TorpAnders TorpAnders skrev:
Orkar inte läsa 18 sidor, men varför inte köpa en dunk roundup och ta bort den själv?
...
Information säger att man i så fall måste använda den starkare typen av Roundup, som konsumenter inte får köpa och använda.
 
Vad pratar du om?

Det som funkar är glyfosat, men det ska inte vara någon starkare variant. Det får man än så länge använda. Men det säljs inte i Sverige längre. Roudup har fortsatt att använda ett namn som folk litar på och säljer en helt annan produkt.
 
J sandyoh skrev:
Den växer precis vid vår brunn, och har läst lite olika huruvida det går över till vattnet eller ej, därför tveksam till Roundup. Har du någon erfarenhet av det?
Naturvårdsverkets föreskrifter om spridning och viss övrig hantering av växtbekämpningsmedel (NFS 2015:2) kap 3 § 1 gällande fasta skyddsavstånd framgår att växtskyddsmedel inte får användas inom 2 meter från öppna diken, dagvatten-och dräneringsbrunnar, 6 meter från öppet vatten och 12 meter från dricksvattenbrunnar. I kap 6 § 1 framgår även att växtbekämpningsmedel är förbjudet att användas inom vattenskyddsområde (NFS 2015:2).
 
Det gäller om man sprutar va? Om man applicerar med trasa blir det inte spill i vatten eller mark.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Krilleman
Att rycka skotten på nya "plantor" som dyker upp i gräsmattan räcker alla tiders!

Och hur vet jag det? :thinking:

När vi flyttade in i vårt nuvarande hus för tio år sen så fanns det två "ruggar" med denna växt. Lätt över 1m² i yta för varje ställe.

En vid väggliv och en friståendes. Jag började omedelbart klippa dessa växter med gräsklipparen trots att det såg ut att vara av typen "bambu" vid själva stjälkarna = GROVT!

Tio år senare så har vi sålt huset och nu är det endast något enstaka skott kvar.

Så på frågan om det är omöjligt!? = NEJ

Bara att klippa ner med gräsklippare så fort som möjligt så går denna växt sakta tillbaka...

Men det tar tid.
Dock inte omöjligt!
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vilket tjafs..! Hur många gånger måste jag upprepa att jag aldrig påstått att någon ljuger? Kom med något konstruktivt i ärendet eller lägg av.[/QUOT

Ett tips: Gå in på Naturvårdsverket.se
och läs om parkslide.
Förutom bra tips även juridisk information om vad som faktiskt
gäller i olika lägen!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Den växer precis vid vår brunn, och har läst lite olika huruvida det går över till vattnet eller ej, därför tveksam till Roundup. Har du någon erfarenhet av det?
Det statliga universitetet i Pennsylvania har en sida där råd ges i undervisningsfrågor. En sida handlar om hur parkslide utrotas effektivast. De anger att glyfosfat är det enda sättet att permanent utrots ett bestånd. Framför allt anger de hur och när det skall utrotas med ett minimum av gift. För att hitta sidan skriv "extension psu.edu/japanese knotweed" i webbläsaren och välj sidan "Japanese knotweed-PennState extension"
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Det är inte enda sättet. Men det är det snabbaste och enklaste. Om man gör rätt. Men det är möjligt även utan gift.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte enda sättet. Men det är det snabbaste och enklaste. Om man gör rätt. Men det är möjligt även utan gift.
Läs hela sidan Den är intressant. De anger t ex att man skall kapa stammarna i juni och sedan vänta 8 veckor med att applicera glyfosfat för att få maximal förgiftning av rotsystemet och därmed minimera användandet av gift.
 
Det är en metod som funkar. I en större studie i England noterade de dock inte bättre effekt av att kapa. Men oavsett ska glyfosat appliceras på fullvuxna plantor, först och främst på hösten. Men det funkar även att ge en dos mitt på sommaren. På vårkanten är det i princip bortkastat.

Jag kör giftfritt och kapar en gång i månaden. Det tar dock betydligt längre tid.
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Den växer precis vid vår brunn, och har läst lite olika huruvida det går över till vattnet eller ej, därför tveksam till Roundup. Har du någon erfarenhet av det?
Om man är orolig för vatten eller närliggande växter så ska man inte spruta eller vattna ut det. Då gäller påstrykning med duk eller svamp. På större växter och träd oavsett sort så kan man antingen injecera direkt i stammen om den är mjuk eller borra ett hål och fylla med medlet.

Jag avdödade 8 gigantiska aspar med en rotdiameter på nära metern på det viset, 2 matskedar koncentrat per träd och så var det klart.
 
Det ska aldrig vattnas. Det ska appliceras på bladen.
 
F
elpaco elpaco skrev:
Det är du som skall lägga av. Du kommer med uttalanden som inte stämmer med mångas rapporter. När jag påpekar detta påstår du på något vis att du inte sagt detta, när det står i tråden. Skärp dig och läs dina egna poster innan du svarar. Även om man rakt ut inte påstår att någon ljuger kan innehållet i uttalanden ändå antyda detta.
Vet inte vilka "rapporter" du dillar om. Försök förstå att detta forum handlar om att försöka hjälpa varann, inte att leta och tjafsa om fel hos hos andra. Att kommentera dig ytterligare tillför inget.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Vad pratar du om?

Det som funkar är glyfosat, men det ska inte vara någon starkare variant. Det får man än så länge använda. Men det säljs inte i Sverige längre. Roudup har fortsatt att använda ett namn som folk litar på och säljer en helt annan produkt.
Jag vet inte om jag bara haft "tur" men för mig har det lyckats även med nuvande Roundup som inte innehåller glyfosfat.
Enbart sprutat / penslat på gröna ytor så fort de dykt upp. Efter en sommasäsong med "behandling" har bestånden dött ut.
 
Den dödar bara bladen vad jag förstår. Den blir inte effektivare än att rycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.