra den delen som regel plus osb så den blir lite smalare än färdig vägg
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det krävs minst 20mm flytspackel för att bli hållfast nog...
Min leverantör med pumpbil lägger inte under 30mm för att de vill vara på säkra sidan för det absolut inte ska kunna hända något.

6mm bryter jag i sönder med händerna utan minsta problem.
Ok jag får skippa det där med att flyta själv då.
Vill ju inte att det ska gå åt skogen med allt jag redan gjort får hitta nån lösning att bygga väggen innan dom kommer och flyter för att göra färdigt golv ist.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nä och du ska nog inte bygga direkt på eps heller...

Gör avstängning med brädor på högkant med avstängningslist ner mot eps, spänn dom mot taket och skruva ihop i överkant med lite brädor och flyt i där?

Bräda med avstängningslist tätar riktigt bra, sen lite tjockare spackel, kanske göra den delen som regel plus osb så den blir lite smalare än färdig vägg
Jag vet inte om jag är riktigt med på hur du menar men här kommer en bild.
Som jag lagt plankan där vill jag bygga en vägg.
Så har det varit tidigare men med golvspån + betong. Bilat upp och lagt eps för jag ville flytta bla golvbrunnen och passade på att byta rör för avlopp och vatten mot nya

Renoveringsarbete med nyinstallation av avloppsrör, vattenrör och EPS-isolering mot en plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja
Sätt en skumgummilist avstängningslist under regeln, spänn fast regeln mot taket på några ställen och flyt i

Tänkte om du skulle ha en fristående vägg rakt ut eller rakt över rummet
 
nino nino skrev:
Ja
Sätt en skumgummilist avstängningslist under regeln, spänn fast regeln mot taket på några ställen och flyt i

Tänkte om du skulle ha en fristående vägg rakt ut eller rakt över rummet
Ok avstäningslist under regel check (y)
Menar du att jag ska flytspackel lilla utrymmet mellan väggen jag tänkt bygga och väggen med plyfan?
 
Ja..
Eller hade du tänkt att bara flyta en lite remsa?
Gör väl inget om allt blir spacklat?
 
nino nino skrev:
Ja..
Eller hade du tänkt att bara flyta en lite remsa?
Gör väl inget om allt blir spacklat?
Nej jag vet inte :crysmile:
Jag hade som sagt tänkt att mattläggaren skulle flyta allt, sen skulle jag bygga vägg.
Men pga vi blev sjuka så "gick tiden ut" och nu kommer jag få vänta då typ ingen har tid.

Om jag bygger väggen som beskrev, du tycker det behövs flytspackla lilla mellanutrymmet också?

Själva rummet ger jag mig inte på själv så fall det får mattläggaren spackla.
 
Ja men är inte det lika bra?
Lär ju inte gå mer än 2 säckar?
Sätt avstängning 1cm in från färdig vägg och spackla allt
Eps ska ju täckas men det skulle säkert inte spela nån roll om det är en remsa som inte är det men det känns ju mest som besvär att inte göra det?
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Varför kan du inte bygga klart väggarna innan golvet flytspacklas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.