Vad tycker forumet om den här designen på infartsgrind respektive gånggrind? Proportioner, höjder, form etc. De kommer inte stå speciellt nära varandra så det viktigaste är väl egentligen hur de känns individuellt och inte så här tillsammans.

Illustration av två trägrindar med olika proportioner och design, en för infart och en gånggrind, med en person som går förbi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt säger jag!
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jättefint! Men måste man ha en gånggrind? Kommer ni stänga infartsgrinden varje gång ni kört igenom den? Är ni som de flesta så kommer den stå öppen för jämnan och då "smiter" man nog in där gåendes också.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jättefint! Men måste man ha en gånggrind? Kommer ni stänga infartsgrinden varje gång ni kört igenom den? Är ni som de flesta så kommer den stå öppen för jämnan och då "smiter" man nog in där gåendes också.
Tack! I skissen är grindarna bredvid varandra, i verkligheten kommer de istället hamna på två olika sidor av tomten. Men ja vi är nog som ”de flesta” så jag tror det finns en risk att de stora grindarna står öppna en del...
 
P Peter321 skrev:
Tack! I skissen är grindarna bredvid varandra, i verkligheten kommer de istället hamna på två olika sidor av tomten. Men ja vi är nog som ”de flesta” så jag tror det finns en risk att de stora grindarna står öppna en del...
Ja men då så, då finns det ju ett behov av 2 grindar. :D Jättefin design, och snyggt med tvåfärgat.
 
Jättesnygg!
Jag hade nog bara haft ett kryss i botten, med samma höjd som de två inritade nu.
 
  • Gilla
Stolsben och 2 till
  • Laddar…
Väldigt klassiskt och snyggt.

Vilket program har du använt för att rita, @Peter321 ?
 
A arvidarvid skrev:
Väldigt klassiskt och snyggt.

Vilket program har du använt för att rita, @Peter321 ?
Tack! :D Jag har ritat med gratisversionen av Sketchup.
 
Snygga grindar! Gillar proportionerna, tycker det ger ett harmoniskt intryck.
 
Tvärträet mellan kryssen och de stående spjälorna skulle jag ta till litet grövre så det inte går av om grinden får en knuff.

Annars bra
 
Hemmakatten
Fina grindar men håller med om att ETT kryss räcker i botten och ett litet kraftigare tvärstopp mellan krysset och de vertikala spjälorna.

Den viktiga frågan är hur huset ser ut, vilken stil det har. Dessa grindar passar till ett hus i en äldre stil. Har ni ett modernare formspråk på huset så är det fel grindar.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fina grindar men håller med om att ETT kryss räcker i botten och ett litet kraftigare tvärstopp mellan krysset och de vertikala spjälorna.

Den viktiga frågan är hur huset ser ut, vilken stil det har. Dessa grindar passar till ett hus i en äldre stil. Har ni ett modernare formspråk på huset så är det fel grindar.
Huset är ett gammalt trähus (1910) så hoppas att de ska passa till. Provade att rita med enkla kryss som du och JKrister skrev om - gillar det mycket bättre. :)

Ritad bild av ett rött staket med vita grindar och enkla kryssdetaljer, intill står en man med en kopp.
 
  • Gilla
JesErv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.