Jag håller på att bygga om badrummet, och den inre delen ska bli bastu. Tänkte bygga de två ytterväggarna (varav en med snedtak) såhär: innanför diffspärren ligger regel 28x70. Innanför dessa reglar och isolerar jag 45mm. Därefter oljehärdad 3,2mm masonit+spikläkt+panel.

Nu är jag bara osäker på hur jag ska konstruera mellanväggen mot badrummet... :-/

Den kommer att vara kaklad och fuktspärrad på badrumssidan, sen gips, reglar+isolering (70mm). Men sen? masonit+spikläkt+panel där också? Eller blir det "dubbla fuktspärrar"? Ska jag skippa masoniten i denna väggen?
 
Tyvärr är det riktigt tajt med utrymmet i både bastu och badrummet utanför... Jag vet att du är en vän av att fuktspärra med bastufolie, och jag vet att du inte kommer att gilla detta... Men jag ställer frågan ändå:

Skulle du hellre skippa boarden, dvs: Kakel, fuktspärr, gips, regel/isol, spikläkt, panel?

Förmodligen lika illa, eller? :-?
 
Du ska köra med luftspalt bakom panelen och du måste ha fuktspärr innanför luftspalten. Kör du med masonit så får du en fuktspärr som inte är diffusionstät, vilket är en fördel i det här fallet. Ånggenomgångsmotståndet mellan masonite 3.2 och bastufolie 0.8 ligger åtminstone på en faktor ca 300. Om masoniten räcker vid mkt frekvent bastande, dvs flera ggr i veckan, vill jag inte uttala mig om.

Lite info saxat från Masonite AB:s webb, http://www.masonite.se:
"Produktegenskaper
Masonite Oljehärdad är en extra hård masoniteskiva vars höga slitstyrka och motstånd mot fukt blivit ytterligare förbättrad genom en total impregnering med ren tallolja (genom sänkning i oljebad - ej enbart ytbehandlad på en sida) Skivan härdas därefter i 155° C i 8-12 timmar. Behandligen ger skivan en yta som är extremt motståndskraftig mot slag, fukt och slitage.

Användningsområden
Skivan har ett brett användnings- område. Exempelvis som väggskiva i lantbruksbyggnader och ouppvärmda lokaler, enkel taktäckning och golvbeläggning, emballage, betongformar, slitskickt på lastflak, garageportar, ytterdörrar, fönsterbröstningar samt som underlag för laminat."




 
Har du tajt med utrymme kan du väl använda Sauna-Satu?
 
Förstår jag dej, Classe, rätt så tycker du mitt förslag till konstruktion verkar OK?

Och Anders, hur menar du att jag skulle bygga med Sauna-Satu? Luftspalt mellan badrummets gips och S-S:n (hur lufta denna?) och sedan även utanpå densamma. (Fattade inte riktigt hur de reglade på utsidan av Sauna-Satun, var ju hänvisad till bilderna eftersom min finska är obefintlig  :'( )

Verkade dock smidigt eftersom det såg ut som om man kunde kakla en sockel direkt på S-S:n  :)
 
Jag har masonit som fuktspärr i min bastu och tycker/tror att det funkar bra. Kolla här hur du vertikalluftar bakom stående panel: http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

En korrektion: Faktorn mellan bastufolie och masonite när det gäller ånggenomgångsmotstånd är snarare 75 än 300. Masoniten är ju 4 ggr tjockare.
 
"Och Anders, hur menar du att jag skulle bygga med Sauna-Satu?"

Kanske ngt i stil med (inifrån ut)

Bastupanel
Spikläkt
Sauna-Satu
Läkt av tunna remsor masonit eller liknande, bara för att få en liten spalt
Befintlig vägg

Spalten ventilerar du sedan upp i utrymmet ovan bastun som du ventilerar, för visst får du ett litet utrymme ovan taket med?
 
Ett litet utrymme ovan taket får jag nog, där är det inte så tajt... :)

Men när du skriver att jag ska ventilera det, menar du då t ex att jag bara öppnar upp gipset ut mot sovrummet intill och sätter nån slags ventilgaller på sovrumssidan? Eller?

Och vad du kallar "befintlig vägg" är inte alls befintlig, utan en mellanvägg som jag skall bygga. Menar du att jag skulle ha en isolerad 70mm vägg PLUS masonitläkt, S-S, Spikläkt och panel? Eller lägga S-S som enda isolering inne i mellanväggen?

