J
Har en byggare som ska byta mitt tak. Tillbyggnaden är ok men första huset från sent 1800 har endast två takstolar. Hur kan man då lägga respont? Ska man bygga fler takstolar? Se bild. Ca 40m2
 
  • Bild på ett äldre hus med tak under renovering, visar delvis avlägsnat gammalt takmaterial och exponerade takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Picea
  • Laddar…
J
Uppskattar alla möjliga råd i denna soppa :O bör jag förresten ens byta råsponten?
 
Mikael_L
Du må nog förklara lite mer.
Jag har t.ex. rätt svårt att förstå hur ett tak på 40m2 har endast två takstolar.

Så beskriv lite mer ingående hur allt är konstruerat, lite bilder eller ritade skisser kanske hjälper.
 
Är det ett brädtak med bräder åt "fel håll" till höger på huset? Är det alltså jättelångt mellan takstolarna och så ligger det kraftig timmer i längsriktningen som bräderna vilar på?
 
J
Precis. Gäller taket till höger. Väldigt långt mellan takstolarna. Bara en i varje sida på huset. Brädorna vilar inte på något utan ligger helt själva nerifrån upp till nock
 
J
Brädorna sviktar när man går på dem och det finns som inget under
 
  • Förfallen träaltan med lösa och brutna brädor med en person som står på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det friskt kan du nog lägga spont på brädorna. Det är de som är bärande i det här taket
 
  • Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
J
Så jag ska ge fan i att ta bort dem? Ser de friska ut?
 
Är bräderna murkna eller skadade? De ser friska ut för mig. Då ser jag ingen poäng i att ta ned dem bara för sakens skull. Vad är det som hindrar att taket fortsätter att se ut sådär?
 
  • Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
J
Byggaren sa att de låg för glest och att de sviktar för mycket för att lägga pappen direkt på
 
En oljehärdad board på det där är nog inte så dumt.
 
Helt normalt utförande för den tiden. Lika fullgott som någonting annat. Jag skulle spika antingen liggande råspont eller någon skiva ovanpå de gamla bräderna. Om de gamla bräderna sviktar alldeles på tok för mycket får man väl byta ut någon bräda här och var mot en tjockare planka som man hugger bort litet av på tjockleken i ändorna så den ligger plan med de gamla bräderna runtomkring.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
J
Stort tack för alla svar, ska prata med byggaren i morgon om vi kan behålla brädorna istället för att riva bort allt och stå med ett hål istället för tak..
 
J
Såhär blir det
 
  • Ställning framför röd byggnad med pågående takarbete och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.