Och vad gäller Sauna-Satu: I pdf-en ser det ut som att de fäster spikläkt direkt utanpå densamma? Vet du hur det funkar?

Ursäkta om jag är trög, hoppas att jag är åtminstone typ 4 gånger så bra på att genomföra jobbet än jag är på att planera :surprised:
 
Jag fattar inte heller riktigt. Jag har samma projekt på gång till hösten.

En vägg (med snedtak) är mot yttervägg och här har jag förstått att jag måste ha en luftspalt mellan befintlig vägg och den isolerade bastuväggen. Denna luftspalt går ju upp i taket som också har en luftspalt som ventileras mot angränsande rum. På insidan av denna vägg och tak har jag tänkt sätta bastuplast (eller liknande) och sedan panel. Eftersom luftspalten hamnar mellan två fuktspärrar så måste denna ventileras mot angränsande rum.

MEN på övriga tre inneväggar behäver jag väl ingen luftspalt som ventileras mot angränsande rum. Visst, jag kanske inte spikar panelen dikt an mot plasten utan sätter en tunn regel emellan men.....

/Gojan
som nu är totalförvirrad
 
Gojan skrev:
Jag fattar inte heller riktigt. Jag har samma projekt på gång till hösten.
...
MEN på övriga tre inneväggar behäver jag väl ingen luftspalt som ventileras mot angränsande rum. Visst, jag kanske inte spikar panelen dikt an mot plasten utan sätter en tunn regel emellan men.....

/Gojan
som nu är totalförvirrad
Nej, du behöver ingen luftspalt med separat ventilation där, men du ska se till panelen är luftad mot bastufolien. Du får inte spika panelen direkt mot plasten för då lär du få problem med uttorkningen av panelen.
Här är ett exempel på luftad panel (i detta fall med masonite istf bastufolie, men du ser principen).
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

 
Men när du skriver att jag ska ventilera det, menar du då t ex att jag bara öppnar upp gipset ut mot sovrummet intill och sätter nån slags ventilgaller på sovrumssidan? Eller?
Typ.. Huvudsaken är att den fukt som annars kan bli fångad inne i "rummet"/väggen slipper ut.

Och vad du kallar "befintlig vägg" är inte alls befintlig, utan en mellanvägg som jag skall bygga. Menar du att jag skulle ha en isolerad 70mm vägg PLUS masonitläkt, S-S, Spikläkt och panel? Eller lägga S-S som enda isolering inne i mellanväggen?
Varför inte bygga hela väggen med SS? Vet ej om det går. Du behöver i varje fall inte en 70mm isolering ytterligare. Sall du kakla måste dock väggen vara stabil.

Och vad gäller Sauna-Satu: I pdf-en ser det ut som att de fäster spikläkt direkt utanpå densamma? Vet du hur det funkar?
Nej, har inte själv använt SS, men tycker att den verkar intressant om det är tajt om utrymme.
 
Kör du med masonit så får du en fuktspärr som inte är diffusionstät, vilket är en fördel i det här fallet.
Skulle det, enligt din åsikt Classe, med andra ord vara ännu smartare med vanlig masonit än oljehärdad just i denna väggen? (Om jag inte minns fel från en annan tråd så byggde du själv med vanlig masonit, eller?)
 
Fiolmats skrev:
Skulle det, enligt din åsikt Classe, med andra ord vara ännu smartare med vanlig masonit än oljehärdad just i denna väggen? (Om jag inte minns fel från en annan tråd så byggde du själv med vanlig masonit, eller?)
Stämmer att jag kört med vanlig masonit som har ung. halva ånggenomgångsmotståndet mot oljehärdad. Jag tycker numera att oljehärdad masonit är ett bättre val vilket överensstämmer för övrigt med det som Svenskt Trä rekommenderar i sin byggbeskrivning, http://www.byggbeskrivningar.se
 
Tack Classe!

Just nu lutar det nog åt att jag kör på detta vis även i mellanväggen...

Stort tack till både dig ach AndersG, jag har den största respekt för ert kunnande även om ni inte är helt ense alla gånger. Fast det är ni ju nästan  :), ni har väl bara lite olika mycket fuktskräck, eller hur ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.